1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koude startprobleem
bastrid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 23-02-2011

Gepost: 02 februari 2012 02:35 PM

Hebben Berlingo 20 HDI uit 2003 met 104.000km. Bij deze koude wil hij ‘s morgens met veel pijn en moeite aanslaan. Gloeien wel 6x voor, moeten dan plankgas geven en dan wil hij aanslaan. Slaat meestal dan gelijk weer af, maar bij herhaling start hij. Daarna start hij de hele dag probleemloos. Wat kan dit zijn. Distrubutieriem is vervangen, accu is goed evenals startmotor. Ben bang dat ik dadelijk wel met lege accu sta, en dan ben ik verder van huis, of niet want ik kom niet thuis weg.
Ideeen?

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 02 februari 2012 05:47 PM
  [ # 1 ]

Dit is een bekend probleem van de HDi bij vorst.
Mijn Berlingo Multispace 2.0HDi van 2002 (nu 265.000 km) heeft destijds het hele onderzoekscircuit doorlopen.
De oorzaak is dat bij vorst de startmotor ( zwaartecat.5) dan te langzaam draait om voldoende druk van de brandstofinspuiting op te bouwen. Met extra (of nog zwaardere) accu slaat ie wel aan. Ook een zwaardere startmotor (cat. 6) is een oplossing, maar duur. En hoe vaak vriest het nu tegenwoordig ?
Nav berichten over komende vorst wilde ik bij Problemcar navragen over wat precies te doen met startpilot of remmenreiniger. Zover was ik nog niet gekomen en ja hoor: afgelopen zondag was ik weer aan de beurt, wegenwacht erbij. Eerst begon hij over de gloeispiralen, maar toen ik hem zei dat het probleem mij bekend was en dat destijds alle mogelijkheden onderzocht waren, gaf hij zijn insight-informatie. Nu heb ik op zijn advies in de rubberslang nà de luchtfilter een gaatje geboord en spuit even via een slangetje wat startpilot (= ether) er in. Meteen daarbij/-na - ZONDER voorgloeien - starten: lopen ! Dit is alleen bij de eerste koude start van de dag nodig. Verder de dag door was en is starten dan nooit een probleem meer geweest! De wegenwachter gaf ook de tip om de startmotor en -krans ed te demonteren en goed te smeren, waardoor die iets soepeler en dus voldoende sneller te laten draaien.
Succes ermee !
Wisizu

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 08 februari 2012 12:42 AM
  [ # 2 ]

Is dit probleem ook van bekend bij de 1.9d? Voordat ik onnodig de gloeistiften ga vervangen.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 08 februari 2012 12:58 AM
  [ # 3 ]

Het is een HDi probleem.
Bij Problemcar heb ik gelezen dat bij de 1.9D vaak de oorzaak ligt bij niet goed / te strak afgestelde kleppen.
Meer weet ik er niet van als leek.
Succes met het zoeken/afstellen !

Profiel  
 
rolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 22-02-2010

Gepost: 10 februari 2012 03:24 AM
  [ # 4 ]

Probleem is ook bekend bij de 1,9D lijkt een euvel van Berlingo te zijn.
Bij vorst of 2 tot 3 graden draait startmotor minder hard dan bij warme temp.
te strakke kleppen enz is volgens mij een fabeltje in de meeste gevallen.
Ik gebruik in winterdagen een draagbare start accu zodat hij meer stroom heeft en dus meer druk opbouwt.
Dit terwijl ik de zwaarst voorgeschreven accu er in heb staan.
Succes er mee.

Profiel  
 
filemon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-11-2009

Gepost: 10 februari 2012 07:33 PM
  [ # 5 ]

Hallo allen, ik bezit een berlingo 2004 1.9 diesel en ja ik heb ook startproblemen gehad. Eerste stap was vervangen van gloeibougies maar dit hielp niet echt. Ik moest telkens 6x gloeien en na lang doorstarten sloeg hij aan. Tweede stap was het vervangen van de dieselfilter en jawel hoor die zat potdicht met een zwarte aansleg. Ik heb zo een 60000km met deze filter gereden vooraleer hem te vervangen. Soms is het eenvoudig. De pomp kreeg niet genoeg diesel. Nu heb ik wel een vraag: omdat ik telkens heb moeten starten (2x daags en 3 weken lang) door zeer lang door te starten is het mogelijk dat ik problemen zal krijgen met mijn pomp? Maw kan het zijn dat ik mijn dieselpomp heb beschadigt door zo lang de pomp met geen of te weinig diesel te proberen te starten? Ik neem namelijk aan dat diesel de pomp een beetje smeert en als een pomp droog loopt is dat niet goed! Graag hoor ik jullie meningen hierover. Nogmaals, kan de pomp beschadigt raken door lang te moeten starten? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 11 februari 2012 11:57 AM
  [ # 6 ]

Mijn Berlingo 1.9D bestel uit 2004 met 115.000km startte in de vorige winter slecht.
Dus heb ik in de afgelopen zomer de 4 originele gloeistiften vernieuwd (Beru).
Twee van de 4 waren -open- ofwel, gloeien niet.
Startprobleem opgelost toch? Niet dus.
Hij start nu wéér beroerd. De accu is nog steeds de originele Varta.
Dus bij Halfords een nieuwe accu gekocht, 72Ah en 680A startstroom, lekker groot.
Het starttoerental is nu veel hoger, maar het starten is nog steeds niet lekker.
Als ie warm is start en loopt de motor als een zonnetje
Dus deze zomer bij de distributieriem vernieuwing ook maar de kleppen (laten) stellen??

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 11 februari 2012 06:30 PM
  [ # 7 ]

De Prof’s van PSA bij Problemcar geven vaak aan dat bij de 1.9D motor de kleppen na verloop van
( lange) tijd te strak gaan staan !

Profiel  
 
filemon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-11-2009

Gepost: 11 februari 2012 08:06 PM
  [ # 8 ]

Hallo allen, kan ik mijn mening van gisteren nog terugtrekken? Hij start nog steeds slecht. Ik bekijk morgen eens alle leidingen en kijk even of ik een lek vind. Normaal zou ik dat ook moeten ruiken. Ik heb hier ergens ook gelezen dat de dieselpomp kan lekken. Weet iemand hoe dit te controleren, of waarop te letten? Vorig jaar was het toch veel kouder en had ik geen problemen. Kleppen stellen lijkt me te voorbarig maarja je weet nooit. Het lijkt wel of er “-tig” oorzaken kunnen zijn. Laat jullie meningen maar komen, succes aan iedereen met startproblemen…

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 11 februari 2012 08:35 PM
  [ # 9 ]

Filemon,
Hoeveel kilometers heb je gereden sinds vorige winter ?
Dit is van (grote) invloed op (het ontbreken van) de klepspeling.
Zit je diesel(tank)pomp niet vóór de dieselfilter?
In dit geval is er wel smerende diesel in de pomp.

Profiel  
 
Gepost: 11 februari 2012 08:38 PM
  [ # 10 ]

Het klepspelingverhaal is echt geen onzin hoor (bij de 1.9D). De Berlingo van mijn vader (mijn eerste nieuwe auto ooit) begint ook weer steeds slechter koud te starten. Na bijna 300000 km is het dan ook wel tijd om de kleppen voor een tweede keer te stellen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2012 08:42 PM
  [ # 11 ]
rolf schreef:

te strakke kleppen enz is volgens mij een fabeltje in de meeste gevallen..

Helaas, zoals hierboven al beschreven is klepspeling die te krap is geworden een veel voorkomende klacht bij de DW8 motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
filemon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 22-11-2009

Gepost: 14 februari 2012 07:32 PM
  [ # 12 ]

Hey allen, het ziet ernaar uit dat jullie toch weer gelijk hebben. Maw de kleppen zullen moeten worden gesteld. Het is nu terug iets warmer en hij start van de eerste slag. Niks gloeibougie, niks probleem met dieselpomp, het komt er waarschijnlijk op neer dat de kleppen moeten worden gesteld. Ik hou jullie op de hoogte, Groeten…

Profiel  
 
GRSTAR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 08-07-2012

Gepost: 08 juli 2012 01:27 AM
  [ # 13 ]

Ik zie dat koude start een voorkomend probleem is
Ik heb een standaard Berlingo 1.9D uit 1997 met dik 300.000 km erop
Zeer tevreden en normaal starten -lopen
Echter de laatste tijd wil ie af en toe niet starten
Nu afgelopen week helemaal niet
Volgens ons
- werken gloeispiralen goed
- staan kleppen ook goed (loopt indien warm als een zonnetje en geen rook)

Wij merkten op dat als je de “choke” aandrukte hij wel in een keer wilde starten
Dus dat gedaan gehele week
Echter helpt dat ook niet meer net als twee keer voorgloeien

Het is net of de pomp niet werkt (afgesloten is)

Ook vraag ik me af wat het elektrische draadje voor is dat op de chokekabel zit en naar een blokje loopt op de dieselpomp

Heeft iemand suggesties?

Profiel  
 
GRSTAR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 08-07-2012

Gepost: 08 juli 2012 11:44 AM
  [ # 14 ]

Ik zie dat koude start een voorkomend probleem is
Ik heb een standaard Berlingo 1.9D uit 1997 met dik 300.000 km erop
Zeer tevreden en normaal starten -lopen
Echter de laatste tijd wil ie af en toe niet starten
Nu afgelopen week helemaal niet
Volgens ons
- werken gloeispiralen goed
- staan kleppen ook goed (loopt indien warm als een zonnetje en geen rook)
- accu is nieuw

Wat ik wel heb opgemerkt is dat ‘wasschakeling’  die de chokekabel bedient in koude stand niet de kabel aantrekt
Wij merkten op dat als je de “choke” aandrukte hij wel in een keer wilde starten
Dus dat gedaan gehele week
Echter helpt dat ook niet meer net als twee keer voorgloeien

Het is net of de pomp niet werkt (afgesloten is)
Ook vraag ik me af wat het elektrische draadje voor is dat op de chokekabel zit en naar een blokje loopt op de dieselpomp
Heeft iemand suggesties?

Profiel  
 
sathopper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-10-2011

Gepost: 08 juli 2012 12:30 PM
  [ # 15 ]
graddus schreef:

Het klepspelingverhaal is echt geen onzin hoor (bij de 1.9D). De Berlingo van mijn vader (mijn eerste nieuwe auto ooit) begint ook weer steeds slechter koud te starten. Na bijna 300000 km is het dan ook wel tijd om de kleppen voor een tweede keer te stellen.

Een 1.9 uit 2000 die ik heb gehad hetzelfde verhaal bij vorst zeer slecht wilde starten.
Bleek ook de kleppen te zijn.  confused

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook