2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
HP-Systeem Spoelen volgens "oud" Recept
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 december 2005 08:20 PM
  [ # 16 ]

Re: verbaast…

kreazyV8wuppo schreef:

De Xantia ,waarmee dit verhaal begint had een maand of 6 van te voren al zijn olie ververst.
ook waren de bollen al gevuld en vervangen.
wat er verder allemal Exact aan gedaan is moet je maar aan ZX 1,4 vragen.

in elk geval was de olie NIET vervuild of zwaar vervuild,maar gewoon normaal helder van kleur.

De olie en bollen zijn inderdaad 6 maanden terug voor het eerst gedaan, daarna heb ik een week of 4 voor de meeting zelf de LHM ververst en de filters schoongemaakt. Hiermee heeft de auto 1 week goed gereden, daarna was het vooral weer de voorkant die stug was en duurde het vrij lang voordat de auto op hoogte was. Na het spoelen en verse LHM erin was het een enorm verschil en nu enkele weken later veert de auto nog steeds soepel en komt snel omhoog.

Wat de auto verder ook nooit gedaan heeft, maar nu wel doet is omhoog komen bij het tanken als er een flinke slok diesel ingaat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 december 2005 08:53 PM
  [ # 17 ]

klinkt inderdaad naar een verschoonde hoogte regelaar! Goed werk!

Ik doe zowiezo geregeld de op en neer dans met de auto om de hoogte regelaars soepel en schoon te houden! Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 13 december 2005 10:33 PM
  [ # 18 ]

in de hoogte regelaar zitten “dempers"die er voor zorgen dat de hoogte (druk )niet bij elk oneffenheidje gecorrigeerd wordt. anders zou het wel een heel nerveus systeem zijn.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 13 december 2005 10:57 PM
  [ # 19 ]

Het verversen van de LHM en de daaruit voortvloeiende sensatie dat de auto beter zou veren is m.i. ook larie.
Zoals je al noemt, Dennis, veert de auto als het gevolg van de eigenschap dat het gas samendrukbaar is.
Als je draagarmlagers vast zitten wordt de vering eveneens stugger maar dat is na het spoelen niet anders.

Ries

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 december 2005 02:59 AM
  [ # 20 ]
Ries schreef:

Het verversen van de LHM en de daaruit voortvloeiende sensatie dat de auto beter zou veren is m.i. ook larie

Mijn Xantia veert nu toch een stuk soepeler, het bonk bonk aan de voorkant als ik bijvoorbeeld over een putdeksel rij is nu weg. Eerst was de achterkant behoorlijk stug, ook nadat er nieuwe comfortbollen zijn gemonteerd en LHM ververst. Toen KV8Wuppo de regelaar achter heeft schoongemaakt tijdens de meeting in mei, was het in eens over, op zich niet zo gek omdat er nogal wat bagger uit kwam.

Een technische discussie is leuk, daar is dit topic ook voor, maar het is een beetje kort door de bocht om meteen te roepen dat het larie is en dat met 2 zinnen te onderbouwen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 december 2005 03:21 AM
  [ # 21 ]
Ries schreef:

Het verversen van de LHM en de daaruit voortvloeiende sensatie dat de auto beter zou veren is m.i. ook larie.
Zoals je al noemt, Dennis, veert de auto als het gevolg van de eigenschap dat het gas samendrukbaar is.
Als je draagarmlagers vast zitten wordt de vering eveneens stugger maar dat is na het spoelen niet anders.

Ries

De veerkracht wordt door de LHM overgebracht. Hoe dikker en stroperiger die is, hoe moelijker het door de dempers heenstroomt en hoe stugger dus de vering. Niet helemaal larie dus.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 14 december 2005 06:12 PM
  [ # 22 ]
ZX1.4i schreef:
Ries schreef:

Het verversen van de LHM en de daaruit voortvloeiende sensatie dat de auto beter zou veren is m.i. ook larie

Mijn Xantia veert nu toch een stuk soepeler, het bonk bonk aan de voorkant als ik bijvoorbeeld over een putdeksel rij is nu weg. Eerst was de achterkant behoorlijk stug, ook nadat er nieuwe comfortbollen zijn gemonteerd en LHM ververst. Toen KV8Wuppo de regelaar achter heeft schoongemaakt tijdens de meeting in mei, was het in eens over, op zich niet zo gek omdat er nogal wat bagger uit kwam.

Een technische discussie is leuk, daar is dit topic ook voor, maar het is een beetje kort door de bocht om meteen te roepen dat het larie is en dat met 2 zinnen te onderbouwen.

Mea culpa! Je hebt volkomen gelijk, dit was wat kort door de bocht. Ik keek niet verder dan mijn neus langs was en dacht dat de berichten over dit onderwerp bij pagina 1 ophielden….
Toch kan ik me niet helemaal zo goed voorstellen dat de vering soepeler wordt met nieuwe olie.
Ik heb een half jaar geleden mijn lhm vernieuwd en merkte eigenlijk geen verschil, vandaar mijn empirische bewering.

gr
R

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 december 2005 06:16 PM
  [ # 23 ]

Bij mij was het verschil in vering ook niet heel groot. Alleen de drempeltjes bij de “driehoek”(ik zie dat je ook uit deze contreien komt, dus heel misschien ken je ze) kon ik nu net zo hard over als met de 205.

Schijnt ook voor een belangrijk deel te zitten in of de lhm altijd netjes op tijd (en dat is 60k en niet 120k) is vervangen. En dat lijkt bij mijn auto wel het geval te zijn geweest.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 14 december 2005 06:23 PM
  [ # 24 ]

De driehoek? Waar is dat precies, zegt me zo niets eigenlijk.

R

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 december 2005 06:25 PM
  [ # 25 ]

Bij de kruising Schipholtstraat-Broekheenseweg en dan op het stukje van de Heidevlinder naar de Schipholtstraat op de Broekheenseweg.

Maar eigenlijk is dat het vroegere buitengebied van Glanerbrug.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 08:28 PM
  [ # 26 ]
dennis van der ven schreef:

in de hoogte regelaar zitten “dempers"die er voor zorgen dat de hoogte (druk )niet bij elk oneffenheidje gecorrigeerd wordt. anders zou het wel een heel nerveus systeem zijn.

waar zitten die dempers dan?
enigste demping die erin zit is die van de connectie stang (torsiestang middels klembeugel draadstang verbinding hoogteregelaar) en de stift in de hoogteregelaar word door die stang heen en weer bewogen.

dan de bewering dat het geen verschil maakt of je ververst of dat in combinatie doet met spoelen.

Tja, dan gaan we een wellus nittus discussie aan, en daar pas ik voor.
wat ik erover kwijt wil is dit:het maakt wel degelijk verschil.
diverse auto’s werden na spoeling beter in diverse opzichten, van omhoogkomen tot beter veren.
van langer in de veren blijven tot het weggaan van de welbekende knieval van deBX. die achter direct door zijn hoeven zakt.
dus wat mij betreft werkt het.

mvgr wupke. Wink

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 14 december 2005 08:37 PM
  [ # 27 ]
kreazyV8wuppo schreef:
dennis van der ven schreef:

in de hoogte regelaar zitten “dempers"die er voor zorgen dat de hoogte (druk )niet bij elk oneffenheidje gecorrigeerd wordt. anders zou het wel een heel nerveus systeem zijn.

waar zitten die dempers dan?

mvgr wupke. Wink

Die zitten in de hoogteregelaar zelf. Dit zijn geen dempers in de letterlijke zin, maar er zit wel een vertraging in de werking van de hoogteregelaars. En dat is maar goed ook, want anders zou het systeem zoals Dennis al zegt wel héél nerveus worden. Of er daadwerkelijk enige verbetering optreed in het veren van de auto na het spoelen? Geen idee, ík heb dat in ieder geval nooit opgemerkt….

Gr Martijn

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 08:58 PM
  [ # 28 ]
Martijn de Ruijter schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
dennis van der ven schreef:

in de hoogte regelaar zitten “dempers"die er voor zorgen dat de hoogte (druk )niet bij elk oneffenheidje gecorrigeerd wordt. anders zou het wel een heel nerveus systeem zijn.

waar zitten die dempers dan?

mvgr wupke. Wink

Die zitten in de hoogteregelaar zelf. Dit zijn geen dempers in de letterlijke zin, maar er zit wel een vertraging in de werking van de hoogteregelaars. En dat is maar goed ook, want anders zou het systeem zoals Dennis al zegt wel héél nerveus worden. Of er daadwerkelijk enige verbetering optreed in het veren van de auto na het spoelen? Geen idee, ík heb dat in ieder geval nooit opgemerkt….

Gr Martijn


de enigste demping/vertraging in het bewegen van de regelstift word gedaan door de lengte en de vorm van het van verenstaal vervaardigde verbindings deel tussen torsie stang en hoogteregelaar.

de korte snelle bewegingen van de auto/torsiestang worden niet doorgegeven of minimaal.
de langere slagen worden wel doorgegeven .
daardoor word bij bv drempels tijdens het inveren druk toegevoegd, en na het uitveren druk afgelaten,middels de hoogteregelaars.
vandaar dus ook dat het doorslaan niet meer aanwezig is.

je kan dit simpel zien (mits het systeem goed werkt)  als je je auto stationair op rijhoogte hebt.
meet de rijhoogte op (in MM ) en ga dan op de klep zitten met je voeten van de grond. max (3 tot 5 seconden) meet dan direct na uitslag van je veren de hoogte op.
deze zal hoger zijn dan ervoor.

kleinere bewegingen hebben geen invloed op de vering en rijhoogte.
grotere wel.

mvgr wupke. Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 december 2005 09:08 PM
  [ # 29 ]

Toch kan ik me niet helemaal zo goed voorstellen dat de vering soepeler wordt met nieuwe olie.
Ik heb een half jaar geleden mijn lhm vernieuwd en merkte eigenlijk geen verschil, vandaar mijn empirische bewering.

je zegt hier dat je de LHM hebt ververst.
vraag 1.
heb je de filters schoongemaakt en het reservior gereinigd?

vraag 2.
heb je het systeem gespoeld zoals op pagina 1 hiero beschreven?

mvgr wupke.
Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2005 12:10 AM
  [ # 30 ]

antwoord 1: ik heb de filters idd goed schoongemaakt met wasbenzine, evenals het reservoir.

antwoord op vraag 2: nee.

dus…zeg je nu, daar zit ‘m de kneep.

gr
R

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook