Wat zijn de gebruikte kleuren in de bedrading
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 15 februari 2012 02:34 PM

Hallo Forummers,

De bedrading van onze Trax is niet helemaal fris en we gaan het deel bij de motor en onder het dachboard vervangen.
Wie kan mij helpen met de vraag wat de orginele kleuren zijn van de draden?

De trax is een een BL (wieltje) uit 1949. Franse productie.
De elektrische installatie is origineel 6V.

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
Gepost: 15 februari 2012 05:59 PM
  [ # 1 ]

Zwart katoen rondom bij mijn weten. Kleurcodering deden ze toen nog niet heel fanatiek aan, hooguit met hoesjes over de verbindingen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 februari 2012 07:13 PM
  [ # 2 ]

Bij de mijne, van 1938 waren alle draden bruin/gelig. In hoeverre de leeftijd hierbij meespeelde weet ik niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43307
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 februari 2012 07:29 PM
  [ # 3 ]
graddus schreef:

Zwart katoen rondom bij mijn weten. Kleurcodering deden ze toen nog niet heel fanatiek aan, hooguit met hoesjes over de verbindingen.

Net als bij de ds dus Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 16 februari 2012 12:01 PM
  [ # 4 ]
waterman schreef:
graddus schreef:

Zwart katoen rondom bij mijn weten. Kleurcodering deden ze toen nog niet heel fanatiek aan, hooguit met hoesjes over de verbindingen.

Net als bij de ds dus Laughing

Als je een volledige nieuwe bedrading koopt dan zijn de draden wel gekleurd en komen de draadkleuren meestal (ik herhaal: meestal) overeen met de gekleurde hoesjes van de oude kabelboom.

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Gepost: 16 februari 2012 12:14 PM
  [ # 5 ]

Maar dat is dus niet origineel. Mij zou het niet kunnen schelen, ik ga ook echt niet meer in de weer met die ouderwetse katoenen mantels, maar voor sommigen…

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 16 februari 2012 02:10 PM
  [ # 6 ]

Ik heb begrepen dat er tegenwoordig nieuwe kabels te verkrijgen zijn met een oude linnen “look”. Op zich is dat best een aardig detail onder de motorkap. Daar ga ik er tenminste vanuit dat de prijs niet al te hoog is in vergelijking met een moderne kabel. (daar gaan we vanzelf achter komen!)

Ik zit er aan te denken om de nieuwe stekkers van een likje verf te voorzien. Staan de kleuren wellicht ergens in een elektrisch schema genoemd?

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43307
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 februari 2012 02:12 PM
  [ # 7 ]

Waarom bestel je niet gewoon een nieuwe draadboom bij de bekende specialisten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 16 februari 2012 02:37 PM
  [ # 8 ]

Een nieuwe draadboom is een tikkie overtrokken qua oplossing.
Daarnaast zijn er nu al reeds wat aanpassingen op elektra gebied. Zoals een tomtom oplader, starten via een startrelais etc.

In de nieuwe situatie komt er ook een besturingsprint in die ervoor gaat zorgen dat we LED knipperlichten hebben voor en achter. Tevens zorgt die print ervoor dat bij richting aangeven aan de achterzijde de normale verlichting (onder) en het knipperlicht (boven) tegelijk gaan knipperen.
Mede weggebruikers zien het knipperen “hoog” op de auto namelijk over het hoofd.

Doel is om op het eerste gezicht zo min mogelijk bijzonders waarneembaar is. Met maximale zichtbaarheid tijdens rijden.

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Gepost: 07 maart 2012 06:45 PM
  [ # 9 ]

Gewoon zwarte draad nemen van minimaal 2,5 mm (indien je 6 Volt hebt) en de kabelschoentjes extra vertinnen voor een betere geleiding. Er is ook tape te koop met een katoenen structuur en die wikkel je dan over de plastic bedrading omhulsels zodat het toch orgineel lijkt.

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 08 maart 2012 04:14 PM
  [ # 10 ]

Het gaat inderdaad zwarte draad worden 2,5mm2 met gekleurde/geverfde kabelschoenen.
Over de kabels gaan we proberen een cable sleeve te gebruiken die goed past rond de 2,5mm2.

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
J2K
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011

- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Gepost: 08 maart 2012 08:22 PM
  [ # 11 ]

Bij Rick Donkers Auto Electrics hebben ze ook de Citroen stekkers zie: http://www.rdae.nl/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=Citroen&x=0&y=0
Heb goede ervaring met hun webshop.

Ik heb ooit een 2CV kabelboom gemaakt voor een eend uit 1962. Ik gebruikte soldeeroogjes met gekleurde krimpkous.

CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967,  Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook