Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
sorry, dubbelpost
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
wie vertelt hier eerst de hele handel uit elkaar gaan halen natuurlijk?
Voel ik me nu ineens aangesproken? i.d.d.
Beginnen met een eenvoudige controlle zoals checken of de tripodes wel in hun clipje zitten is evidend. Wat voor symptonen dat je ook hebt. Het kan je zomaar overkomen, je klikt de tripode in je diff en je trekt eraan en dan voelt ie strak. Die zit denk je. Stukkie rijden en je voelt dat ie trilt(kan ook bonken zijn). Wat doe je dan? Dan check je de linker tripode. Die zit gewoon zoals het hoort vast. Wat nu? Accepteren dat de trilling er is en gewoon doorrijden is een veelgemaakte keuze. Eenvoudig en goedkoop. Ik beschrijf een aanpak die bij mij vruchten heeft afgeworpen waarbij ik me kan voorstellen dat dat ook bij anderen kan werken. Aandrijfassen blijven gevoelig en lastig.
De echte theoretisch gestoelde en ervaring bewezen kennis ligt niet zomaar op straat.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

samuel schreef:wie vertelt hier eerst de hele handel uit elkaar gaan halen natuurlijk?
Hahaha, dat zegt Ceres zelf hoor, lees maar:
Ceres schreef:Maar ik denk dat ik er verstandig aan doe de gegeven raad op te volgen en de boel weer netjes met vers vet in elkaar te zetten en daarbij de borging hééél goed te controleren.
Dus relax Samuel en voel je niet aangevallen.
Het enige dat ik sterk betwijfel is of je een verkeerd teruggezette kogel ineens zó hevig voelt als je er de eerste 5000 km geen last van hebt gehad. Dan moet er dus minstens één van de drie ernstig ingesleten zijn en de andere nog strak. Dat lijkt me niet echt logisch, that’s all.
Dikker vet gebruiken is natuurlijk wel een beproefde methode. Het vet dat standaard bij zo’n ashoes geleverd wordt is sowieso altijd te weinig.
wat is goed lezen en schrijven toch moeilijk.
Het klopt idd niet dat er eerst 5000km zonder problemen is gereden. Daarmee is enige relatie met die stofhoes wissel en montage positie totaal niet aannemelijk. Maar desalniettemin is mijn ervaring met met het op andere positie terug monteren van onderdelen gewoon slecht. De verschillen zijn miniem maar de negatieve invloed relatief groot.
Bij mijn laatste aandrijfas exercities waarbij ik van een aantal slechte aandrijfassen de beste onderdelen heb gebruikt om er twee goede uit samen te stellen is duidelijk gebleken dat deze opnieuw moeten inlopen. (is natuurlijk wel een extreme mix) In de eerste km’s na montage niet trillingsvrij. Na enkele duizend km gereden te hebben is het steeds beter geworden totdat het uiteindelijk echt goed en trillings vrij voelt. Al met al is het onduidelijk wat TS zijn probleem is.
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
Nou, zal het probleem nog eens proberen te omschrijven:
Bij het nemen van een bocht naar rechts waarbij de auto behoorlijk overhelt hoor ik een rommelend geluid en voel ik een trilling in het stuur. Lijkt sterk op rijden met veel te zachte banden.
Andere omstandigheden geven eigenlijk geen probleem. Ik kan rotondes net zo hard nemen als de auto aankan; geen geluiden of trillingen uit het vooronder. Stapvoets een bocht met het stuur helemaal links- of rechtsom: geen probleem.
Recent dus uitgevonden dat het met de invering te maken heeft.
Bij rijden in de laagste stand is het geluid en trilling ook op te roepen. Ik hoef daarbij dan geen bocht te maken, maar wel iets accelereren of op de motor afremmen.
Mijn idee was dat de kogels in de tripode ingelopen zijn en bij inveren worden gedwongen om uit dit ingelopen deel te komen (omdat de as iets in elkaar moet schuiven) wat dan gepaard gaat met trillingen en geluid.
Het niet goed geborgd zitten van de linker as lijkt me ook niet heel waarschijnlijk omdat ik inderdaad al ruim 5000 km zonder problemen gereden heb na de koppelingswissel. Maar ja, de as ging wel heel makkelijk uit de bak wat volgens mij meestal niet het geval is.
Voor zover ik kan nagaan heeft het probleem zich wél voor het eerst geopenbaard na het vervangen van de ashoes rechts.
Alleen wijzen de symptomen voor zover ik ze kan verklaren op de linkeras…

Ceres schreef:Voor zover ik kan nagaan heeft het probleem zich wél voor het eerst geopenbaard na het vervangen van de ashoes rechts.
Alleen wijzen de symptomen voor zover ik ze kan verklaren op de linkeras…
Oneensch. Dit lijkt mij juist niet.
Dit is mijn theorie:
Als je een scherpe bocht naar rechts gaat, helt de auto sterk links over. De rechter as wordt daardoor ‘uitgerekt’ want de auto komt daar dan omhoog uit de veren.
Het is juist dan dat -in het geval de borgring niet juist zit of afwezig is- de vertanding geen grip meer heeft in het diff.
Dat je op rotondes geen probleem ondervindt is logisch, want dan ga je linksom en wordt de rechter as juist stevig in het diff gedrukt.
Die borgveer kan ook gebroken zijn in de tussentijd hè? Hoeft niet vanaf jouw werkzaamheden direct zo geweest te zijn. Hij hoort er niet heel makkelijk uit te schuiven, maar goed het is allemaal lastig vanaf hier te beoordelen.
Wat ook nog kan, is dat er een van de borgboutjes niet goed meer zit. Die bij het ‘oog’ in de carterpan bedoel ik. Was dit oog nog wel mooi rond en niet ovaal trouwens?
Je kunt dat van die losse borgringen soms wel zien zonder demontage als dit het geval is. Auto in de hoogste stand zetten en dan recht naar beneden kijken in het vooronder met het reservewiel eruit.
Althans, op die manier kwam ik er destijds achter. Maar dit was de linker as.
Theoretisch is het natuurlijk ook nog altijd mogelijk dat simpelweg in de tussentijd het tripoïdehuis is ingesleten tot boven de tolerantie waar je het (nog) niet voelt.
Lastig lastig dit soort dingen. Tja, wij roepen ook maar wat, puttende uit eigen ervaringen. Maar elk geval is vaak weer nét anders.
Edit: hoe was je onderste motorsteun eraan toe? Had je dat toevallig gecheckt?
La Léo schreef:
Wat ook nog kan, is dat er een van de borgboutjes niet goed meer zit. Die bij het ‘oog’ in de carterpan bedoel ik. Was dit oog nog wel mooi rond en niet ovaal trouwens?
Die is leuk een ovaal geslagen oog doordat de hamerboutjes niet vastzaten. Heb ik werkelijk nog nooit naar gekeken! Dat lager heeft een losse passing dus als die haakboutjes niet goed vastzitten kan dat best gebeuren. Attentie punt onthouden!
voor het leuke een paar aandrijfas plaatjes

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar dat is wel een belangrijk lager.
Als die aan gort is heb je kans dat je karter er ook aan gaat.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
@ Leontien: de rechteras heeft toch helemaal geen borgring? Die wordt toch dmv het tussenlager op z’n plek gehouden?
Als je een scherpe bocht naar rechts gaat, helt de auto sterk links over. De rechter as wordt daardoor ‘uitgerekt’ want de auto komt daar dan omhoog uit de veren.
En hoe verklaar je dan dat ik het probleem ook kan oproepen door in de lage stand te rijden? Dan wordt zowel de linker als de rechteras in elkaar gedrukt.
Wat ik nog had moeten testen, maar helaas niet gedaan, is het rijden in een hogere stand (dom, dom, dom)
Overigens is met de koppelingswissel vorig jaar ook de onderste motorsteun vervangen en ook het tussenlager op de rechteras. De hamerboutjes zitten goed en het oog is netjes rond.

Ceres schreef:@ Leontien: de rechteras heeft toch helemaal geen borgring? Die wordt toch dmv het tussenlager op z’n plek gehouden?
Ja, dat klopt geen borgring, daar was ik even abuis. Maar hij heeft wel borging, dat zijn die ‘hamerboutjes dus’.
Maar als jij zegt dat die goed vast zitten en het oog is volkomen rond…
Ceres schreef:En hoe verklaar je dan dat ik het probleem ook kan oproepen door in de lage stand te rijden?
Heb ik zo 1-2-3 geen verklaring voor, maar maar wat ik dus al schreef:
La Léo schreef:maar goed het is allemaal lastig vanaf hier te beoordelen.
Nee maar serieus: dit zijn nu precies de dingen die je vrijwel nooit via een forum opgelost krijgt.
Daar moet iemand zelf naar luisteren, mee rijden en aan voelen. En bij voorkeur niet degene die vooraf aan de auto gewerkt heeft, want die zegt -no offence- vrijwel altijd dat hij alles goed heeft teruggezet en dat alles aan de specs voldoet.
Heb je toevallig ook gecheckt:
- Speling op kogels stabilisatorstangen?
- Speling op bovenste draagarmlager
En toch zijn alle ervaringen en suggesties wel erg hulpzaam!
Dus dank allen voor het meedenken!
Speling op kogels van de stabilisator en speling op bovenste draagarm heb ik gecontroleerd: is allemaal in orde.
Ik verdacht de spoorstangkogels (binnenste), maar daar zit ook geen speling in. Wel een minimale speling van hooguit 1 mm in de dempingsrubbers van de spoorstangen, maar dat lijkt me normaal.
Bovenste fusee links begint wat speling te krijgen, maar dat is echt minimaal.
Ik ga vanavond een andere linker as monteren en kijken wat die doet. Ik laat het weten…
Nou, de andere aandrijfas (links) zit er onder.
Zojuist een proefrit gemaakt en toch zeker een milimeter profiel van m’n winterbanden op het klaverblad weggegumd, maar het resultaat is helemaal naar wens.
Geen vervelende geluiden en trillingen meer!
gefeliciteert!
Maak je die slechte nog open om te checken? Of gaat die als slecht gemarkeerd blind op de plank.
De slechte had ik al open gemaakt; wel wat slijtage sporen zichtbaar en voelbaar, maar niet dusdanig dat ik dergelijke problemen daarvan zou verwachten.
Zal eens kijken of ik bij daglicht een goede foto kan maken.
Eigenlijk zou ik de ‘nieuwe’ nog graag demonteren om te zien hoe goed of slecht die dan eigenlijk is…
Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar. Ze zijn zo gevoelig. Het is lastig om een goed beeld te krijgen van wat nog montage waardig is en wat niet. Als je de zotheid hebt om die goeide voor inspectie te demonteren let dan, minstens uit voorzorg, goed op de montage posities.
Ik denk overigens dat die trillingen niet alleen uit een brakke aandrijfas komen maar dat de hele aandrijftrein spelinkjes en trillingetjes heeft die in combinatie met een matige aandrijfas te veel zijn. Die slecht as doet het in die redenatie dus weer goed als je een strakke bak en (daar komt ie!) strak differientieel hebt.