
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Nu ik l enige tijd ook in een cx rijd en er waarempel een zonnetje tevoorschijn komt zonder barre vrieskou, zal ik me hier ook even voorstellen.
De naam is Hans, woont in Groningen en heeft sinds eind vorig jaar een CX 2500 Gti uit 1987, blauw overgespoten (oorspronkelijk was ze zwart, meen ik). Het was een beetje een impulsieve aankoop, maar wat een fijne auto zeg! Vooral op de lange baan, voor de boodschappen is ze toch wel wat dorstig.
Natuurlijk heeft de dame allerlei kleine probleempjes, die mettertijd opgelost moeten worden. De meeste problemen zijn elektrisch van aard, maar dat schijnt voor een CX niet vreemd te zijn.
Ik dacht er even aan om voor elk probleem een apart topic te starten, maar dat is volgens mij gedoe. Daarom komen ze allemaal vast hier wel ter sprake.
Een kleine opsomming:
* Lager LV bromt wat. Waarschijnlijk loopt ie droog. Wordt vrijdag naar gekeken. Ikzelf kreeg de bout er niet af.
* De kachelklep toktoktokt op zijn radertje sinds kort. Al veel over gelezen hier, moet alleen nog even kijken hoe ik de bekleding van de console loshaal.
* De luchthoorn (de enige claxon die ik heb) functioneert niet omdat het relais maar 6 Volt krijgt? Ook 6 volt bij de schakelaar….Snap ik niet. Het zou kunnen dat de dynamo te weinig afgeeft maar dan zou mijn accu toch ook niet opladen? Meten is weten.
* Het lekt een beetje ergens bij de bestuurdersportier. Nog niet gevonden.
* Windgeruis van het schuifdak. Misschien moet er gewoon een windscherm op, maar ik weet niet of ik dat wel zo mooi vind. Het dak lijkt ook iets TE dicht te zijn. Is dat af te stellen?
* Dashboardlampjes vervangen.
* Buitenspiegel links beter vastzetten. De elektrische bediening loopt ook niet echt lekker.
* Elektrische ramen zijn traaaaaaaaaag.
* Mijn richtingaanwijzer Links knippert veel sneller dan Rechts. Hoe kan dit? Beide lopen toch over dezelfde knipperautomaat als ik het goed heb. Ik heb geen stukke lampjes! Massa misschien?
* Centrale deurvergrendeling doet niet altijd alle deuren open. LV en Ra blijven weleens hangen.
* Ruitenwisser blijft in de intervalstand op willekeurige plekken staan
Verder vind ik dat mijn lichtopbrengst van de koplampen wat mager is. Dat kan beter. Maar zo opgeteld (slap licht, slappe wisser, trage ramen en een dooie toeter) lijkt het er toch op alsof de hele wagen wat te weinig volt krijgt. Als ik ‘s avonds rij zie ik mijn acculampje ook wel zwak branden (afhankelijk van de stroomvraag van de accessoires), maar dat schijnt ook des CX te zijn? Ik hoor het graag. Want het is zo’n leuke auto.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Sloten die blijven hangen hebben waarschijnlijk te maken met stijf/oud vet. Paneel eraf en schoonmaken. Tenzij ook dat probleem van electrische aard is, natuurlijk. Komt het vooral met koud weer voor, en is de deurwel te openen nadat de wagen even heeft gereden?
De trage ramen kunnen idd te maken hebbn met zwakke stroom, maar het kan ook zijn dat de motortjes wat zijn versleten. Gaan ze allebei even traag?
Gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Wat betreft die sloten denk ik dat je gelijk hebt; als de wagen even heeft gereden zijn de deuren geen probleem meer.
Wat de ramen betreft: het ene raam doet het wat beter dan de ander. Het raam aan de bestuurderskant wordt natuurlijk nu het meest gebruikt en die begint traag en komt dan langzaam een beetje op gang. Maar goed, het paneel er maar eens af en dan zien we wel.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat betreft die 6V: dat kan nooit de accu zijn. Als die zo dood is dat hij 6V geeft hoor je zelfs geen klik meer als je de contactsleutel omdraait.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Hans en welkom hier!
Dit klinkt meer als een auto die ergens lang heeft stilgestaan. In een stalling wellicht?
Zal ‘t lijstje eens met je meelopen.
Hakker schreef:* Lager LV bromt wat. Waarschijnlijk loopt ie droog.
Bij lang stilstand kan het zijn dat het lagervet uiteindelijk onderin is gezakt of totaal hard is geworden. Ga je dan rijden, dan zijn de ‘bovenste’ kogeltjes droog en wellicht zelfs al verroest.
Hakker schreef:* De kachelklep toktoktokt op zijn radertje sinds kort. Al veel over gelezen hier, moet alleen nog even kijken hoe ik de bekleding van de console loshaal.
Geen kunst aan bij de Série 2: Luchtroostertje bij de voeten eraf (twee schroefjes) en dan stoel geheel naar achteren schuiven en een paar schroefjes (zoeken en ) uit de console draaien en het paneeltje wegtrekken. CX Basis maakt aluminium tandwieltjes, die slijten nooit meer. of een goed-gebruikte nemen natuurlijk.
Hakker schreef:Een kleine opsomming:
* De luchthoorn (de enige claxon die ik heb) functioneert niet omdat het relais maar 6 Volt krijgt? Ook 6 volt bij de schakelaar….Snap ik niet. Het zou kunnen dat de dynamo te weinig afgeeft maar dan zou mijn accu toch ook niet opladen? Meten is weten.
Brakke stekkerverbinding? Slechte massa? Of hebben ‘ze’ ooit lopen rommelen in de bedrading. Een extra relais ertussen gezet dat er niet hoort? Er hoort één relais tussen en die zit direct onder de luchthoorn.
Je kunt trouwens eerst eens testen of die 6 Volt wel de reden is dat hij het niet doet. Zet er eerst eens direct + van de accu op.
Hakker schreef:
* Het lekt een beetje ergens bij de bestuurdersportier. Nog niet gevonden.
Hoe is de afwatering van het schuifdak? Dit loopt door de A-stijl, maar als hij overloopt kan het lijken of het portier lekt.
Open het schuifdak eens geheel en inspecteer dan ook heel goed de ruimte boven de zonnekleppen op vocht en [hopelijk geen] roest!
Tip: Houdt de knop van het schuifdak nooit te lang vast als je hem sluit. Dicht = direct loslaten. Het motortje heeft veel kracht en zal het dak scheeftrekken waardoor het ook kan gaan lekken.
Hakker schreef:
* Windgeruis van het schuifdak. Misschien moet er gewoon een windscherm op, maar ik weet niet of ik dat wel zo mooi vind. Het dak lijkt ook iets TE dicht te zijn. Is dat af te stellen?
Windgeruis is normaal. Windkap helpt zeer weinig, maar hoe zijn de rubbers? Dak, mits in goede staat en met gaaf binnenmechniek, is af te stellen, maar dit is werk voor ervaren sleutelaars.
Hakker schreef:
* Dashboardlampjes vervangen.
Is niet zo heel moeilijk en staat hier op het forum al op diverse plaatsen beschreven. Even met de zoekfunctie zoeken.
Hakker schreef:
* Buitenspiegel links beter vastzetten. De elektrische bediening loopt ook niet echt lekker.
Als het voetje/halsje slap aanvoelt of de spiegel hangt op halfzeven, ben ik bang dat er niet veel meer valt “vast te zetten” want meestal is het aluminium voetje/halsje dat binnenin zit gebroken. Bijvoorbeeld doordat men er tegenaan is gelopen (in een stalling?) Ze zijn nogal kwetsbaar en breken zeer vaak. Een hele nieuwe spiegel is overigens minder werk om te monteren dan alleen het voetje, want dan moet de gehele spiegel uit elkaar en dat is een rotklusje. (klik de link en lees maar eens).
Vervolg hieronder….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Vervolg:
Hakker schreef:
* Elektrische ramen zijn traaaaaaaaaag.
Wat Ron hierboven al postte zou goed kunnen, maar wat ook al erg scheelt is het goed schoonmaken en weer smeren van de geleiders. Hiertoe moet je de deurbekleding verwijderen, wat heel eenvoudig is bij een Série 2 CX.
Hakker schreef:
* Mijn richtingaanwijzer Links knippert veel sneller dan Rechts. Hoe kan dit? Beide lopen toch over dezelfde knipperautomaat als ik het goed heb. Ik heb geen stukke lampjes! Massa misschien?
Toch een slecht stekkertje aan een van de lampjes. Ik zou beginnen met de voorste knipperlichten.
Let op: als je die er verkeerd (= te ruw) uithaalt gaan ze stuk!!!
Zo doe je dit: druk met je duim op de buitenkant van de unit, dus aan de kant van het stadslicht. De binnenkant wipt nu ietsje naar buiten. Steek daar een broodmes of zakmes tussen. GEEN SCHROEVENDRAAIER dus, zoals meestal wordt gedaan. Druk met het mes lichtjes het veerclipje (van plastic, dus kwetsbaar) naar binnen, dus richting de unit en dan wipt hij er zo uit. Als er bij jou al een hoekje van het oranje glaasje is gebroken, was iemand je helaas voor die deze truuk niet kende.
Check de stekkertjes op de knipperlichten. heel vaak zijn die gecorrodeerd omdat het daar in weer & wind hangt. Ziedaar slechte plus of slechte massa.
Hakker schreef:* Centrale deurvergrendeling doet niet altijd alle deuren open. LV en Ra blijven weleens hangen.
Deurpanelen eraf en alles goed schoonmaken, vooral stekkertjes. Vocht is de vijand!
Hakker schreef:
* Ruitenwisser blijft in de intervalstand op willekeurige plekken staan
Hmmmm….. en zwiept hij bij gewoon wissen wel soepel?
Als je ‘m uitschakelt, gaat hij dan wel geheel terug in ruststand?
Kan ook een haperend relais zijn. Lastig te beoordelen vanaf hier.
Hakker schreef:
Verder vind ik dat mijn lichtopbrengst van de koplampen wat mager is. Dat kan beter. Maar zo opgeteld (slap licht, slappe wisser, trage ramen en een dooie toeter) lijkt het er toch op alsof de hele wagen wat te weinig volt krijgt. Als ik ‘s avonds rij zie ik mijn acculampje ook wel zwak branden (afhankelijk van de stroomvraag van de accessoires), maar dat schijnt ook des CX te zijn?
Plaats in elk geval een dimlichtrelais. Dat is een must, want de schakelaars branden altijd door.
Ziehier hoe je dat kunt doen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196511/P45/#882118
Het acculampje mag niet branden, ook al wordt dat vaak afgedaan als ‘Typisch CX’. Het is meestal een voorbode van een overlijdende dynamo. Flauw branden betekent dat de dynamo niet goed laadt. Meten = weten, dus dit als eerste doen. Koolborstels zouden versleten kunnen zijn, waardoor er soms wel soms niet voldoende geladen wordt.
Meet dus even door bij:
- Stationair (moet 13,8 zijn minimaal)
- Bij 3500 rpm (moet liefst 14,4 zijn, maar ook niet hoger als 14,5)
- Stationair met zware verbruikers ingeschakeld (grootlicht, achterruitverwarming, blower, ruitenwisser). Mag dan eigenlijk niet dalen tot -in meen- onder de 12,5 Volt (correct me if I’m wrong want die getal zou ook hoger kunnen zijn)
Succes met alles en houd ons op de hoogte van je vorderingen Hans!
La Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Hakker schreef:Wat betreft die sloten denk ik dat je gelijk hebt; als de wagen even heeft gereden zijn de deuren geen probleem meer.
Duidelijk geval van stijf vet
Hakker schreef:Wat de ramen betreft: het ene raam doet het wat beter dan de ander. Het raam aan de bestuurderskant wordt natuurlijk nu het meest gebruikt en die begint traag en komt dan langzaam een beetje op gang. Maar goed, het paneel er maar eens af en dan zien we wel.
Als het paneel er toch vanaf is; geleiders schoonmaken zoal Leo aangeeft, als ze dan nog niet vlot gaan een keer direct met kabeltjes op de polen van de accu aansluiten. No steeds traag, dan motortje nakijken, loopt het dan wel snel, dan ligt de fout in de bedrading.
Succes ermee!
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Accu lampje brand altijd vaag met grote verbruikers aan( kachel grootlicht enz.)
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij mij niet eigenlijk…
Zelfs niet met een set extra lampen.
Ik zou in elk geval de accu laadspanning eens opmeten om mee te beginnen.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dan denk ik dat jij de enigste bent
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Dan denk ik dat jij de enigste bent
Nee hoor. Hij heeft gewoon zijn auto op orde want het lampje hoort NIET te gaan branden. OOK niet zwakjes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
eg nie!
Als alles helemaal ok is dan brand het laadstroom lampje niet. Maar door her en der wat slechte massa gaat ie zwak gloeien als je veel stroom verbruikt. Of en dat is ook waarschijnlijk je dynamo is niet fris. Meet die die maar eens na. (zie waarden Leo) Ik meet 35Amp met 13,8V bij 3000rpm. Voltage is te laag maar 35Amp lijkt me goed. Ik weet eigenlijk niet hoebeel die dynamo moet leveren. In de praktijk ook een te snel zwakke accu. Is toch niet helemaal fris. Ik vermoed een kapotte diode.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Bij mij ook nooit aan, hoeveel ik ook aanzet.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:F.SvM schreef:Dan denk ik dat jij de enigste bent
Nee hoor. Hij heeft gewoon zijn auto op orde want het lampje hoort NIET te gaan branden. OOK niet zwakjes
Dat weet ik ook wel,maar bij meer dan de helft van alle CX serie twee durf ik te wedden dat het lampje zwakjes tot matig brand wanneer de grootverbruikers aan zijn.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Bij mijn serie 2 brandt het acculampje ook zwakjes, alleen te zien als het buiten donker is. Het goede nieuws is dat ik in jaren niet met een lege accu heb gestaan, dus de accu laadt blijkbaar wel voldoende bij. Als het aan een slechte aarde ligt, hoe spoor je die dan op?


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Mijn lampje brandde altijd direct na het starten. Om dan bij het wegrijden (gas geven) uit te gaan en dan niet meer aan te gaan.
Ik heb een aantal massaverbindingen opnieuw gemaakt en een nieuwe kabel van accu-minpool naar versnellingsbak gemaakt met 35 mm2 kabel. Daarna is het lampje niet meer aan geweest.
Voor het schuifdak:
Leo heeft gelijk: pas op met het bedienen. NIET DOORDUWEN. Ik spreek helaas uit ervaring.
Met het demonteren is het me een aantal keer overkomen dat het schuifdak scheef komt te zitten.
en dat zit het goed vast.
Ik moet zeggen dat het bij mij wel meevalt met het windgeruis.
Als het dak goed is afgesteld dan loopt het mooi vlak met de rest van het dak.
De conditie van de rubbers is denk ik heel belangrijk.
Als het dak gesloten is moet er geen opening meer zijn, dus overal rubber.
Zowel voor het geluid als voor de lekkage is dat van belang.
Helaas heb ik nog geen goede vervangende rubbers gevonden.
Een CX met een schuifdak is vragen om problemen maar echte CX-helden maken er geen punt van.
Groeten,
Jaap