F.SvM schreef:
Dat weet ik ook wel,maar bij meer dan de helft van alle CX serie twee durf ik te wedden dat het lampje zwakjes tot matig brand wanneer de grootverbruikers aan zijn.
Eens. Allemaal brak. Waar kan ik inzetten?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hans,
welkom bij de club en veel plezier met je CX en ach met een zo’n auto blijf je bezig maar vooral genieten, en wat betreft dat laadstroomlampje, gewoon alle contacten eens nalopen ook ivm die 6 volt op je toeter,
en die van mij heeft er ook nooit last van die heeft namelijk niet zo’n lampje
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
samuel schreef:F.SvM schreef:
Dat weet ik ook wel,maar bij meer dan de helft van alle CX serie twee durf ik te wedden dat het lampje zwakjes tot matig brand wanneer de grootverbruikers aan zijn.
Eens. Allemaal brak. Waar kan ik inzetten?
We maken een nieuw topic : doet ie ‘t of doet ie ‘t niet
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
waterman schreef:F.SvM schreef:Dan denk ik dat jij de enigste bent
Nee hoor. Hij heeft gewoon zijn auto op orde want het lampje hoort NIET te gaan branden. OOK niet zwakjes
Bij mij brandt er ook niets, electra op orde.
En Hans welkom op dit forum, geniet van je CX zoals wij allemaal verknocht zijn aan onze voitures.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Het laadstroomlampje krijgt aan de ene kant plus via het contact en aan de andere kant plus van de dynamo. Dus als de dynamo spanning levert gaat het lampje uit.
Als het contact een overgangsweerstand heeft komt er aan die kant een lagere spanning bij het lampje aan wat zorgt voor een spanningsverschil over het lampje; lampje gaat zwak branden.
Bij het inschakelen van verbruikers (die over het contact lopen) wordt dit effect groter.
Ik denk dus dat je in de richting van je contactslot moet zoeken; dit zou andere problemen ook kunnen verklaren.
O ja, ruitenwisser die niet naar de beginstand terugkomt zit waarschijnlijk in de ruitenwissermotor zelf. Er zitten een aantal sleepcontacten waarvan er 1 zorgt voor de terugloop naar de beginstand.
Door oud/verhard vet wordt het sleepcontact van z’n plek gedrukt en stopt de wisser op willekeurige plekken.
Schoonmaken en met nieuw vet in elkaar zetten en het werkt weer.

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Dank mensen voor alle tips! Genoeg informatie om eerst eens op onderzoek te gaan. De sloten en de trage ramen moeten redelijk snel op te lossen zijn met een goede schoonmaakbeurt dunkt me. En alle stekkertjes maar eens nalopen qua knipperverlichting.
Wat betreft de ruitenwisser: hij doet alleen raar als ik even “een veeg” geef; met een druk op de knop dus. In de intervalstand doet hij het wel normaal.
En het contactslot kan ik ook even nalopen, maar wat kan daar kapot aan zijn? Of is het dan slijtage? En hoe is dat te zien?
Ik zal straks eens even het dak open en dicht doen. De afwatering loopt via de A-stijl dus naar de voorwielkasten vermoed ik. Als die verstopt is even peuren met een ijzerdraadje of zoiets? Of maak ik het dan erger?
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
afwatering zou ik van onderaf doorblazen met een beetje perslucht. niet te lomp anders klapt het slangetje eraf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kan het even niet goed volgen…
In je oorspronkelijke bericht schreef je:
* Ruitenwisser blijft in de intervalstand op willekeurige plekken staan
En in je laatste reply:
Wat betreft de ruitenwisser: hij doet alleen raar als ik even “een veeg” geef; met een druk op de knop dus. In de intervalstand doet hij het wel normaal.
Maar hoe dan ook: in beide gevallen moet de automatische terugloop ervoor zorgen dat de wisser in de rustpositie terugkomt. Ook als je de wisser van continue wissen uitzet op een moment dat deze zich halverwege de ruit bevindt.
Als het sleepcontact voor automatische terugloop geen goed contact kan maken zou ik in al deze gevallen problemen verwachten.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Jaap Comfort schreef:Mijn lampje brandde altijd direct na het starten. Om dan bij het wegrijden (gas geven) uit te gaan en dan niet meer aan te gaan.
Ik heb een aantal massaverbindingen opnieuw gemaakt en een nieuwe kabel van accu-minpool naar versnellingsbak gemaakt met 35 mm2 kabel. Daarna is het lampje niet meer aan geweest.
Let op, het is wel belangrijk dat het lampje brandt als de motor niet draait. Anders is of de dynamo stuk, of het lampje stuk (spreek uit ervaring).
Bij mijn dynamo gaat het lampje pas uit als het toerental boven de 2000 is geweest: dit is gewoon zoals het hoort te werken. Wat niet de bedoeling is natuurlijk is dat het lampje daarna weer aangaat, of gloeit.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Hoort niet, hè? Die van mij gloeit ook zwakjes, zeker als er veel stroom wordt gevraagd. Ik moet de massaverbindingen ook nog steeds eens nalopen. Mijn garagist stelt dat ‘t te kostbaar is om dat te laten doen (je weet niet waar je moet beginnen en dan kan het dus errug veel tijd gaan kosten) en zolang de accu wel keurig bijlaadt is er ook eigenlijk niet zo heel veel aan de hand natuurlijk. Tja. Telkens als ik iets doe met een schakelaar of draadje maak ik de boel netjes schoon in de hoop er ooit vanaf te komen. (Dream on! )

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Ceres schreef:
Kan het even niet goed volgen…
In je oorspronkelijke bericht schreef je:
* Ruitenwisser blijft in de intervalstand op willekeurige plekken staan
En in je laatste reply:
Wat betreft de ruitenwisser: hij doet alleen raar als ik even “een veeg” geef; met een druk op de knop dus. In de intervalstand doet hij het wel normaal.
Maar hoe dan ook: in beide gevallen moet de automatische terugloop ervoor zorgen dat de wisser in de rustpositie terugkomt. Ook als je de wisser van continue wissen uitzet op een moment dat deze zich halverwege de ruit bevindt.
Als het sleepcontact voor automatische terugloop geen goed contact kan maken zou ik in al deze gevallen problemen verwachten.
Ja sorry. Het stond er al even en de reacties kwamen los. Na het lezen van al dat materiaal begon ik ook te twijfelen of het wel klopt wat ik schreef. En dat is dus niet zo. Het volgende is aan de hand:
- In de intervalstand doet de wisser keurig zijn werk.
- Als ik even de knop beroer voor een enkele veeg wist de wisser 2x de volledige ruit om dan ergens gewoon te stoppen. Druk ik dan nog eens stopt hij weer op dezelfde plaats. Het wil wel eens gebeuren (dus niet altijd) dat hij gedurende de rit toch langzaam naar zijn goede ruststand zakt. Ik heb niet het idee dat de automatische terugloop stuk is want dan zou de wisser in de intervalstand ook kuren hebben toch?
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04
break23m schreef:‘t Hoort niet, hè? Die van mij gloeit ook zwakjes, zeker als er veel stroom wordt gevraagd. Ik moet de massaverbindingen ook nog steeds eens nalopen. Mijn garagist stelt dat ‘t te kostbaar is om dat te laten doen (je weet niet waar je moet beginnen en dan kan het dus errug veel tijd gaan kosten)
Volgens mij kan het maar aan 1 massaverbinding liggen en dat is die tussen dynamo en chassis. Hierover is wel vaker wat geschreven oa door waterman die stelde dat de standaard draad onderbemeten is.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hakker schreef:Ceres schreef:
Kan het even niet goed volgen…
In je oorspronkelijke bericht schreef je:
* Ruitenwisser blijft in de intervalstand op willekeurige plekken staan
En in je laatste reply:
Wat betreft de ruitenwisser: hij doet alleen raar als ik even “een veeg” geef; met een druk op de knop dus. In de intervalstand doet hij het wel normaal.
Maar hoe dan ook: in beide gevallen moet de automatische terugloop ervoor zorgen dat de wisser in de rustpositie terugkomt. Ook als je de wisser van continue wissen uitzet op een moment dat deze zich halverwege de ruit bevindt.
Als het sleepcontact voor automatische terugloop geen goed contact kan maken zou ik in al deze gevallen problemen verwachten.
Ja sorry. Het stond er al even en de reacties kwamen los. Na het lezen van al dat materiaal begon ik ook te twijfelen of het wel klopt wat ik schreef. En dat is dus niet zo. Het volgende is aan de hand:
- In de intervalstand doet de wisser keurig zijn werk.
- Als ik even de knop beroer voor een enkele veeg wist de wisser 2x de volledige ruit om dan ergens gewoon te stoppen. Druk ik dan nog eens stopt hij weer op dezelfde plaats. Het wil wel eens gebeuren (dus niet altijd) dat hij gedurende de rit toch langzaam naar zijn goede ruststand zakt. Ik heb niet het idee dat de automatische terugloop stuk is want dan zou de wisser in de intervalstand ook kuren hebben toch?
Dat doet de mijne ook, na uitzetten langzaam of schokkend naar de rustpositie.
Als de boel goed warm is gaat het vaak beter.
Schijnt ook een vuil sleepcontact te zijn, ik moet mijn motor er ook nog maar eens uit halen
Vuile en slecht werkende sleepcontacten niet te lang mee doormodderen. Die sleepcontacten schaklen de volle voedingsstroom van je wissermotor. Door slechte contact plaatsen in de sleepsporen is er kans dat de sporen te warm worden en verbranden. Dan ben je de pineut want dat is lastig te repareren. Een ander compleet motortje is dan de snelste oplossing.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.