Hoi,
ik rij een berlingo multispace uit 2005.
Nu heb ik al een keer of 5 gehad dat het koppelingspedaal op de grond blijft staan.
Heel vreemd want hij rijdt verder geweldig.Koppeling slipt ook niet.
Wat kan dit zijn??
koppelingskabel
Dat is makkelijk te vervangen?
hangt van motortype af, en of je een beetje handig bent. koppelingspedaal moet er uit.
en soms wilt het nog al eens tegenvallen
het is een 1.6i 16v op benzine/G3
Afspraak a.s.vrijdag 2 oktober bij de dealer voor vervanging van de koppelingskabel,kan er op wachten.
Bedankt voor de antwoorden.Weet ik iig wat het is.
Kan dit topic wat mij betreft op slot.
Idd de koppelingskabel…
Is een “kwaaltje” van de Berlingo´s
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
ook bedankt voor de bevestiging big Charlie.
Nou wordt ie mooi,
vrijdagmorgen een nieuwe koppelingskabel laten plaatsen
en vrijdagmiddag staat het pedaal weer op de grond.
Liggen een aantal stukjes plastic van het pedaal op de vloer.
een wit rond busje en een gedeelte van een zwarte bevestiging.
Dit alles door de citroendealer laten doen.
De kabel misschien te strak gemonteerd??
Wie kan het zeggen

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als hij te strak staat, staat de pedaal te hoog.
Ik heb dit net ook gehad. Is niet zo erg en zelf heel eenvoudig op te lossen.
De kabel komt binnen vanuit de motorruimte en er zit op het einde van de kabel een bolletje (zoals van de remmen van een fiets) en daarover zit dan een (zwart) plastieken stuk in u-vorm met twee gaten in. Een wit vol buisje nylon of plastick schuift daardoor.
De koppelingspedaal zit op een scharnierpunt en er zit daar een zwarte metalen plaat met een gat erin. Dit gat komt door het U-stukje en dan gaat dus het witte plastieken buisje eerst door het linkergat van het zwarte plastiekje, dan door het gat van het zwarte metale plaatje (dat op de koppelingspedaal zit) en dan door het rechtergat van het U-stukje.
Als je dan op de koppelingspedaal trapt, dan ga je de kabel via het scharnierpunt naar binnen in de auto trekken en zo de koppeling dus lossen van de motor.
Om dit te herstellen is het heel eenvoudig, maar wel een beetje ambetant om eraan te geraken (rug en draaiwerk).
In de motorruimte rechtsvoor zit de overbrenging. Je ziet daar de kabel van de koppeling toekomen. Er hangt aan die kabel een bol. Je plaatst nu een spanvijs over de metalen beugel van de koppeling en (rechts van de bol) een stuk vast metaal van de koppeling.
Deze span je aan en je zal zien dat die lip naar rechts gaat (er hangt tegen de koppeling een rubberlapje dat meebeweegt).
Eens je op het einde zit (niet verder gaan!) kan je in de auto zelf maklijker aan het zwarte U-plastiekje. Je kan namelijk de kabel iets naar binnen trekken(niet veel, maar net genoeg om makkellijk te kunnen werken).
Dan maak je uiteraard eerst de koppelingspedaal los door een kleine bout achterin en iets meer vooraan een lange bout met gele verf op de moer, los te maken. Die lange is het scharnierpunt van de koppelingpedaal zelf.
Die haal je uit en je kan dan de kabel met het stukje achteruit trekken. Vijl op het U-plastiekje de twee uitsteekseltjes af die aan het rechtergaatje zitten en plaats dan vervolgens een passende bout (zonder spelkling) door de drie gaten. Eerst linkergat, dan gat van koppelingspedaal en dan rechtergat. Maak vast met een borgmoer of loctite in de moer en alles terug op zijn plaats zetten.
Klaar is Kees.
Ik heb zelf enige tijd last gehad dat ik telkens mijn pedaal moest omoog duwen met de voet en soms bleef de auto in zijn versnelling rijden, zodat ik de auto moest afleggen.
De reden was dat witte plastieken staafje dat half kapot was en nog net de pedaal vasthield. Als het er dus volledig uitvalt, schiet de kabel achteruit en kan je niet meer ontkoppelen.
Als dit gebeurt, dan kan je de auto starten in eerste (niet op een helling uiteraard) en dan kan je nog naar huis rijden aan een 20km/uur of je start de motor in neutraal en je duwt geleidelijk de versnelling in zijn eerste. Je zal zien dat de auto begint vooruit te rijden.
Op een zeker moment zal de versnelling in eerste schieten en dan kan je gas geven. Lukt dit niet, eventjes de pook terug naar neutraal als ie al aan het rijden is, en dan nog eens naar voor duwen. Je krijgt hem er wel in op die maier. Enkele keer proberen tot het gaat.
Veel plezier aan 20 per uur naar huis, maar zo geraak je er tenminste toch.

Totaal aantal Berichten: 546
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Klopt, zo heb ik het ook al 2x gedaan.
Het is een soort voorspanningsveer.
Als je enthousiast naar voren schopt
trap je ‘m er tussenuit.
Typisch ongelukkige PSA constructie..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…