Het vervangen van de lucas pomp is uit eindelijk gelukt! Motor loopt prima.
ALs laatste heb ik de multiriem er op gezet met de krukas poelie, nu klinkt ie stationair op eens heel vreemd.
Net of die kappen mee trillen…..
Met beetje gas is het weg.
Hoe moet je die multiriem stellen??
Er zit dus zon automatische veerspanner op.
Maar een loop rol kun je ook nog stellen? Moet die riem op zijn strakst?
Ik zie die spanner ook erg hard heen en weer gaan.
Zal morgen mijn andere td eens bekijjken.
Alvast bedankt!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Kijk maar eens in je wielkast, dikke kans dat de bovenste rol niet meer goed in de demper zit die achter de pomp zit. Die vangt die klappen op en als deze niet meer goed dempt krijg je ene vibrerende brom
Ouwe mopperkont
Hoe bedoel je dat de bovenste rol niet goed in de demper zit?
je kan hem maar op een manier monteren? Of bedoel je dat de demper, de veer, niet meer goed is?
Dat zou kunnen natuurlijk!
Bedankt voor de reactie! kan het niet uitstaan als iets het niet goed doet
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Net nog eens ff geprobeerd. Zonder multiriem loopt het blok perfect.
Gooi ik de multieriem erop, of prutsen, wat een gedoe is dat. Dan loopt ie stationair met veel bij geluid.
Ik zie die spanveer ook flink heen en weer gaan.
Geef ik iets gas, is het weg.
Is die veer mischien te slap voor die nieuwe multieriem??
Had ook nog even andere krukaspoelie geprobeerd, maakt niks uit.
Nieuwe veer halen??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Het kan zijn dat de oog van de veer uitgelubberd is, of iig het rubber dat daar in zit. Zolang het veel beweegt is het iig niet goed. Je hebt 2 rollen waar hij overheen gaat; de onderste die met een inbus vast zit en de bovenste van plastic die met een torx aan zn houder zit. Deze houder zit met 1 bout vast aan het blok en zit achteraan in de rubberen veer geschoven die je nu zo zit trillen.
Als deze combi los is geraakt dan moet je dat herstellen.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
hallo,
ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem,
veel bijgeluiden rond de multiriem en ik krijg de multi ook niet genoeg gespannen.
volgens mijn onderdelen winkel moet de riem een 6pk1725 zijn maar die is iets te lang.
het gaat dus over een 97 2.1 td zonder automatische spanner.
grt bart
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zit een vierkantje in de arm, daar past een 1/4 ” hendel van een doppensetje in. Daarmee kan je die rol op de juiste spanning zetten
Als alles in orde is staat dat armpje ongeveer in het midden van de slag.
Als die multiriem staat te klapperen gaat hij gegarandeerd kapot.
Dikwijls komen de resten dan tussen de D-riem en dan is het echt feest,
Als ten gevolge daarvan de D-riem twee tanden verspringt kan je (als je geluk hebt) gebroken tuimelaars vervangen (als je pech hebt is de schade veel groter).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat klapperen is zeker niet goed! Ga er ook echt niet mee rijden.
Op een engels forum heel verhaal gelezen. Maar de veer is gewoon te slap.
Dus die heb ik besteld.
Is een bekend probleem, beste is dus, nieuwe multiriem meteen nieuwe veer.
Geen risico’s nemen inderdaad.
Nu ik er op let hoor ik bij de koude start mijn andere TD ook heel lichtjes.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
JanSr schreef:Er zit een vierkantje in de arm, daar past een 1/4 ” hendel van een doppensetje in. Daarmee kan je die rol op de juiste spanning zetten
Als alles in orde is staat dat armpje ongeveer in het midden van de slag.Als die multiriem staat te klapperen gaat hij gegarandeerd kapot.
Dikwijls komen de resten dan tussen de D-riem en dan is het echt feest,
Als ten gevolge daarvan de D-riem twee tanden verspringt kan je (als je geluk hebt) gebroken tuimelaars vervangen (als je pech hebt is de schade veel groter).
In het stalen wiel zet jeje 1/4” sleutel en in het andere plastic wiel zit in de houder een uitsparing van een paar mm, er pas een boortje(of een pennetje) in. Dat boortje moet spanningsvrij in de uitsparing in het blok/pompsteun vallen (je kan wel zien waar hij hoort). Dan staat de riem precies op spanning en kan je de imbus van het stalen wiel vastzetten. Als je daarna je 1/4” sleutel loshaalt moet het boortje nog steeds spanningsvrij zijn.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
waar zit precies die veer waar jullie over spreken.
ik dacht dat ik alleen de spanning van de multiriem kon regelen met het stalen wieltje en 1/4 sleutel.
Dat is toch net beschreven? Achter het bovenste zwarte wiel, verstopt tussen blok en pomp
Ouwe mopperkont
Matthijs bedankt voor de beschrijving, nu is riem makkelijk te vervangen!
Tegenvaller, nieuwe veer helpt niet. De oude veer was echt slecht helemaal uitgelubberd. Maar het helpt dus niet.
Dus wat nu nog?
Waar ik nu aan twijfel is de rol die bij de veer hoort.
Deze zit met een torx bout en een ijzer plaatje vast.
ALs ik de rol over de steun schuif zit er veel spelling op.
Mischien is het plaatje krom?
Morgen even van het diesel blok afhalen wat ik nu heb.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Heb je de lengte van je riem al eens kritisch bekeken ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wanhoop niet, ik heb er ook heel wat uren in zitten. Maar zorg wel dat het goed zit.
De beschrijving van Matthijs is perfect, die heeft het tig keer gedaan.
Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom hier zo’n onbereikbaar stuk veer-demper mechaniek in zit.
In een ZPJ span je de boel met een boutje (wel een K boutje) en basta. Niks veerdempers.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die beschrijving volg ik inderdaad! Zal zo nog eens kijken of die nu goed op spanning staat.
Wat ik wel zie, is dat krukaspoelie iets slingert. Ik heb twee poelies en beide hebben hetzelfde.
Krukas kan toch niet krom zijn???
Verder vind ik die looprol die bij de veer hoort nog al een gammele constructie.
Die rol schuif je over een as. Maar daar zit zoiezo spelling in. Pas als je hem vast zet met het plaatje en de bout zit ie goed vast.
Alle tips zijn welkom!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zit rubber in die poelie. Dat heeft niet het eeuwige leven, zeker niet na een lekke Lucas pomp.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop