Ik heb een vreemd probleem. Mijn standaard radio werkt niet meer, maar via de stuurwielbediening werkt alles echter nog wel. De radio zelf is niet aan de praat te krijgen. Dus de cd kan ik wel afspelen via stuurwiel, maar niet meer verwisselen. Geen enkele knop op de radio werkt nog. Wat kan het probleem zijn?
De zekering is goed. Als ik die eruit haal, werkt niks meer.
Auto: Citroen Xsara Picasso (2003)
op eerste zicht lijkt het me dat je drukknoppen op de headunit niet meer functioneren. Afhankelijk van de electronica kunde zijn er enige opties knopjes vervangen/reinigen of radio eruit en binnendoen bij een electronica hersteldienst. Ik vermoed dat de oorzaak condens is.
Maar er zijn meerdere oorzaken mogelijk die dit defect veroorzaken. Als de front eraf kan stel ik voor dat je eerst de raakcontacten reinigt met contactspray.
Let wel dit is een diagnose die zonder het defect te zien en dit type autoradio te kennen en de daaruit veelvoorkomende fouten te kennen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_22239.jpg)
Totaal aantal Berichten: 83
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
[MOD]quote gewist
Als ALLE knopjes van de radio het ineens niet meer doen dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het om condens gaat. Ik denk eerder aan een software-fout. Kan je de radio niet af- en aanmelden via de boordcomputer?
groeten, Olaf
@Olaf; hoe doe ik dat? Ik heb gegoogled, maar ik vind niks over aan- en afmelden via de boordcomputer. Het paneel werkt dus helemaal niet; alleen de bediening op het stuurwiel nog.
[MOD]quote gewist
Dat weet ik ook niet Christiaan maar wellicht je Citroen-garage wel. Die kunnen via hun software allerlei zaken aan- en afmelden zoals een trekhaak etc. Misschien weten anderen op het forum hier meer van.
Groeten, Olaf
lol dit heeft niets met software te maken. paneel heeft gewerkt daarna nu plots niet meer.
Mijn ervaring met diverse (>30 000 toestellen) elektronische defecte apparaten is wanneer er 1 knop niet meer goed is de andere ook niet meer werken in zeer veel (90% van alle defecten met bedieningsproblemen) gevallen.
[MOD]quote gewist
Bij die >30.000 electronische apparaten tel je zeker geen computers mee. Of ga je ook je toetsenbord inspuiten met contactspray als je PC “hangt”?
[offtopic mode]
mmm grappige vergelijking die nergens op slaat maar goed.
pc tel ik niet trouwens de pcs waar ik mee werk “hangen” nooit. Een goede voeding en een goed os doen veel wonderen.
Ik vervang meestal de knopjes als ze defect zijn, de grote merken betalen dan toch alles als het garantie is :d
Als het voor 3den is houd ik de kosten laag door goede alternatieve methoden te gebruiken. Of door enkele technieken snel een diagnose van de oorzaak te vinden door bv contactspray te gebruiken of verdachte elco’s te vervangen.
[/offtopic mode]
[MOD]quote gewist
Ik wil niets afdoen aan je ervaring K_saxo maar mijn suggestie van een softwarefout is toch niet onmogelijk? De besturing van de geïntegreerde radio verloopt via de boordcomputer. Als ik het contact van de auto aanzet duurt het nog geruime tijd voordat de radio werkt. Bij sommige storingen helpt het om de firmware van de boordcomputer opnieuw te laden o.i.d. Ik weet alleen niet of een particulier dit kan, thats’all.
Fijn dat je met je PC over een stabiel besturingssysteem beschikt, maar wij zitten met de Citroen-software opgescheept!
Groeten, Olaf
Olaf, wil je niet meer de quote gebruiken?