1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Multiriem XM 2.1td 97
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 februari 2012 12:52 AM

Het vervangen van de lucas pomp is uit eindelijk gelukt! Motor loopt prima.
ALs laatste heb ik de multiriem er op gezet met de krukas poelie, nu klinkt ie stationair op eens heel vreemd.
Net of die kappen mee trillen…..
Met beetje gas is het weg.

Hoe moet je die multiriem stellen??

Er zit dus zon automatische veerspanner op.
Maar een loop rol kun je ook nog stellen? Moet die riem op zijn strakst?
Ik zie die spanner ook erg hard heen en weer gaan.

Zal morgen mijn andere td eens bekijjken.
Alvast bedankt!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 februari 2012 09:50 AM
  [ # 1 ]

Kijk maar eens in je wielkast, dikke kans dat de bovenste rol niet meer goed in de demper zit die achter de pomp zit. Die vangt die klappen op en als deze niet meer goed dempt krijg je ene vibrerende brom

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 februari 2012 09:54 AM
  [ # 2 ]

Hoe bedoel je dat de bovenste rol niet goed in de demper zit?
je kan hem maar op een manier monteren? Of bedoel je dat de demper, de veer, niet meer goed is?
Dat zou kunnen natuurlijk!

Bedankt voor de reactie! kan het niet uitstaan als iets het niet goed doet Smile

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 februari 2012 05:47 PM
  [ # 3 ]

Net nog eens ff geprobeerd. Zonder multiriem loopt het blok perfect.
Gooi ik de multieriem erop, of prutsen, wat een gedoe is dat. Dan loopt ie stationair met veel bij geluid.
Ik zie die spanveer ook flink heen en weer gaan.
Geef ik iets gas, is het weg.

Is die veer mischien te slap voor die nieuwe multieriem??

Had ook nog even andere krukaspoelie geprobeerd, maakt niks uit.

Nieuwe veer halen??

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 februari 2012 05:53 PM
  [ # 4 ]

Het kan zijn dat de oog van de veer uitgelubberd is, of iig het rubber dat daar in zit. Zolang het veel beweegt is het iig niet goed. Je hebt 2 rollen waar hij overheen gaat; de onderste die met een inbus vast zit en de bovenste van plastic die met een torx aan zn houder zit. Deze houder zit met 1 bout vast aan het blok en zit achteraan in de rubberen veer geschoven die je nu zo zit trillen.
Als deze combi los is geraakt dan moet je dat herstellen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 07 februari 2012 09:47 PM
  [ # 5 ]

hallo,

ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem,
veel bijgeluiden rond de multiriem en ik krijg de multi ook niet genoeg gespannen.
volgens mijn onderdelen winkel moet de riem een 6pk1725 zijn maar die is iets te lang.
het gaat dus over een 97 2.1 td zonder automatische spanner.

grt bart

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 februari 2012 11:34 AM
  [ # 6 ]

Er zit een vierkantje in de arm, daar past een 1/4 ” hendel van een doppensetje in. Daarmee kan je die rol op de juiste spanning zetten
Als alles in orde is staat dat armpje ongeveer in het midden van de slag.

Als die multiriem staat te klapperen gaat hij gegarandeerd kapot.
Dikwijls komen de resten dan tussen de D-riem en dan is het echt feest,
Als ten gevolge daarvan de D-riem twee tanden verspringt kan je (als je geluk hebt) gebroken tuimelaars vervangen (als je pech hebt is de schade veel groter).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 08 februari 2012 11:38 AM
  [ # 7 ]

Dat klapperen is zeker niet goed! Ga er ook echt niet mee rijden.
Op een engels forum heel verhaal gelezen. Maar de veer is gewoon te slap.
Dus die heb ik besteld.

Is een bekend probleem, beste is dus, nieuwe multiriem meteen nieuwe veer.
Geen risico’s nemen inderdaad.

Nu ik er op let hoor ik bij de koude start mijn andere TD ook heel lichtjes.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 februari 2012 11:49 AM
  [ # 8 ]
JanSr schreef:

Er zit een vierkantje in de arm, daar past een 1/4 ” hendel van een doppensetje in. Daarmee kan je die rol op de juiste spanning zetten
Als alles in orde is staat dat armpje ongeveer in het midden van de slag.

Als die multiriem staat te klapperen gaat hij gegarandeerd kapot.
Dikwijls komen de resten dan tussen de D-riem en dan is het echt feest,
Als ten gevolge daarvan de D-riem twee tanden verspringt kan je (als je geluk hebt) gebroken tuimelaars vervangen (als je pech hebt is de schade veel groter).

In het stalen wiel zet jeje 1/4” sleutel en in het andere plastic wiel zit in de houder een uitsparing van een paar mm, er pas een boortje(of een pennetje) in. Dat boortje moet spanningsvrij in de uitsparing in het blok/pompsteun vallen (je kan wel zien waar hij hoort). Dan staat de riem precies op spanning en kan je de imbus van het stalen wiel vastzetten. Als je daarna je 1/4” sleutel loshaalt moet het boortje nog steeds spanningsvrij zijn.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 09 februari 2012 10:04 PM
  [ # 9 ]

waar zit precies die veer waar jullie over spreken.

ik dacht dat ik alleen de spanning van de multiriem kon regelen met het stalen wieltje en 1/4 sleutel.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 februari 2012 12:01 AM
  [ # 10 ]

Dat is toch net beschreven? Achter het bovenste zwarte wiel, verstopt tussen blok en pomp

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 februari 2012 07:44 PM
  [ # 11 ]

Matthijs bedankt voor de beschrijving, nu is riem makkelijk te vervangen!
Tegenvaller, nieuwe veer helpt niet. De oude veer was echt slecht helemaal uitgelubberd. Maar het helpt dus niet.

Dus wat nu nog?

Waar ik nu aan twijfel is de rol die bij de veer hoort.
Deze zit met een torx bout en een ijzer plaatje vast.
ALs ik de rol over de steun schuif zit er veel spelling op.
Mischien is het plaatje krom?

Morgen even van het diesel blok afhalen wat ik nu heb.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 februari 2012 01:57 AM
  [ # 12 ]

Heb je de lengte van je riem al eens kritisch bekeken ?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 februari 2012 11:23 AM
  [ # 13 ]

Wanhoop niet, ik heb er ook heel wat uren in zitten. Maar zorg wel dat het goed zit.
De beschrijving van Matthijs is perfect, die heeft het tig keer gedaan.

Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom hier zo’n onbereikbaar stuk veer-demper mechaniek in zit.
In een ZPJ span je de boel met een boutje (wel een K boutje) en basta. Niks veerdempers.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 19 februari 2012 11:39 AM
  [ # 14 ]

Die beschrijving volg ik inderdaad! Zal zo nog eens kijken of die nu goed op spanning staat.
Wat ik wel zie, is dat krukaspoelie iets slingert. Ik heb twee poelies en beide hebben hetzelfde.
Krukas kan toch niet krom zijn???

Verder vind ik die looprol die bij de veer hoort nog al een gammele constructie.
Die rol schuif je over een as. Maar daar zit zoiezo spelling in. Pas als je hem vast zet met het plaatje en de bout zit ie goed vast.

Alle tips zijn welkom!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 februari 2012 11:43 AM
  [ # 15 ]

Er zit rubber in die poelie. Dat heeft niet het eeuwige leven, zeker niet na een lekke Lucas pomp.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook