Hallo iedereen
Mijn zus rijd in een C3 uit eca 2002 een 1400 hdi 50 kilowatt.
al sins een paar jaren teryg heeft de auto het lastig bij vriesweer, moeilijk starten, uitvallen kort na het starten en tijdens het rijden, als het dan wat warmer werd buiten is het probleem volledig van de kaart
alleen dit jaar (helaas hebben we nu ook extreme koude) is het probleem verschrikkelijk toegenomen,
De auto start zeer zeer moeilijk, het contact meerder maal in en uitschakelen zodat de gloeibougies weer terug aanslaan en de pomp weer gaat pompen wil een beetje helpen auto gaat dan even op 2of 3 pitten lopen, en slaat dan toch uiteindelijk volledig aan. draait de auto een paar minuten of je gaat rustig wegrijden slaat de auto telkens terug af, en start na veel demarreren en contact aan en uitschakelen ook uiteindelijk weer. maar de auto blijft daarna ook weer telkens terug afslaan.
4 maanden terug heb ik nog een nieuwe auku geplaatst,
gloeibougies zijn vorig jaar vervangen omdat het probleem er toen ook al was, helaas heeft dit weinig verschil gemaakt,
vandaag voor de zekerheid de auto aan de akulader gehangen zodat dat deze zeker 100% vermogen geeft,
toen de auto ook aan de obd scanner gehangen en de motor geeft geen enkele foutcode(s)
diesel additief tegen parafienes dan maar toegevoegd aan de tank ook dit geeft geen verbetering
probleem blijft zig voortdoen,
het frustrerende is dat als de temperaturen buiten weer richtig positief gaan de auto het weer uitstekend doet, vlot starten goed accelereren geen geen enkel probleem op te merken.
luchtfilter is schoon en niet vochtig, brandstofpomp hoor ik ook telkens netjes draaien het enige wat ik nog kan bedenken zijn de injectors, helaas gaat mijn kennis daar weer niet genoeg naar uit, maar waarom doet de auto het dan weer prima als het warmer is?
wie o wie kan me vertellen wat hier aan de hand is ?
thx!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Krijgt de motor niet ergens lucht in het systeem?
citro-power schreef:Krijgt de motor niet ergens lucht in het systeem?
Ik weet niet? vertel verder
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan zou het toch niet temperatuurgerelateerd zijn?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Daar heb je weer gelijk aan. Moeilijk probleem. Compressie misschien?
Laat de auto eens goed uitlezen bij de dealer ofzo. Volgens mij is dit geen heel onbekend probleem. Je schrijft dat je er al jaren last van hebt, maar volgens mij is een gang naar de dealer een redelijk korte weg naar de oplossing.
Autofan schreef:Laat de auto eens goed uitlezen bij de dealer ofzo. Volgens mij is dit geen heel onbekend probleem. Je schrijft dat je er al jaren last van hebt, maar volgens mij is een gang naar de dealer een redelijk korte weg naar de oplossing.
Ik heb hem zelf al uitgelezen met een obd2scanner,,
dealer heeft er ook al een keer naar gekeken en dat heeft geld gekost,,,, daarom dat we daar nu ook niet heen gaan want hun vinden toch niks,,,
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PD01 schreef:Ik heb hem zelf al uitgelezen met een obd2scanner,,,
Ja, maar da’s toch wel een andere unit dan ‘t systeem van de dealer. Die obd-scanners werken “wel” aardig maar vinden lang niet alles.
Goed. Iets anders: die opvoerpomp in de tank is erg belangrijk. Weet je 100% zeker dat die ok is? Als dat ding te weinig druk levert kan dat best een probleem opleveren. Als de auto een nachtje gestaan heeft kan het namelijk zijn dat de brandstof die in het filter en de leidingen zit weer “terug” loopt in de tank. Als het pompje niet tof is kan het dus heel goed zijn dat er ‘s morgens bij de eerste start lucht in het systeem zit of dat er gewoonweg niet genoeg brandstof gelevert kan worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste