5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 

Verbruik Xantia
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 14 december 2005 11:02 AM
  [ # 61 ]

Rijden in een diesel is wel iets wat je moet leren.

Een collega van mij was verbaasd over hoe ik schakel in mijn dieseltje. Zijn passat kreeg hij niet zuiniger dan 1 : 13 en ik peuter gauw 18 km uit een liter.

Hij is anders gaan rijden (sneller opschakelen, trok nl nog helemaal tot achterin de versnellingen op) en rijdt nu ook 1 : 17.

EDIT BYS SZ: gekke emo’s eruit gehaald

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 14 december 2005 11:04 AM
  [ # 62 ]

Dat was snel, ik zag het net pas.

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 14 december 2005 11:07 AM
  [ # 63 ]

Dat is het voordeel als ik het topic toch al volg.. Wink gaat namelijk al een tijdje over de EX-SZ Xant…daar wil ik geen post van missen Smile

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 december 2005 11:31 AM
  [ # 64 ]
EW schreef:

Rijden in een diesel is wel iets wat je moet leren.

Een collega van mij was verbaasd over hoe ik schakel in mijn dieseltje. Zijn passat kreeg hij niet zuiniger dan 1 : 13 en ik peuter gauw 18 km uit een liter.

Hij is anders gaan rijden (sneller opschakelen, trok nl nog helemaal tot achterin de versnellingen op) en rijdt nu ook 1 : 17.

Ff gauw reageren. Ik rijd al ruim dertien jaar in een diesel. Heerlijke relaxte motoren. Snel opschakelen geen probleem, lekker gedwee. In mijn ex-ZX haal ik dan ook een heel laag verbruik. In de Xant leek dat tot nu toe nog niet zo erg te lukken. Maar nu ik gezien heb dat de fabriekscijfers 1 op 14.4 aangeven en ik de eerste keer 1 op 16.2 scoorde (toch zo’n 12% zuiniger), ben ik niet echt ontevreden. Maar ja de ZX hè, afgelopen zomer een gemiddeld verbruik gescoord dat 20% gunstiger uitvalt dan de fabrieksopgave…... 4,5 liter per 100 km. Da’s goedkoop autorijden hoor. Ja ik weet het, ben een fanatiek Nieuwe Rijden aanhanger, het wordt wat neurotisch, ik geef het toe.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 december 2005 11:40 AM
  [ # 65 ]

Houd er rekening mee dat het nu winter is he…misschien dat je in de zomer ook weer een heel stuk bespaart…Verder is de xantia een flinke tik zwaarder dan jouw ZX..1 op 20 wordt moeilijk, maar ik denk dat als je 1 op 17/18 kan halen je in je handjes mag wrijven…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 14 december 2005 11:44 AM
  [ # 66 ]
hogervp schreef:
Simpele Ziel schreef:

Ik zal jullie eens laten schrikken…de bandenmaat van de ex-SZ xant is 195/65?\14!

Bandenmaat is inderdaad 195/65/14. Komt niet veel voor denk ik.

Patrick

Hoort dat niet 175/65/14 te zijn? Dus heb je niet te maken met een behoorlijke afwijking?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 14 december 2005 12:28 PM
  [ # 67 ]

Een TD uit ‘93 heeft af fabriek standaard 185/65/14 en optioneel LM met 195/55/15.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Ami Super
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 december 2005 12:33 PM
  [ # 68 ]
Simpele Ziel schreef:

Houd er rekening mee dat het nu winter is he…misschien dat je in de zomer ook weer een heel stuk bespaart…Verder is de xantia een flinke tik zwaarder dan jouw ZX..1 op 20 wordt moeilijk, maar ik denk dat als je 1 op 17/18 kan halen je in je handjes mag wrijven…

Yep, je hebt gelijk hoor. Ik houd jullie via dit draadje wel op de hoogte.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten

- Ami Super
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 21 maart 2006 06:13 PM
  [ # 69 ]

Hierbij het vervolg op het verbruik.
Inmiddels zijn de remmen gereinigd en inderdaad bleven de klauwen enigszins hangen. Het verbruik is nu gunstiger geworden, van 1 op 16 naar 1 op 16.7. En dat in een koude periode. Valt me niet tegen.
De Xantia doet het nog steeds best. Het zweven is heerlijk plezierig, hetgeen helemaal opvalt als je weer eens in een conventionele auto stapt. Wat een verschil.
Tot zover.

Patrick

Iemand nog doneren?

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten

Gepost: 21 maart 2006 07:15 PM
  [ # 70 ]
hogervp schreef:

Hierbij het vervolg op het verbruik.
Inmiddels zijn de remmen gereinigd en inderdaad bleven de klauwen enigszins hangen. Het verbruik is nu gunstiger geworden, van 1 op 16 naar 1 op 16.7. En dat in een koude periode. Valt me niet tegen.
De Xantia doet het nog steeds best. Het zweven is heerlijk plezierig, hetgeen helemaal opvalt als je weer eens in een conventionele auto stapt. Wat een verschil.
Tot zover.

Patrick

Altijd mooi om te horen Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten

- Ami Super
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 23 maart 2006 12:49 AM
  [ # 71 ]
Pieter schreef:
hogervp schreef:

Het verbruik is nu gunstiger geworden, van 1 op 16 naar 1 op 16.7. En dat in een koude periode. Valt me niet tegen.
Patrick

Netjes, je houdt er een bedeesde rijstijl op na?? ik mocht met de TD blij zijn als ik 1 op 15 haalde. Ik zit nu met de HDI op 1 op 16,8, ik ga wel proberen dit omlaag te krijg, maar in combinatie met een zwarige rechtervoet valt dat niet mee. Ik ben nogal snel geneigd harder te rijden en vlot op te trekken.

Dank! Ik ben een fervent aanhanger van het nieuwe rijden: da;s zeker niet sloom maar wel heel bewust rijden. Goed anticiperen en zo min mogelijk remmen. Vooral bij rotondes laat je iedereen zowat achter je, want daar ga ik vrij snel overheen. Hetzelfde geldt voor het bochtenwerk. Stoplichtsprintjes zie je me niet vaak doen.
Resultaat: lekker zuinig rijden, en toch genieten van het autorijden.
Patrick
EDIT BY SZ: quote gefixt…

Iemand nog doneren?

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten

- Ami Super
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 23 maart 2006 11:00 AM
  [ # 72 ]
Pieter schreef:

Ik werk ook meestal volgens het nieuwe rijden, echter ik rij ook geregeld wel te hard en trek sneller op. Ik prober zo min mogelijk te remmen.

Het is vooral het optrekken dat het verbruik omhoogjaagt en vlak tempowisselingen niet uit als je lekker doorrijdt op de snelweg. Het continu wisselen van de snelheid leidt tot hoge verbruikscijfers (met dank aan medeweggebruikers die bijvoorbeeld in halen met 105 km/h…..)
Patrick

Iemand nog doneren?

Profiel  

> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 23 maart 2006 11:16 AM
  [ # 73 ]

Tsja…...dat was voor mij ook wel even *schrikken* toen ik van een BX TZD-turbo op een Xantia TD overstapte….het gebruik dus. Surprisedops:

Prachtige wagens die ik had hoor…..en ze reden verder perfect, maar het meer-gewicht van rond de 300 kg kon je wel merken. Surprisedops:

Kwam ook niet hoger dan 1 op 15,6…..met vooral snel-kms.
En dan de WB van 53 per maand naar 79 p/m erbij…deden mij toch besluiten ze na enkele maanden weer weg te doen, hoe spijtig ik dat ook vond, want vooral die laatste rode uit ‘98 was een technisch uitstekende Xant.

Ik was wel hogelijk verbaasd toen ik de gebruikscijfers van de Xant van Renz hoorde…...die 110 pk Excl….die 1 op 19 haalde. Shocked
Misschien dat de *gewone* HDI van 90 pk er wat teveel aan moet *trekken* dat hij meer gebruikt dan een 110 pk ?
Ik weet niet hoeveel rpm hij maakt bij 100 of 120 km p/u…..maar mij viel ook op het lage toerental van die HDI van Renz.

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten

- Ami Super
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 23 maart 2006 01:37 PM
  [ # 74 ]

Het is een mix van PK’s/gewicht/overbrengingsverhoudingen/motortype/loden rechtervoet etc.
De Hdi is op papier veel zuiniger dan de oude diesels, maar de extra PK’s en het hoge koppel worden maar wat graag gebruikt heb ik het idee, waardoor het mogelijk zuinig kunnen rijden om “zeep” wordt geholpen.
Ik denk meteen aan het verhaal van Mitsubishi, die kwam destijds met direct ingespoten benzinemotoren die veel zuiniger zouden zijn dan de conventionele motoren. Een testrit met lezers van een autoblad mondde uit in dramatische verbruikscijfers, want iedereen heeft de auto eens flink op zijn staart getrapt. Die motor leverde namelijk ook nog eens lekker veel vermogen en dat was niet aan dovemansoren gezegd!

Het verbruik van de Xantia TD valt mij wat tegen, maar het is vooral het gewicht van de auto wat haar de das om doet. Precies zoals je aangeeft Bram.
Patrick

Iemand nog doneren?

Profiel  

Toolman
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

Gepost: 23 maart 2006 10:08 PM
  [ # 75 ]

Ik rijd met mijn Xantia op gas ongeveer tussen de 1 op 10 en 1 op 11. En ben ik erg tevreden mee.

Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm

Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm

Profiel  

5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende >