1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Fijn stof
krijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 06-11-2004

Gepost: 04 december 2005 05:13 PM

Hallo ,

Na alle berichtgeving in de media over fijn stof begon ik mij toch wat ongemakkelijk te voelen in mijn 10 jaar oude ZX diesel en begon serieus na te denken over een roetfilter .
Ik ben mij eens gaan orienteren op de site van RIVM hoe het met de luchtkwaliteit gesteld is .
Op http://www.lml.rivm.nl/data/smog/index.html is dat dagelijks te zien met een glijdend gemiddelde over 24 uur.
Ik heb dat nu een aantal weken gevolgd waarbij de wind uit diverse richtingen waaide , en ik verbaas mij nog dagelijks over de aangegeven waarden.
Je zou verwachten dat het probleem in de randstad het grootste zou zijn ,
dat is niet het geval meestal zijn de gemeten waarden in de oostelijke helft van het land het hoogst ,soms wel 5 maal hoger dan in de randstad !
Het lijkt er op dat ons weer een probleem aangepraat wordt .
Voorlopig wacht ik dus maar even met dat roetfilter .
Misschien interpreteer ik als leek de cijfers verkeerd en is er iemand in de groep die er wat meer over kan vertellen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 december 2005 12:01 AM
  [ # 1 ]

Verplaatst naar Algemeen.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 december 2005 03:11 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad zie je vooral grote steden terugkomen in bijgaande lijst. Waaronder veel steden in zuiden en oosten van het land.

 

Overigens zijn er geen fijnstofnormen voor benzine auto’s! Dat verklaart de aandacht voor alleen de diesel. Laat nu juist ook de direct ingespoten benzine motor veel fijnstof te produceren.

Verder ben ik een leek op dit gebied, van mijn kant geen wetenschappelijk verhaal verder.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 december 2005 04:20 PM
  [ # 3 ]

Als er klimatologen op het forum zitten wordt hier een nieuw draadje geboren. Klimaatveranderingen door de mens ja of nee? In de VS worden wetenschappers die de doemscenario’s verketteren gesubsidieerd. Hoe zou dat nou komen???

Ik zou fijnstof en CO2 even apart van elkaar zien. Maar dat er een politieke hetze aan het ontstaan is daar kan ik wel in meegaan. Als we de middelen echt effectief willen inzetten dan moeten we eerst in Oost-Europa en met name China beginnen.
De VS doet pas mee als daar een nieuwe regering zit en het land echt problemen krijgt met de energievoorziening.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 december 2005 04:23 PM
  [ # 4 ]
hogervp schreef:

In de VS worden wetenschappers die de doemscenario’s verketteren gesubsidieerd. Hoe zou dat nou komen???

Omdat wetenschappers altijd gesubsidieerd worden door de overheid (in elk land)?

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 december 2005 04:30 PM
  [ # 5 ]
Handjes schreef:
hogervp schreef:

In de VS worden wetenschappers die de doemscenario’s verketteren gesubsidieerd. Hoe zou dat nou komen???

Omdat wetenschappers altijd gesubsidieerd worden door de overheid (in elk land)?

Je kan als gesubsidieerde instelling wel een onafhankelijke positie hebben, met onafhankelijk toezicht. In de VS wordt echter met duurbetaalde banen gesmeten en worden andere emolumenten uitgedeeld. In het kennis katern van de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een interesant stuk over de klimaatwetenschappers en hoe ze elkaar “bestrijden”.

Iedereen begrijpt natuurlijk best dat we met zijn allen roofbouw plegen op de planeet. Het ene volk ff wat meer dan de ander.
Lubbers die zegt dat er gerust meer kerncentrales kunnen komen: schone energie vanwege nieuwe technieken. Ja hij bedoelt te zeggen (schijn)veiliger dan vroeger! Maar niet schoner, integendeel. Je blijft met het afval zitten.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 04:47 PM
  [ # 6 ]

Ik vond de opmerking van Jeremy bij Top Gear dit weekend ook wel geinig:

een koe produceert zo veel methaan (een vele malen sterker broeikasgas dan CO_2 ) dat het effect van koeienscheten per koe net zo veel effect heeft als iedere gemiddelde Range Rover.

En dan laten we de CO_2 uitstoot van koeien nog even buiten bescchouwing. Er zijn in NL 4miljoen koeien, er waren op 1jan net 14.000 Landrovers (waaronder 3.488 RRs) geregisteerd in NL.


BTW, het onderstaande plaatje geeft aan hoeveel roetdeeltjes een 607 met FaP uitstoot, in vergelijking met eenzelfde auto zonder:

 

nog geen 0.5% Exclamation

Daarnaast wordt er wel eens gezegd dat een roetfilter nog steeds schadelijke deeltjes uitstoot en dat die (omdat ze kleiner zouden zijn) extra gevaarlijk zijn. Dit is klinkklare onzin, de verdeling van grootte van deeltjes is niet zo anders dan die van de gewone omgevings-lucht, sterker nog, relatief minder klein en groot, meer middelgroot:

 

beide komen uit een presentatie van Aug 2005 van PSA, voor de liefhebber kan ik nog wel even zoeken naar de link van de hele pdf (483kkb) of stuur me een pb.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 december 2005 05:06 PM
  [ # 7 ]

Ik ben wel benieuwd naar de link en zal wel niet de enige zijn. Kan je ‘m anders hier neerzetten?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 05:26 PM
  [ # 8 ]

ok, teruggevonden via onze vrienden van planete citroen:

http://www.institut-entreprise.fr/fileadmin/Docs_PDF/travaux_reflexions/Recherche_et_Innovation/PSAcas.pdf (482kB)

geen simpele materie (ook al spreek je frans)

verder voor Fappers die het frans machtig zijn:

http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=28760&highlight=Eolys

en

http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=29989&highlight=Eolys

misschien ten overvloede, ik ben absoluut bereid om binnen het redelijke wat voor het milieu te doen, vandaar ook dat ik een C5 rijd met dat spul derin. Toen ik haar kocht was er nog geen subsidie. Maar ik wordt af en toe wel erg moe van de onzin die er her en der gespuid wordt. Rolling Eyes

Ik schrok wel onzettend van de recente beelden van de Noordpool, noord-Canada en foto’s van een vriend die met mooi weer over Groenland was gevlogen, het is daar gewoon veel te warm en er ligt geen sneeuw of ijs meer Exclamation  Sad  Confused

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 december 2005 05:53 PM
  [ # 9 ]
Rataplan schreef:

De super kleine deeltjes die met een roetfilter vrijkomen zijn zo fijn dat ze diep in de longen terrecht komen em dus gevaarlijker zijn .

Een uitdaging om dit uit te zoeken. Volgens mij is het nu juist zo dat door een betere verbranding van diesel/benzine, als gevolg van de nieuwe motortechnieken, juist leidt tot hele kleine stofdeeltjes die diep in de longen terecht kunnen komen. Het roetfilter voorkomt dat nou net. Zie ook de foto hierboven waarbij bezewen wordt dat er veel minder roetuitstoot is bij gebruik van een filter.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 14 december 2005 06:01 PM
  [ # 10 ]
eviltwin schreef:

een koe produceert zo veel methaan (een vele malen sterker broeikasgas dan CO_2 ) dat het effect van koeienscheten per koe net zo veel effect heeft als iedere gemiddelde Range Rover.

Tja, dat er zoveel koeien rondlopen is weer een discussie op zich, de vleesindustrie is een erg inefficiente manier om voedsel te produceren, eerst allemaal plantaardig eiwit kweken (in bijvoorbeeld mais) om dat vervolgens aan koeien te voeren, waarna je een kwart ervan als dierlijk eiwit over houdt wat wij weer opeten. (Ik eet zelf geen vlees)

Maar dan nog is produceren van voedsel beter te verdedigen dan autorijden, vind ik persoonlijk. (en ja ik rijd zelf ook in zo’n vervuilend ding)

JM
Surprisedfftopic

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 06:01 PM
  [ # 11 ]

Quote

Rataplan schreef:

over die kleine deeltjes ben ik het niet mee eens.
In Europa bestaat de discutie over dat roetfilters gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid (aldus biogenetic)

Heb je wel gekeken naar de door mij aangehaalde bronnen?

Volgens mij is er geen discussie, roetfilters zijn beter voor de volksgezondheid Exclamation

Een roetfilter verandert namelijk niks aan de uitstoot (grootte, hoeveelheid of verdeling) van deeltjes door de motor, maar wel door de auto! Het partikelfilter houd alles even goed tegen:

Wat de motor uitstoot is vooral afhankelijk van brandstof kwaliteit, luchtmengsel, en vooral inspuitdruk. In de laatste jaren is de inspuitdruk van Diesels flink toegenomen (op VW’s Pumpe-Düse systeem zelfs tot 2200bar) met als gevolg een verschuiving naar kleinere deeltjes. VW was bovendien erg laat met roetfilters, en stapt nu ivm deeltjes eisen van het Pumpe-Düse systeem af.

Wat de auto uitstoot is afhankelijk van het uitlaatsysteem, mijn C5 heeft een NOx katalysator en een Filtre a Particles. HDi’s van de eerste generatie werken met ongeveer 1350bar, dat is inmiddels 1800 oid.

Dat biogenetic verhaal doet mij denken aan het (broodje aap) verhaal dat je van elektrisch scheren longkanker krijgt. Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 06:21 PM
  [ # 12 ]
Rataplan schreef:

Ja hoor heb er naar gekeken
Maar ik ben er nog niet van overtuigd.
Ik werk namelijk in de energie opwekking en hier zorgen ze dat ze hun nox uitstoot binnen de perken blijft door Ammoniak mee te verbranden.
Hierdoor daald de nox aanzienlijk, alleen wat we dan uitstoten is behoorlijk griezelig.
Maar wet is wet he.
Ga zo effe kijken of ik men bronnen op het net vind.
Dit is wel eenleuke site over uitstoot
http://www.febiac.be

Ammoniak + Stikstofoxiden = N2 + H2O Confused:
of wel lucht en water. Het is waarschijnlijk slimmer om deze reactie te laten plaatsvinden in een oplossing of met een katalysator, dan door simpelweg ammoniak mee te verbranden.

Uitstoot van Ammoniak is niet al te slim, omdat het verzuring veroorzaakt, maar ook hier is de grootste boosdoener de agrarische sektor. Ammoniak komt vrij uit mest. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak

Ennu sorry hoor maar ik vertouw die belgen deze week niet zo, dat onze ministers sukkels zijn weten wij ook wel, maar daar hebben we hen niet bij nodig Wink maar ik zal ‘s ff kijken daar.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 06:28 PM
  [ # 13 ]

Ik kan bij die belgen niet zo veel nuttigs vinden, behalve dat alle uitstoot de laatste 15jaar absoluut daalt, behalve C0_2, die uitstoot daalt alleen relatief (tov het kilometrage), maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen, aangezien men in de EU pas in 1990 echt is begonnen met uitstootregels.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 06:49 PM
  [ # 14 ]

Ook dit is helaas onzin; een FaP is erop gecalibreerd om deeltjes rond 0,1mu (100nm) op te vangen. Dat is dus nog een factor 10 kleiner. Zie het verhaal http://www.ademe.fr/auto-diag/transports/rubrique/Dossiers/doc/fap-am1-prot.pdf pagina 19 voor het bewijs dat een partikel-filter niets veranderd aan de relatieve verdeling van deeltjes en dat het over het gehele gebied van deeltjes een fenomenale vermindering oplevert.

Op pagina 4 een verdeling van deeltjes gevonden in personen met ademhalingsproblemen, let op de piek bij 100nm.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 14 december 2005 09:06 PM
  [ # 15 ]

Quote

Rataplan schreef:

...
En wat gebeurt er bij een deffect?...

Een filter is op zich een vrij simpel ding, daar kan niet zo veel mis aan gaan. Het raakt wel vol. Het vangt deeltjes, doordat de HDi’s met FaP een additief (Eolys) in de brandstof spuiten, kan het filter “geregenereerd” worden, dit gebeurt om de 500km.

Bij het regenereren wordt tijdelijk de temperatuur van de uitlaatgassen verhoogd om een extra verbranding in het roetfilter op te wekken, het roetfilter brandt dan de roetdeeltjes (in feite onverbrande brandstofbolletjes met een koolstoflaagje) alsnog op. De extra uitstoot hierbij is gewoon CO_2 Het filter brand zichzelf schoon.

Bij een overmatige hoeveelheid stadsritten kan het zijn dat niet binnen 500km na de vorige regeneratie, een cyclus kan plaatsvinden, het instruktieboekje schrijft voor dan gedurende 5minuten minimaal 60km/h te rijden.

Het resterenende overblijfsel van het Eolys is bij de eerste generatie ijzer IIRC ook wordt het cerium gebruikt. Voor alle varianten is eventuele schadelijkheid gestest.


Ik geeft toe dat de geschiedenis met asbest, benzeen, cigaretten, etc je allemaal huiverig kunnen maken, maar de wetenschap is er wel op vooruit gegaan sinds de jaren 50.

Sterker nog, een aantal van die problemen kon men toen ook aantonen (asbest al sinds 1898 Exclamation http://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos) maar er werd vaak genoeg besloten de problemen te verbloemen of te negeren. Maar goed, dat is een andere discussie.

Vooalsnog zijn de argumenten voor een roetfilter op feiten en wetenschap gestoeld en de argumenten tegen op verzinsels en onkunde.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook