Bij de APK kreeg ik de opmerking dat de pomp voor de stuurbekrachtiging beetje lekte. Dat is nu meer geworden zodanig (stuur draait zwaar en onregelmatig bij kou en net na start) dat ik naar de garage ben gegaan voor advies.
Ik had een foto willen maken om duidelijk te maken wat het is maar nu is het te donker helaas.
Mijn technische kennis is beperkt qua auto’s maar ik probeer het toe te lichten
Het lek is een metalen leiding die naar de pomp zit die links voor onder de mototkap zit (ik hoorde iets over poelie???).
Een nieuw exemplaar zou 1000 euries kosten…...... 2e hands ca 250.
Is dat echt noodzakelijk of kan de aansluiting worden “gemaakt” ?
groet,
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
Zonder foto’s wordt het sowieso giswerk. Als je een oude pomp hebt (1 rubberen slang en 1 stalen leiding) dan is de kans groot dat de lekkage verholpen is met een nieuw rubbertje in de wartel.
Wim,
Disciplus Simplex
XM is van 1999, zal dus wel geen oude pomp zijn en als ik me niet vergis zijn er drie aansluitingen, al morgen een foto maken.
Is alleen bij oude pompen vervangen eenvoudig?
Prijs pgave voor 2e hands is Eur 250 incl monteren.
groet,
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
is dat incl. garantie dat die pomp goed werkt en niet lekt ?
Dat is namelijk een beetje het probleem met dit spul. Pompen ed zijn best te vinden maar allemaal hebben ze al het nodige achter de kiezen.
Zo’n nieuw type pomp is bekend om het lekken. Verhelpen is een kwestie van een setje rubbers halen bij de dealer en deze in de wartels steken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je pomp niet defect is en alleen maar lekt ,
zou ik eerst proberen met ALLE O-ringen te vervangen .
meestal is dat voldoende om een pomp lekvrij te maken.
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik zit m’n eigen bericht nu te lezen en het is wel erg cryptisch. Ik bedoelde dus precies hetzelfde te zeggen als Walter.
Wim,
Disciplus Simplex
Dank voor de tips!
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
wimb schreef:Ik zit m’n eigen bericht nu te lezen en het is wel erg cryptisch. Ik bedoelde dus precies hetzelfde te zeggen als Walter.
ik zou het niet direct als cryptisch omschrijven… maar eerder als uhm euh
Yup, inderdaad O-ringen vervangen. Maar ik zou daar wel mee opschieten omdat de dynamo onder de pomp zit en intussen ook al behoorlijk onder de LHM. En dynamo’s kunnen heel slecht tegen olie en vet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Dat heeft die van mij ook en wil ik graag oplossen. Moet het systeem dan eerst drukloos gemaakt worden voordat je die wartel los kan draaien? Oftewel… how to…?
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, eerst de ontlastschroef los.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Morgen wordt mijn dame onder handen genomen om de O ring te vervangen. zal het resultaat laten weten.
groet,
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
Een week later maar vandaag is ze echt gemaakt. Nieuwe O ring erin. Komende week zal ik checken of dit voldoet. Rij 50 - 100km per dag.
groet,
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978