C3 1400 HDI probleem
PD01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-2012

Gepost: 07 februari 2012 10:37 PM

Hallo iedereen

Mijn zus rijd in een C3 uit eca 2002 een 1400 hdi 50 kilowatt.
al sins een paar jaren teryg heeft de auto het lastig bij vriesweer, moeilijk starten, uitvallen kort na het starten en tijdens het rijden, als het dan wat warmer werd buiten is het probleem volledig van de kaart

alleen dit jaar (helaas hebben we nu ook extreme koude) is het probleem verschrikkelijk toegenomen,

De auto start zeer zeer moeilijk, het contact meerder maal in en uitschakelen zodat de gloeibougies weer terug aanslaan en de pomp weer gaat pompen wil een beetje helpen auto gaat dan even op 2of 3 pitten lopen, en slaat dan toch uiteindelijk volledig aan. draait de auto een paar minuten of je gaat rustig wegrijden slaat de auto telkens terug af, en start na veel demarreren en contact aan en uitschakelen ook uiteindelijk weer. maar de auto blijft daarna ook weer telkens terug afslaan.

4 maanden terug heb ik nog een nieuwe auku geplaatst,

gloeibougies zijn vorig jaar vervangen omdat het probleem er toen ook al was, helaas heeft dit weinig verschil gemaakt,


vandaag voor de zekerheid de auto aan de akulader gehangen zodat dat deze zeker 100% vermogen geeft,
toen de auto ook aan de obd scanner gehangen en de motor geeft geen enkele foutcode(s)

diesel additief tegen parafienes dan maar toegevoegd aan de tank ook dit geeft geen verbetering

probleem blijft zig voortdoen,


het frustrerende is dat als de temperaturen buiten weer richtig positief gaan de auto het weer uitstekend doet, vlot starten goed accelereren geen geen enkel probleem op te merken.

luchtfilter is schoon en niet vochtig, brandstofpomp hoor ik ook telkens netjes draaien het enige wat ik nog kan bedenken zijn de injectors, helaas gaat mijn kennis daar weer niet genoeg naar uit, maar waarom doet de auto het dan weer prima als het warmer is?


wie o wie kan me vertellen wat hier aan de hand is ?

thx!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 08 februari 2012 06:32 PM
  [ # 1 ]

Krijgt de motor niet ergens lucht in het systeem?

Profiel  
 
PD01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-2012

Gepost: 08 februari 2012 10:30 PM
  [ # 2 ]
citro-power schreef:

Krijgt de motor niet ergens lucht in het systeem?

Ik weet niet? vertel verder

Profiel  
 
Gepost: 08 februari 2012 10:39 PM
  [ # 3 ]

Dan zou het toch niet temperatuurgerelateerd zijn?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 09 februari 2012 06:17 PM
  [ # 4 ]

Daar heb je weer gelijk aan. Moeilijk probleem. Compressie misschien?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 09 februari 2012 07:59 PM
  [ # 5 ]

Laat de auto eens goed uitlezen bij de dealer ofzo. Volgens mij is dit geen heel onbekend probleem. Je schrijft dat je er al jaren last van hebt, maar volgens mij is een gang naar de dealer een redelijk korte weg naar de oplossing.

Profiel  
 
PD01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-2012

Gepost: 09 februari 2012 08:28 PM
  [ # 6 ]
Autofan schreef:

Laat de auto eens goed uitlezen bij de dealer ofzo. Volgens mij is dit geen heel onbekend probleem. Je schrijft dat je er al jaren last van hebt, maar volgens mij is een gang naar de dealer een redelijk korte weg naar de oplossing.

Ik heb hem zelf al uitgelezen met een obd2scanner,,

dealer heeft er ook al een keer naar gekeken en dat heeft geld gekost,,,, daarom dat we daar nu ook niet heen gaan want hun vinden toch niks,,,

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2012 08:38 PM
  [ # 7 ]
PD01 schreef:

Ik heb hem zelf al uitgelezen met een obd2scanner,,,

Ja, maar da’s toch wel een andere unit dan ‘t systeem van de dealer. Die obd-scanners werken “wel” aardig maar vinden lang niet alles.

Goed. Iets anders: die opvoerpomp in de tank is erg belangrijk. Weet je 100% zeker dat die ok is? Als dat ding te weinig druk levert kan dat best een probleem opleveren. Als de auto een nachtje gestaan heeft kan het namelijk zijn dat de brandstof die in het filter en de leidingen zit weer “terug” loopt in de tank. Als het pompje niet tof is kan het dus heel goed zijn dat er ‘s morgens bij de eerste start lucht in het systeem zit of dat er gewoonweg niet genoeg brandstof gelevert kan worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook