Vlokken in je tank, let op dieselrijders!
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 05 februari 2012 03:10 PM

Beste liefhebbers,

Gisterochtend was ik al vroeg op de weg te vinden met de Break. Helaas liep de reis niet heel soepeltjes, omdat ik vlokken in mijn tank had. Horten, schokken en stoten. Uiteindelijk na 20km het eerstvolgende tankstation bereikt en de boel afgetankt. Voor jullie als tip, hou er even rekening mee en tank de dame af, zodat je wat verse diesel erin hebt met antivlok additief erin.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 05 februari 2012 03:31 PM
  [ # 1 ]

Is antivlokadditief iets dat bij de ‘betere’ brandstoffen er al inzit of is dat iets dat je zelf toe kan voegen (en zo ja, wat?)?

Ik heb er nog geen last van gehad (*klopt af*)

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 februari 2012 04:22 PM
  [ # 2 ]
25trd schreef:

Is antivlokadditief iets dat bij de ‘betere’ brandstoffen er al inzit of is dat iets dat je zelf toe kan voegen (en zo ja, wat?)?

Ik heb er nog geen last van gehad (*klopt af*)

Wordt naar mijn mening standaard toegevoegd zogauw de winterperiodie begint.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 05 februari 2012 07:02 PM
  [ # 3 ]

Ja volgens mij ook. Echter mijn diesel zat er al een week of drie in en had niet veel gereden dus ook tussentijds niet meer getankt. Wellicht dat het er daarom in is gekomen. Condens en kou… Maar na een tankbeurt met waarschijnlijk iets warmere diesel, was het probleem vrijwel meteen verdwenen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 05 februari 2012 07:09 PM
  [ # 4 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Ja volgens mij ook. Echter mijn diesel zat er al een week of drie in en had niet veel gereden dus ook tussentijds niet meer getankt. Wellicht dat het er daarom in is gekomen. Condens en kou… Maar na een tankbeurt met waarschijnlijk iets warmere diesel, was het probleem vrijwel meteen verdwenen.

Een paar liter benzine toevoegen kan ook.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 05 februari 2012 07:57 PM
  [ # 5 ]

Met de oude diesels is dat ok! Maar met een HDI, TDI of CDI NIET doen!!

Ik heb ooit, in de winter van 96 of 97 toen half dieselrijdend Nederland stilstond, 10L mengsmering in m’n BX 1.9D moeten gooien om aan de Germanen te ontkomen. Een collega met een Vitno CDI dacht hetzelfde en strande na ca 20km bleh Pomp kapot, schade 2200 DM haha

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 05 februari 2012 11:00 PM
  [ # 6 ]
harry45 schreef:
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Ja volgens mij ook. Echter mijn diesel zat er al een week of drie in en had niet veel gereden dus ook tussentijds niet meer getankt. Wellicht dat het er daarom in is gekomen. Condens en kou… Maar na een tankbeurt met waarschijnlijk iets warmere diesel, was het probleem vrijwel meteen verdwenen.

Een paar liter benzine toevoegen kan ook.

Harry

Heb ik aan zitten denken, maar vandaag ging het eigenlijk prima. Had gisterochtend nog ruim een halve tank, die afgevuld en vervolgens na ruim een kwart weggereden te hebben weer afgetankt. Dus zit weer redelijk frisse brandstof in. Maar wat zou de mengverhouding moeten zijn dan?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 februari 2012 11:06 PM
  [ # 7 ]

Winterdiesel wordt gewoon al sinds half november verkocht, zie http://de.wikipedia.org/wiki/Winterdiesel

Bijvoegen van benzine kan, maar nooit meer dan 10 % van de tankinhoud.
In de winter van 86/87, toen ik tijdelijk vrachtwagenchauffeur was en het ook 15 tot 20 C vroor, heb ik het zelf ook nog gedaan.
Bij de traditionele diesels kan het nog, bij het modernere HDI-spul zou ik het niet proberen.

Trouwens, al eens in je tank gekeken?
‘t Zal je verbazen hoeveel water er onderin staat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 06 februari 2012 12:11 AM
  [ # 8 ]

[quote author=“René Jongejan”
Trouwens, al eens in je tank gekeken?
‘t Zal je verbazen hoeveel water er onderin staat.

Ja, en ik zie niks!!Eén zwart gat!! haha

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2012 12:51 AM
  [ # 9 ]

Effe serieus!

Tap je tank maar eens een keer af, je zal je verbazen hoeveel water er bij oudere auto’s in zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 06 februari 2012 01:46 AM
  [ # 10 ]

In Duitsland het probleem door de 7% toevoeging van biodiesel.
In nieuwe Renault gestrand door vlokvorming bij -22 gr.c

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 06 februari 2012 02:44 AM
  [ # 11 ]

Het toevoegen van benzine bij een oude diesel heeft toch als extra voordeel dat de auto makkelijker start aangezien benzine makkelijker ontvlamt? Weet niet of het in fabeltjes land thuis hoor maar heb ook wel eens gehoord dat de roetmeting stukken gunstiger uitpakt bij een paar liter benzine op een volle tank diesel. Ik heb trouwens zaterdag 400km probleemloos met de CX gedieseld.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
frank58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-02-2012

Gepost: 07 februari 2012 06:28 PM
  [ # 12 ]

beste XM en andere Citr fanaten,
Ik lees met wat huivering de verhalen over water in de diesletank. Mijn filter was ook volledig verstopt door IJS!
Deze temperaturen in NL zijn extreem nu. Dit zorgt dat het water wat met de diesel aangeleverd wordt de diesel enigzins melkachtig maakt. OOk het watr onder in de tank kan later voor grote problemen zorgen, bacterie groei met alle filter gevolgen vandien.
Ik heb via internet een middel gekocht bij een firma Geen bacterie in je tank, GBIJT, heel toepasselijk. Heb het middels aan de diesel toegevoegd en deze begon meteen helder te worden zelfs het aparte monster in de koelkast. Dit middel zorgt er ook voor dat er geen bacterie meer kan groeien in welke waterdruppel dan ook in je tank
Mijn dieselmotortje loopt met deze dosering weer probleemloos en gesmeerd ook bij -15C.
Met dit materiaal acticide cmg verdwijnen de (sneeuw)vlokken als sneeuw voor de zon.
succes

Frank

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 07 februari 2012 07:11 PM
  [ # 13 ]

Frank,

De witte vlokken je de diesel zijn geen water, het is de altijd in diesel aanwezige paraffine!
Door toevoeging van benzine blijft dit langer opgelost. Schijnbaar doet jou middeltje het zelfde.
Als jou filter verstopt was door ijs,dus water, duidt dat meer op achterstallig onderhoud!

Het baterie probleem heb ik nog niet meegemaakt. Het middel is ook meer bestemd voor de pleziervaart, dus voor vaartuigen die nauwelijks worden gebruikt!

Dus als het alleen om de wintervlokken gaat is benzine toch de goedkoopste oplossing (gbijt 26,50 per 500ml)  haha

Hou verder je brandstoffilter vrij van water door het regelmatig af te tappen, die mogenlijkheid zit er niet voor Jan….....

Profiel  
 
frank58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-02-2012

Gepost: 07 februari 2012 07:21 PM
  [ # 14 ]

Beste falk

Dank voor je reactie. je hebt gelijk ik had moeten servicen. Maar nu ben ik daar een tijd vanaf.
Kwam tijd geleden voor onderdelen bij een iveco dealer(vrachtwagen) en daar schijnt het bacterie probleem ook de kop op te steken. Ik heb ze meteen het internet adres doorgegegeven en kreeg bericht dat het spul super werkte. Zij waren ook niet voor additieven, maar hieraan ontkwamen ze niet of ze moesten de hele tank uitbouwen en reinigen, nu met slechts 100 ml was het probleem voorbij.
je hebt ook gelijk in e plezuiervaart. Die firma GBIJT gaf dat ook aan dat hier veel boten ligggen met nog oude diesel en nu ineens overgaan naar de neiwue biodiesel met 5% bio component. dan beginnen de problemen.

Nogmaals dank voor je reactie
Frank

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook