Beste Forumleden,
Ik heb mij ingeschreven op dit forum omdat ik een met mijn handen in het haar zit.(En een lege knip)Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben in het bezit van een Citroën ZX Image 1.4i uit ‘94
Deze moet vóór 28 februari apk gekeurd worden.
Nu ben ik naar de garage geweest, en heb even een apk prijsopgave laten maken.
De medewerker vertelde dat mijn auto op een aantal punten is afgekeurd.
Dat waren de volgende punten als ik het me nog goed herinner:
3 stuks stukke aandrijfashoezen(Kosten garage 205,- inc btw)
Tankdop(Moest via Citroën dealer)
Gas emissie(Moest via Citroën dealer)
Dus voor het keuren adviseerde de medewerker mij eerst aan om de auto eerst naar de Citroën dealer te brengen om te kijken wat de kosten van de laatst twee genoemde, en of het rendabel is gezien de leeftijd van de auto. Dat ik heb ik dan ook gedaan.
Ik heb bij de officiële Citroën dealer meteen nog een apk keuring gedaan.(Je weet maar nooit, ik heb erg slechte ervaringen gehad met apk keuringen.)
Deze medewerker vertelde mij ook dat mijn auto op een aantal punten is afgekeurd.
De volgende punten.
1 stukke aandrijfashoes(Kosten 205,- excl. btw
1 handremkabel (moet vervangen
vanwege een stukje binnenkern(Kosten 190,- excl. btw
die is te zien te zien)
Tankdop(Kosten mij niet bekend)
Gas emissie (Ze weten nog
niet waar het aan ligt)(Kosten daarom nog niet duidelijk)
De medewerker vertelde mij dat de gasmeting voor een tijdje stabiel is maar soms opeens heel hoog uitschiet.
Deze kosten lopen hier veel hoger uit.Daarom heb ik nu nog niks ondernomen.Wel heb ik de gasmeting opgevraagd, maar daar word ik zelf niet wijzer van.
Kunnen jullie mij advies geven wat ik het best kan doen?
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Leer sleutelen
Maar zonder dollen: ik vind het raar dat garage A 3 kapotte ashoezen ziet, en garage B maar 1. Dat A geen handremkabel ziet en garage B wel. Tankdop mag ook een nooddop zijn, anders even op de sloop kijken (let er wel op dat je de sleutel erbij krijgt).
Het uitlaatgas gebeuren is wel lastiger; brandt het motormanagement lampje als de auto gewoon loopt, of als je rijdt? Zo ja, dan uitlezen (is hier op het forum wel te vinden. Samen met behulpzame handen, trouwens)
Succes!
Eigenlijk heeft Hilko wel gelijk. Als je op low budgetbasis een oude auto wil rijden dan is het belangrijk dat je zelf kunt sleutelen. Op die manier ben je alleen de onderdelekosten kwijt en dat scheelt heel veel. Ook tweedehands onderdelen kunnen een oplossing zijn. Koop eerst een goed technisch handboek van de ZX en kijk hoe je bijvoorbeeld zelf de howzen van de assen kan vervangen. Met een gevulde gereedschapkist en doorzettingsvermogen kom je al een heel eind. En natuurlijk…..stel vragen hier op het forum. Hier is veel technische kennis te vinden.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Dank jullie wel voor de reacties. Er zit hier vlakbij ook een sloop.Nou ben ik niet te beroerd om rond de 350,-/400,- totaal uit te geven om door de apk te kunnen gaan.
Ik heb volgens mij nog wel de originele handleiding van mijn zx. En cik heb mij vergist over de hoezen, het moeten stuurwielhoezen zijn. Scheelt dat?
En ik heb hier ook de gasmeting liggen is daar nog wat mee te doen?
Gr Manuel
Stuurwielhoezen? Dat is maf, een stuurwiel is gewoon je stuur, dus dat begrijp ik niet helemaal.
Oke, je bedoelt dus de hoezen die om de stuurstangen heen zitten neem ik aan?
Of bedoel je die hoezen die om je as zitten, dat zijn namelijk wel je aandrijfashoezen
Die tankdop zou ik even van een andere wagen afplukken (niet stelen he?!) of via een goedkoop adresje regelen.
Wat die gasmeting betreft is het wel interessant als je iets meer zou kunnen vertellen over bij welke waarde het dan fout dreigt te gaan? Welke gassen gaan er buiten de acceptabele waarden?
Ik hou dit topic i.i.g. in de gaten, hoe meer informatie je kan geven, hoe beter we je kunnen helpen.
Veel succes, mocht je hulp nodig hebben, dan horen we t wel.
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
sZXocca schreef:Stuurwielhoezen? Dat is maf, een stuurwiel is gewoon je stuur, dus dat begrijp ik niet helemaal.
Oke, je bedoelt dus de hoezen die om de stuurstangen heen zitten neem ik aan?
Of bedoel je die hoezen die om je as zitten, dat zijn namelijk wel je aandrijfashoezen.
Waarschijnlijk worden de stuurhuishoezen bedoeld en anders idd de aandrijfashoezen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ok bedankt!
Het volgende lijstje heb ik van de medewerker gekregen:
C0 3.95% vol
COcorr 3.95% vol
CO2 12.6% vol
HC 224 ppm vol
02 0.42% vol
Y(ondersteboven) 0.90
Tolie 15 *C
RPM 0
En is het motormanagement lampje in het dashboard te vinden? Want als dat zo is dan brand het niet.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Y = Lambda. 0,90 is dus te rijk. Daarom heeft ie ook een Co van 3,95%...
Dus:
- check klepspeling
- check luchtfilter
- check lambda sonde!
Die laatste gaat vaak stuk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De monteur zei wel dat hij eigenlijk heel mooi loopt, maar dat de meting af en toe heel even een flinke optater krijgt. Is hier misschien iets uit te leiden?
- check klepspeling
- check luchtfilter
Ik wil misschien dit weekend wel even kijken hoe dit moet.
Maar zo’n nieuwe gasmeting is zeker niet zelf te doen? Om te kijken of er iets is verbeterd?
Beste forumleden,
Ik ga toch sparen voor iets anders. Dus voorlopig met de trein naar het werk
Ik kan de auto bij de sloop brengen dat levert mij 150,- op, maar ik dacht misschien heeft iemand op dit forum er nog wat aan?
Gr manuel