In december heb ik de witte Visa van Poekoek overgenomen. Mijn dochter heeft hem in gebruik genomen voor ritjes in stad en regio en ik probeer de diverse ongemakken op te lossen. Bij aankoop zat er een lelijke tik in het ding. Daarom heb ik als eerste de kleppen gesteld. Helaas heeft dat nauwelijks verbetering gebracht. Het zal toch een versleten nokkenas zijn vrees ik. Voorlopig kijken we het even aan, in de toekomst misschien even een andere kop erop zetten. Ook heb ik de roestplekken aangepakt zodat ie beter beschermd is tegen de elementen.
Verder liep het ding uiterst beroerd. Het mengsel stond veel te rijk. Met de stelschroef een paar slagen naar binnen is dat al een stuk beter, maar we zijn er nog niet. Het rijden (vooral het optrekken) vraagt om geduld en gevoel. Gelukkig is ie dan bij mijn dochter in goede handen. Binnenkort de carburateur maar even open om schoon te maken. Zo kan het niet blijven.
Ik heb wel een keer uit moeten rukken voor een verzopen motor. Toen had ze nog niet door dat de choke bij een warme motor juist niet gebruikt moet worden. Maar gelukkig leert ze snel, dat gebeurt niet nog een keer.
We hebben de deal dat zij mijn C1 op LPG pakt als ze verder weg moet, dan ruilen we even van auto. Zo mocht ik deze week met de Visa naar het werk. Ondanks min 10 en erger was het starten-lopen. Dat ging goed. De schrik kwam pas bij het remmen: pedaal tot op de bodem en nauwelijks remkracht! Net als de nokkenas een typische kwaal door onvoldoende onderhoud. De auto heeft jaren stilgestaan, de remvloeistof heeft al die tijd vocht opgenomen met roest in de hoofdremcilinder tot gevolg. Als het gebruik dan intensiever wordt, verslijt de afdichting lekker snel.
Daarom heb ik een nieuwe hoofdremcilinder gehaald. In het weekend zal ik de nippels even inspuiten met kruipolie, dan kan ik de boel volgende week vervangen.
Verder geen klachten, wel opgestoken duimen als je in de stad rijdt. O ja, eind van de maand APK. We zullen eens zien.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Dank je. Die veiligheid en kosten voor haar en de fun voor mij is ook de reden van deze constructie.
Die draad van Poekoek ken ik, maar dank voor de moeite.
Het is duidelijk dat die carburatie al langer een probleem is. Ik heb de oude carburateur er ook bij gekregen, maar de nieuwe is duidelijk ook nog niet zoals het zou moeten. Maar we gaan hem er wel onder krijgen hoor!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met alleen een hoofdremcilinder ga er niet helemaal zijn vrees ik. Neem aub de wielremcilinders achter ook mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Melchior schreef:Bij aankoop zat er een lelijke tik in het ding. Daarom heb ik als eerste de kleppen gesteld. Helaas heeft dat nauwelijks verbetering gebracht. Het zal toch een versleten nokkenas zijn vrees ik.
Bij mij hetzelfde geval,dacht het ge-tikker wel even weg te stellen…..,dat ging dus niet door.
Heb gemerkt dat als het eenmaal tikt het vrij snel verslechterd,na 2000 km was het voor mij onaanvaardbaar geworden,jammer want het motortje loopt prachtig rond.
Heb hier nog wel een motorblok met een goede kop liggen,als mijn visa niet verkocht wordt kan je die eventueel overnemen.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
PCV aanzuigsproeier?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
waterman schreef:Met alleen een hoofdremcilinder ga er niet helemaal zijn vrees ik. Neem aub de wielremcilinders achter ook mee.
Eerder had ik met een 205-je precies hetzelfde probleem, dat was toen afdoende opgelost met een andere hoofdremcilinder. Maar ik loop de hele remmerij langs als ik hem toch binnen heb. Al was het maar om die APK in een keer door te komen.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Kornstra schreef:Melchior schreef:Bij aankoop zat er een lelijke tik in het ding. Daarom heb ik als eerste de kleppen gesteld. Helaas heeft dat nauwelijks verbetering gebracht. Het zal toch een versleten nokkenas zijn vrees ik.
Bij mij hetzelfde geval,dacht het ge-tikker wel even weg te stellen…..,dat ging dus niet door.
Heb gemerkt dat als het eenmaal tikt het vrij snel verslechterd,na 2000 km was het voor mij onaanvaardbaar geworden,jammer want het motortje loopt prachtig rond.Heb hier nog wel een motorblok met een goede kop liggen,als mijn visa niet verkocht wordt kan je die eventueel overnemen.
OK, ik houd me aanbevolen. Ik heb vorig jaar nota bene een 1400 blok uit een 205 GT verkocht omdat ie me in de weg lag. Zo’n lekkere met 80 pk erin. Maar ja, als je alles van te voren weet….
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik was vorige week te gast in de Visa 14RE (14RE?? , apart verhaal) van een kennis van de visaclub.
Nog nooit hoorde ik een motortje zo stil stationair draaien
Het kán dus wel.
Bij mijn eigen 14TRS is die PCV klep afgedopt.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Inderdaad het kan best mooi lopen. Ik heb ook een 205 gehad met dit motortje en een BX met de 1400 versie van hetzelfde blok. Die liep echt volkomen stil. Nooit meer zo’n fijn blokje gehad.
Gisteren heb ik de Visa even kort binnen gehad om voor werk te doen met kruipolie. Toen zag ik dat alle remvloeistof verdwenen was. Er zit dus serieus werk aan de remmerij. Overigens zagen de remcilinders achter er van buitenaf gezien uit alsof ze niet te lang geleden vervangen zijn.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Oei oei…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1250964/
Dat impliceert dat men toch even naar de rest van het remsysteem heeft gekeken?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vroegtijd verslijten van de nokkenas is een 1100 kwaaltje waarover een technische mededeling bestaat. Het werd veroorzaakt door matige kwaliteit nokkenassen en tuimelaars. Het kwam ook vaak voor bij auto’s die keurig op tijd onderhoud, verse olie en klepspeling controle kregen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirruk53 schreef:Mijn 1360 cc blokje in de Challenger tikt
ook niet
waterman schreef:Het vroegtijd verslijten van de nokkenas is een 1100 kwaaltje
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirruk53 schreef:
Een “notice” is ook wel eens een reactie
op klachten die dan verholpen worden met
een meer ingrijpende reparatie.Worden de garagehouders vaak niet
slechter van..
Ja hoor, jij hebt gelijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zo`n versleten nokkenas ziet de garagist dus ook als ie de kleppen stelt ?
Ik zal maar eens vragen of ze daar even extra op willen letten als ik eerdaags -voor het seizoen begint- de kleppen laat stellen.
(als ik daar zelf mee ga klooien loop ik 2 weken lang in de “hoek van 90 graden” stand)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Maurice van Mourik schreef:Zo`n versleten nokkenas ziet de garagist dus ook als ie de kleppen stelt ?
Dat denk ik niet,want dit is bijna niet te constateren wanneer de as nog in de motor zit. Je gehoor is op dat moment raadgever.
Maurice van Mourik schreef:als ik daar zelf mee ga klooien loop ik 2 weken lang in de “hoek van 90 graden” stand)
En toch vond ik het wel meevallen,ik had vanaf het moment dat de kap open ging tot het moment dat ik de kap weer sloot,precies 1 uur nodig om kleppen te stellen.
Met z’n vieren in je Eendje.
Zelf de kleppen stellen is geen probleem. Inderdaad is de houding niet echt lekker, maar verder is het goed te doen. Je moet natuurlijk wel weten hoe dat werkt. Ervaring met een ‘normaal’ geplaatst blok is wel prettig.
En wat betreft slijtage: deze 1100 heeft er pas 56000 km op zitten. Dan denk ik dus eerder aan slechte smering door te oude olie na lang stilstaan.
De GS is bijna klaar, dan gaat de Visa naar binnen. Dan kan ik rustig eens kijken.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’