




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Als de coating al los zat, dan maakt het de zaak alleen maar erger omdat het daartussen altijd vochtig blijft…


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Dat klopt. De enige goede actie is om het er allemaal af te halen en goed opnieuw aan te brengen.
Dat kost veel tijd.
Ik dacht aan Caprotech RX5 en RX10 om er wat moois van de maken.
Groeten,
Jaap




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gebruik liever wat anders dan RX 5 en 10
Valt er na enige tijd weer af ,spreek uit ervaring.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Dat staat niet in de folder.
Er is veel te vinden over het onderwerp roestbescherming.
Heel veel verschillende ervaringen met diverse producten.
Ik heb dit bekeken en daaruit mijn conclusie getrokken:
http://www.amerikaanseautosite.nl/roest_test.htm
Groeten,
Jaap




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En de conclusie is?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik ben voor een grondige behandeling met ML Tectyl, voor de holle ruimtes. Dat spul heeft hele goede kruipeigenschappen en remt reeds roestende naden. Het vervelende is dat de levensduur van de bahandeling matig is.
Hier nog een testje. (PDF download) Wat het beste spul is? Ik weet het niet.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Mijn conclusie is dat er goede en minder goede producten zijn.
Welke product precies toe te passen hangt af van wat je er precies mee wilt doen.
Voor de binnenkant van longerons e.d. zijn er bijvoorbeeld andere producten dan voor de bodem.
Een roestbestrijder (chemische verwijdering) is iets anders dan beschermen tegen roest.
Goede producten zijn o.a. Owatrol en Caprotech RX x. Maar er zijn er meer
Er lijkt een relatie bestaan tussen het effect voor mens/milieu en de beschermende werking.
Denk aan loodmenie. Slecht spul maar ook heel goed.
Het resultaat is denk ik zeer afhankelijk van de zorgvuldigheid van werken en de juiste toepassing van een bepaald product.
Daarom ook allemaal tegenstrijdige berichten over wel/niet werken.
Voor de doe-het-zelver (zoals ikzelf) is het belangrijk om een product te gebruiken wat eenvoudig te verwerken is.
Dan heb je kans op een goed resultaat.
Uiteindelijk zal de roest het altijd winnen want het komt ook van binnenuit het plaatmateriaal.
Groeten,
Jaap
Gekookte lijnolie vermengd met een scheutje ML en voor de verdunning wasbenzine, de verdunning is afhankelijk hoeveel BAR en welke vernevelaar je tot je beschikking hebt.
Deze combinatie is top voor alle holle ruimtes w.o het platbuis-chassis.
Alle andere delen schoon stralen of heel goed schuren 3 laagjes Bronox aanbrengen daarna aflakken en daarna een bituumlaag aanbrengen in die volgorde.
Opm: zoals vaak wordt verondersteld dat bituum o.i.d roestwerend is, vergeet het dat is een fabeltje.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
De hoogste tijd voor een update.
Ik heb nu 207.000 op de teller staan.
Dat betekent dat ik in 1.5 jaar tijd nu ca. 45000 km heb gereden.
Nog steeds met veel plezier en zonder pech onderweg.
Het plaatwerk rondom het schuifdak begint nu wel wat roest te vertonen.
Geen waterlekkage gelukkig.
Verder is een schuifdak wel fijn ivm de nodige ventilatie.
Maar het is natuurlijk veel fijner om een airco te hebben.
Het plan is dus om een airco in te bouwen.
Voor advies en de benodigde onderdelen ben ik naar Sjors & Leo (Raamsdonksveer) geweest.
Volgens La Leo is het een hele klus om dit te doen. Een ambitieus plan dus . . .
Maar ik ga het wel doen.
Vrijwel alle onderdelen heb ik nu afgezien van de slangen en wat “klein materiaal”.
Ik heb alles nu getest zodat ik niet na inbouwen ontdek dat er iets lek is.
Ook de koppeling van de compressor heb ik even geprobeerd . Er zit nog olie in.
Ik zal foto’s maken en op internet zetten zodat het een beetje te volgen is.
Zie ook: http://www.flickr.com/photos/82797980@N06/
De oude situatie bij de V-snaren.
De nieuwe waterpomp met aansluiting voor een extra poulie.
Steun ten behoeve van plaatsing compressor.
Soms zit het na 30 jaar goed vast. Dus dan de ijzerzaag maar gebruiken.
Compressor geplaatst, het past allemaal maar net.
Het begin is er.
Groeten,
Jaap














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een mooi klussie Jaap. Ok, een puist werk van heb ik jou daar, maar dan heb je wel wat. Paar tips wil ik je ( als ervaringsdeskundige) graag meegeven:
- slangen: check ze heel goed en bij twijfel weggooien, nieuwe zijn niet zo duur om te laten maken.
- neem altijd een nieuw filter/droger
- liefst een nieuwe condensor: dat koelt écht beter én lekt zeker niet
Heel veel succes en hou ons maar op de hoogte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:
- slangen: check ze heel goed en bij twijfel weggooien, nieuwe zijn niet zo duur om te laten maken.
- neem altijd een nieuw filter/droger
- liefst een nieuwe condensor: dat koelt écht beter én lekt zeker niet
Inderdaad drie goede tips, waarvan Jaap de eerste twee al sowieso gaat opvolgen. Ik kreeg van Boog laatst een adresje in Weesp voor nieuwe aircoslangen die ze daar op maat krimpen en dat adres heb ik doorgegeven.
Voor de tweede tip heb ik verwezen naar CX Basis, die hebben nog nieuwe drogers te koop.
Doch de derde tip gaat helaas niet lukken: absoluut nergens meer vindbaar of leverbaar.In elk geval niet meer origineel voor de CX. Ja, misschien wel van een andere wagen dat erop lijkt, maar of dat precies gaat passen op de radiateur en met die koelfans etc…
De condensor die hij nu heeft heb ik wel vooraf laten testen bij een aircospecialist, maar ja… ‘t blijft oud. Maar niets aan te doen, of je moet mega mazzel hebben ooit op een beurs of op eBay.
@Jaap: Goed bezig al!! Zet ‘m op!!!
Edit: Hee, ik zie nu ineens deze: Condensor
Die stond er vorige keer niet bij in het rijtje, want ik heb nog gezocht. Betwijfel echter of dat dezelfde is, want er bestaan verschillende types met andere aansluitingen. Hier staat specifiek TD en IE Turbo bij…..
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Dank.
Alle tips zijn welkom.
Nieuwe slangen en nieuwe droger had ik al voorzien.
@La Leo: die condensor ziet er iig anders uit dan degene die ik nu heb.
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja zie je, dat dacht ik al half…. er bestaan drie of vier soorten. De hele vroege types hadden namelijk hele kleine condensors, bijna de helft zo klein. En ik denk dat er ook aparte Serie 1 en 2 condensors zijn.
Hoe dan ook is het jammer. Want een nieuwe is beter inderdaad. Maar hee, ook wel een heel stuk duurder.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
wat voor koelmiddel gaat er straks in ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Zoeentje zit er normaal in een serie 1:
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!