Na ongeveer drie heerlijke zweefjaren heb ik vorige week mijn CX 2400 IE Pallas automaat verkocht.Omdat ik voor mijn woon/werk verkeer meer kilometers ga maken ben ik op zoek gegeaan naar een CX met een LPG installatie.
Deze heb ik inmiddels gevonden en aangeschaft,het betreft een CX 2000 Athena uit 1981 en heeft een zeer net interieur met redelijke deurpanelen.De carosserie heeft wel wat werk nodig om weer in concours staat te komen o.a de deuren zijn aan de onderzijde roestbruin verkleurd.(schijnt wel vaker voor te komen ).Deze moeten dus worden vervangen en de lak heeft over het algemeen zijn beste tijd wel gehad.Ben van plan om één en ander te verhelpen tzt,ga eerst even met de auto rijden om te kunnen bepalen of deze Dame de tijd en investering waard is.Zo heb ik het met mijn 2400 IE ook gedaan eerst technisch in orde gemaakt en vervolgens de buitenzijde weer als nieuw laten maken.
Hopelijk gaat het met deze auto de zelfde kant op.
Heb wel een vraagje inmiddels,mijn vorige CX veerde zowel aan de voor als achterzijde boterzacht.De Athena veert van voren ook goed echter de achterzijde is stug en veert eigenlijk minimaal.
Is dit te verhelpen door een paar andere bollen of kunnen de ADALS dit ook te weeg brengen.De auto komt wel goed omhoog en stijgt en daalt in alle standen van de keuze handel.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als je geen kraken hoort aan de achterzijde, zijn het de bollen die onvoldoende druk hebben. Vullen of vervangen dus, waarbij opgemerkt moet worden dat vullen niet altijd een langdurig effect heeft als het al vaker gedaan is.
Je kunt de auto even in de hoogste stand zetten en erachter gaan staan. Staan de achterwielen dan in de BMW-stand (X-benen) dan zijn ook je ADALS gaar.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ben gelijk maar even gaan kijken wielen staan in de hoogste stand gewoon recht en hoor ook geen kraken als ik probeer om de achterkant te laten veren.Moet wel zeggen dat er weinig beweging in is te krijgen zelfs niet als ik half op de bumper en in de kofferbak probeer te staan om wat gewicht in de schaal te leggen.
Zal binnenkort wel even bij een expert hier in mijn buurt (Oosterhout ) langs gaan.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
La Léo schreef:Als je geen kraken hoort aan de achterzijde, zijn het de bollen die onvoldoende druk hebben. Vullen of vervangen dus, waarbij opgemerkt moet worden dat vullen niet altijd een langdurig effect heeft als het al vaker gedaan is.
.
Wat ik heb begrepen van de bollen,als je ze netjes iedere 2 jaar vult ze heel lang mee gaan
Dus vaak vullen heeft geen nadelen voor het resultaat.
Of zit ik er nu helemaal naast?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als de auto in de hoogste stand staat, is het logisch dat je ‘m niet kunt inveren, ook al ga je met je volle gewicht in de kofferbak staan.
Even in de rijstand zetten en dan opnieuw testen.
ADALS lijken in orde als de wielen recht staan en er kraakt niets.
@Frank: je zit er niet naast, maar dit geldt alleen voor de originele bollen. Imitatie bollen kun je niet langdurig met succes blijven vullen.
Ik maakte deze opmerking, omdat 2x vullen soms net zo duur is als 1x nieuw kopen die weer jaaaaren meegaan. Om teleurstellingen te voorkomen dus….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vond het al vreemd,ongeveer 102 kg en geen reactie.Nog maar eens geprobeerd en nu in de rij stand.Aan de rechterzijde veert de achterzijde ongeveer 20 cm in, links is het nog minder en is er veel kracht voor nodig.
Denk dus dat ze aan nieuwe bollen aan de achterzijde toe is.Als het daar bij blijft dan valt het wel weer mee volgens mij. Maar ja het blijft natuurlijk wel een Citroen van 31 jaar jong!
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Je kunt daarvoor natuurlijk naar de specialist in Oosterhout, maar je kunt ook even doorrijden naar Léo in Raamsdonksveer!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Van harte welkom!
Alleen wij kunnen hier geen bollen vullen. Wel testen/vervangen uiteraard.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Imitatie bollen kun je niet langdurig met succes blijven vullen…..
Dat is niet geheel waar. Ook irritatiebollen kun je met succes jaren blijven vullen. Het is alleen belangrijk dat je ze vult als er nog voldoende restdruk inzit. Bij een originele bol kan je zelfs bij maar 5 bar nog vullen ( vaak gedaan) maar bij een irritatiebol moet je qua restdruk écht niet onder de 15 bar komen.
Controleer en vul je je bollen iedere 2 jaar dan gaan ze éigenlijk een autoleven lang mee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ Venzo
Daarom schreef ook bij mij in de buurt!
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Om de 2 jaar kom ik bij chyparse om bollen te laten vullen. Om de reden die Waterman al aangaf en omdat ik van ver moet komen om dit te laten doen.
Alleen ben ik onlangs voor het eerst ‘weggestuurd’ met bollen waarvan ik vond, dat ze toch echt minder werden, en waar dik 2 jaar flink mee gereden was. Bij het opzetten van 4 verse Chyparse gevulde (originele) bollen merk je dus echt wel verschil met de bollen die je eronder uit haalt.
Ik heb nog nooit nieuwe bollen hoeven kopen trouwens.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
waterman schreef:Controleer en vul je je bollen iedere 2 jaar dan gaan ze éigenlijk een autoleven lang mee!
Is die controle onafhankelijk van het aantal gereden km’s…..... Of kan je iets langer doen bij minder km’s?














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat heeft niets met kilometers te maken. Ik denk zelfs dat niet rijden slechter is dan wel rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is zeker zo. Het membraan wil het liefst staan zoals hij zit met een auto op druk. Als de auto uit staat en zakt rekt het membraan uit en duwt de LHM uit de bol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
OK, weer wat geleerd. Wist ik niet. Is ook nog niet ter sprake gekomen. Dit jaar moet er een rondje bollen gedaan worden.
Heb vandaag wat in de papieren gesnuffeld welke ik bij de auto heb gekregen.Daar zat een rekening bij van maart 2010, twee bollen vervangen achterzijde.
Nu mijn vraag,is het mogelijk dat deze bollen binnen twee jaar al zijn ‘overleden ” De auto veert achter eigenlijk totaal niet.
Is het mogelijk om deze bollen zelf te vervangen of is daar speciaal gereedschap voor nodig.Heb een brug en standaard garage gereedschap tot mijn beschikking.
Inmiddels heb ik vier goede portieren gevonden om in de toekomst de krokante exemplaren te vervangen en verder heb ik een nieuwe accu geplaatst.De oude batterij had wel heel veel moeite om de auto ‘s morgens bij min 11 aan de praat te krijgen.
Nu start ze gewoon iedere morgen netjes op LPG en werkt alles verder zoals het moet.Begin zo langzamerhand aan de auto te wennen maar moet wel bekennen dat ik mijn automatische versnellingsbak wel heel erg mis.Daar staat echter tegenover dat het aan de pomp een stuk prettiger is.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.