ruitenwissermotor kapot?
sZXocca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 04 februari 2012 04:35 PM

Hey beste mede forummers,

Van de week vroor het behoorlijk, maar mijn ruiten waren nogal vies.
Nu is het zo dat ik min auto helemaal winterklaar had, behalve de ruitensproeiervloeistof….

Zoals je wel begrijpt, ik probeerde de sproeier aan te zetten en toen deed deze dus niks.
Ruitenwissers gingen wel aan daarna, dat was dus gewoon normaal.

Op de een of ander manier werkt de ruitensproeier dus niet meer.
Waarschijnlijk vastgevroren…..

Dat vind ik niet zo’n probleem, want ik ben vrij handig en heb het onderhoudsboekje van de auto voor info over de zekeringen.
Het is of de ruitsproeiermotor zelf of een zekering, zo dacht ik zelf.
Als ik de ruitensproeier bedien, dan hoor ik niks, dus ik dacht zelf dat de zekering gewoon kapot was gegaan..

In het boekje staat dat ik zekering 4 (25 Ampere zekering) onder het dashboard moet kijken, maar die is nog helemaal goed…..

Nu is mijn vraag:

Zit ik bij de goede zekering te kijken? Of zit er ook een zekering daarvan onder de motorkap?
Is de ruitensproeiermotor beveiligd tegen mijn domme foutje of heb ik m zojuist om zeep geholpen?

Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe     (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS   (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)

Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS   (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9   (1997) (voor erbij, omdat het kan)

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 06 februari 2012 07:13 PM
  [ # 1 ]

Ben bang dat je hem om zeep geholpen hebt. Wat je nog kan proberen is het pompje te demonteren en deze vervolgens in lau water te dompelen. Probeer hem daarna even extern te testen weet je genoeg toch.

Succes

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 07 februari 2012 02:16 PM
  [ # 2 ]

Je hebt goede kans dat het pompje nog prima werkt. Hij zal op dit moment alleen strak bevroren zijn. Ik had hetzelfde, vanmorgen in de ijzige kou het rechtervoorwiel eraf gehasld, binnenscherm gedemonteerd want het reservoir met pomp hangt in de rechterwielkast, daarn a de pomp en het reservoir met een electrische verfafbrander ontdooid zodat ik het reservoir weer kon aftappen. Tevens de sproeiers en leidingen ontdooid en voila, de boel doet het weer prima. Moest alleen mezelf weer onder de douche ontdooien. Het was gemeen koud op de parkeerplaats!!!

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
sZXocca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 07 februari 2012 09:03 PM
  [ # 3 ]

Kijk, daar heb ik nou wat aan!
Weet ik ook gelijk hoe het eenvoudig te verhelpen valt.

Bedankt!
Ik ga van het weekend even aan de slag. Heb nu tenminste wel een plan hoe te werk te gaan. Thanks.

Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe     (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS   (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)

Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS   (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9   (1997) (voor erbij, omdat het kan)

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 08 februari 2012 11:16 AM
  [ # 4 ]

Succes alvast, het is a.s. weekend in ieder geval wat minder koud!! Da’s best prettig.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
sZXocca
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 09 februari 2012 08:43 PM
  [ # 5 ]

Alles doet het weer.
Wel fijn, dan hoef ik van het weekend er niet meer achteraan.
Heb vandaag de ZX een beetje uit de wind op het parkeerterrein van mijn werk gezet.
Het was volgens mij ook niet zo koud vandaag en daar heb ik mn voordeel mee gedaan.

Bij het naar huis gaan deden mijn sproeiers het weer, heb gelijk de oude vloeistof opgemaakt en gevuld met een mengseltje dat wat beter bestand is tegen lage temperaturen.

Bedankt voor alle hulp!

Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe     (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS   (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)

Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS   (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9   (1997) (voor erbij, omdat het kan)

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 09 februari 2012 10:19 PM
  [ # 6 ]

Kijk, wat op dit moment voor de Friezen alles behalve leuk is, pakt voor jou goed uit.
Elk nadeel hep z’n voordeel. cool smile

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook