ergens in het midden aan de onderkant. In welke mate dat de oorzaak van je probleem is durf ik niet te zeggen, maar het viel me wel op.
alles vervangen en het rijd weer als een zonnetje.
zelfs beter dan ervoor.
zelfs mijn garage houder zei dat ik het beste kon vervangen maarja leer voor de volgende keer
XM 2.0I SX 16V
auto net naar de garage gebracht voor een APK en een beurt.
ben benieuwd wat het mij allemaal gaat kosten?
XM 2.0I SX 16V
net gebeld door mijn garage wat de kosten worden en dat is niet mis, slik even €1100 aan reparatie’s.
distributie riem
waterpomp
remschijven - voor L&R
remblokken - voor L&R
en nog een paar kleine dingen
PS
bij wie kan ik hier terecht voor deze melden
bij het wijzigen van mijn eigen post hier boven
Fout
De volgende fouten zijn geconstateerd:
U bent niet geauthoriseerd om in dit forum te posten
XM 2.0I SX 16V
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Distribitieriem, spanrollen en waterpomp zijn geen APK-eis. Hoeveel heeft je auto gelopen. Ik weet eigenlijk de onderhoudsinterval niet, ik dacht 80.000.
Wat voor “kleine dingetjes” moeten er verder aan de auto gebeuren? De kenners hier kunnen je zo vertellen of de reparatiekosten die door de garage worden gesteld reëel zijn.
Remschijven en blokjes zijn goed zelf te vervangen. Ook een leek als mij is dit gelukt. (bij diverse AXen en een Xantia)
Verder zijn er misschien wel mensen die je willen helpen klussen aan de auto. Het is erg leuk en leerzaam.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
er staat nu bijna 240k op de teller weet niet wanneer het voor het laatst vervangen is.
zelf heb ik er geen tijd voor en alles moet snel gebeuren heb de auto nodig voor mijn werk.
de onderhoud moet om zo’n 100k als ik het goed heb en daar is grote kans op dat het ver over is.
andere kleine dingen zijn zoals spat schotten voor L&R, gril, lampen vast zetten.
en de prijs vind ik wel goed krijg vaak genoeg dingen gedaan voor bijna niks.
heb al een keer een distributie riemen laten vervangen en schade gerepareerd voor zo’n 250.
maar voor de volgende keer zal ik kijken of mensen zin hebben om te helpen!
XM 2.0I SX 16V
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Schijven en blokken zijn goed zelf te doen. Alleen heb je wel een grote torx nodig die je niet bij een willekeurige Gamma kan kopen. Distributie gaat geloof ik 120.000 mee bij een 16V.
Die bobinerail is ook kapot gegaan bij onze Xantia. Nieuw rond de 300,- en op de sloop heb ik er 75,- voor betaald. De 1.8 en 2.0 bobines zijn bijna hetzelfde, de olievuldop zit net iets anders. Ik had er een gekocht voor een 2.0 op onze 1.8. Heb de uitsparing iets moeten aanpassen, werkte prima. Symptomen zijn erg beroerd lopen, bokken en stoten afslaan enz. enz. Nieuwe bougies helpen maar een kilometer of 10. Dan zijn de problemen er weer.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waar heb je die grote torx voor nodig?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Om de remklauw los te maken toch? Of ben ik in de war met een andere auto…
My other car is a broomstick.
De remklauwen zitten vast met gewone 6-kant bouten.
Het kleine boutje waarmee de remschijf op de naaf zit is wel een torx.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet dus, dat is origineel een kruiskop.
Vaak niet meer los te krijgen, zelfs niet met een slagschroevendraaier.
Gewoon de kop eraf boren, als de schijf eraf is kan je met een griptang wel het laatste stukje eruit draaien.
Boutje dan vervangen door verzonken zeskant of torx.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Die dikke torx is voor de Xantia. Haalde even dingen door elkaar…
My other car is a broomstick.
1100 is wel een puist geld hoor. Ik laat mijn 16v d riem, rollen tot nu toe om de 60k doen, pomp om en om. Schijven en blokken voor en achter van bosch en ferrodo incl. montage en bon..
Schijven rondom hebben me toen een 300 gekost incl.. montage en een kabel. Riem compleet iets van 400? meer zal het niet zijn geweest.
Wat ik je wel op het hart wil drukken… ga met een 16v alsjeblieft niet tot aan de verval termijn qua kilometers met de riem. Dan kun je echt van een koude kermis thuiskomen.. ( vandaar mijn 60k interval) maar die korte interval heeft ook met de prijs te maken, voor dat bedrag ga ik geen risico lopen.
aan de andere kant, het kost nu eenmaal geld zo’n frans ding en als ik een ding inmiddels heb geleerd… de verkeerde garage of bezuinigen op onderhoud, dat kost je VEEEEEL meer…
zo ze staat weer voor de deur, en wat rijd ze weer heerlijk .
dit is allemaal gedaan.
- apk
- distributie set vervangen
- waterpomp vervangen
- gril en binnenscherm vast gezet
- remschijven voor
- remblokken voor
- lampen vervangen
- nieuwe injectoren
- oliefilter
- vloeistoffen
dat allemaal en de uren dat ze aan gewerkt hebben was dus 1100 bij elkaar
XM 2.0I SX 16V
Prijs klopt wel aardig hoor.
XM TCT Ambiance`94