1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM op G3, goede keus of .........
BenDiekema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 11-02-2012

Gepost: 11 februari 2012 03:14 PM

Goedendag Citrofielen,

Ik ben al jaren fan can Citroen en ben van plan om een XM op G3 aan te schaffen vanwege gezinsuitbreiding.
Nu heb ik een aantal mooie gezien waaronder een heerlijke V6 op G3 en een mooie 2.0 16v op G3.

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een XM op G3?

Groeten,

Ben Diekema
Xsara VTS 2.0 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2012 03:20 PM
  [ # 1 ]

Op het forum zijn vele aankooptips en adviezen te vinden. De zoekfunctie zou al wat kunnen opleveren.

Eén ding is hoe dan ook belangrijk voor je een xm gaat kopen. Realiseer je goed dat de jongste XM inmiddels al zo’n 12 jaar oud is en dat er dus inmiddels ook wat ouderdomskwaaltjes kunnen voorkomen. Tweede punt om rekening mee te houden is het feit dat de XM als nieuwe auto een dure auto was. Dit kan je nog wel eens een merken aan bv onderdeelprijzen. Voor een V6 24v van na 1997 kost een uitlaatdempertje zomaar even 300 euro bijvoorbeeld. De onderhoudskosten kunnen dus wel eens tegenvallen, vooral als je alles moet laten doen.

Verder: lees lekker de topics eens door en veel plezier op het Citroën-Forum! Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 februari 2012 03:45 PM
  [ # 2 ]

dat wat hierboven staat…

Wat het G3 verhaal betreft, ik heb beide uitvoeringen en beide op G3. Dat gaat zonder enig probleem. Installatie op de v6 kan wel wat haken en ogen hebben als het een ZPJ betreft.

Een G3 van Prins is erg goed, en die gebruik ik.

Of je een gebruikte die reeds op g3 staat moet nemen weet ik niet. Ik zou je dan iig willen aanraden te achterhalen wie dat ding erin heeft gezet en de G3 te laten controleren. Problemen die je overneemt wbt het gas verhaal kunnen erg kostbaar uitpakken als er gezocht moet worden en je hebt geen garantie oid.

Daarnaast wat waterman zegt… het is duur rijden in een v6-24 qua onderdelen, maar het is meer de vraag of die onderdelen er zijn als je ze nodig hebt…

oh ja, wat het gas betreft… ALs je een xm op gas koopt, neem dan een uitvoering met hydraulische klepstoters…. Dat hebben die je noemt, maar ene tct op gas zou ik persoonlijk niet doen.

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 12 februari 2012 12:28 AM
  [ # 3 ]

Ik heb een V6 uit 1998 met een Landi G3 installatie. Zelf vorig jaar laten inbouwen. Ringtank op de plaats van het reservewiel, met een praktische inhoud van 43 liter (=80% van feitelijke inhoud). Ik kan het iedereen aanraden.
Als de auto al G3 heeft, dan sluit ik me aan bij de vorige sprekers: liefst in combinatie met een motor met zelfstellende kleppen. Laat je zelf achteraf inbouwen dan nog een paar tips:

- Bij een V6 is het al erg vol onder de motorkap en dat betekent vaak extra sleuteltijd. Maak duidelijk aan het inbouwbedrijf dat ze netjes inbouwen en geen slangen en draden kriskras door de motorruimte trekken.
- Ik heb 6 inbouwbedrijven om een aanbieding gevraagd. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste was bijna 100%.
- En een misschien wat klein en flauw detail: de ledjes van de schakelaar op het dashboard branden vaak nogal fel en constant en dat vond ik bij mijn vorige auto erg hinderlijk in het donker. Nu hebben we de schakelaar ‘verstopt’ achter de richtingaanwijzer en dat bevalt beter.
- Ga je voor de V6: volgens het inbouwbedrijf is G3 met een ES9J4 motor (na 1997) wel mogelijk, maar met een ZPJ motor niet. Dat wordt dan G2 en dat is duurder in de belasting.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2012 12:41 AM
  [ # 4 ]
Snoet schreef:

- Ga je voor de V6: volgens het inbouwbedrijf is G3 met een ES9J4 motor (na 1997) wel mogelijk, maar met een ZPJ motor niet. Dat wordt dan G2 en dat is duurder in de belasting.

Gomp heeft een ZPJ op G3. Een 95-er als ik mij niet vergis.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 12 februari 2012 12:53 AM
  [ # 5 ]

Nou dat is dan goed nieuws. Het inbouwbedrijf vertelde mij dat het bij een ES9-motor al een hele afstelklus is om deze aan de G3 specificaties te laten voldoen, en dat dat met de oudere V6’en niet of bijna niet voor elkaar te krijgen is. Er is dus in ieder geval één voorbeeld waar dat wel gelukt is, dus als Ben zo’n auto zou overwegen is het zaak om eerst even goed bij Gomp na te vragen hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 februari 2012 04:06 PM
  [ # 6 ]

Yep, ik heb een v6-12 uit ‘95 en die staat keurig op g3 bij de BD..

Ik wil wel waarschuwen voor een v6 en LPG. Mijn gas inbouw station heeft echt moeite gehad met deze uitvoering. De inbouw is echt keurig verzorgt. Als je niet weet dat het een LPG auto is dan zie je het niet ook al hang je met je neus onder de kap.

Ik heb er dus een Prins VSI installatie inzitten met een 100 liter tank ( 80 liter gas). Dat betekent dat de pomp niet in de tank zit. Een V6 met een ringtank raad ik je persoonlijk af. Je kiest voor LPG als je kilometers wilt/moet maken. Met een ringtank sta je dan elke dag bij de pomp en dat gaat echt snel vervelen hoor. De actieradius is gewoon te klein. Ik haal uit de 80 liter om en nabij de 600 kilometer (tov 750 uit een 16v met dezelfde setup)

Waar zit het probleem bij installatie ? in de elektronica. Hoe het exact technisch zit weet ik niet en boeit me ook niet maar het zou te maken hebben met de ontstekingsvolgorde en de manier van ontsteking. Daar zit een verschil tussen een v6 ZPJ(4) en een ESJ
Prins heeft voor mijn v6 de software aangepast. Standaard liep het echt niet fijn. aan/uit idee in de file en bij 5200 rpm een weerstand waar de motor doorheen moest. Ook hebben ze een ander formaat verdampers (?) moeten plaatsen want de standaard versie, dat ging niet goed. Nu loopt het feilloos overigens.

Wat de kracht tussen lpg en benzine betreft… op de normale wegen merk je er echt niets van. Duik je de bergen in en vraag je vermogen, dan merk je wel wat verschil. Afgelopen jaar met het “racen"in de “bergen” tijdens de presse ben ik oa. om die reden op benzine gaan rijden.

Andere verschil dat ik merk met de v6 tov van de 16v. De 16v schakelt binnen een paar 100 meter over op lpg en doet dat perfect. De v6 staat bewust ruimer afgesteld. Als die op dezelfde instelling zou schakelen als de 16v dan liep je de kans op afslaan omdat de boel nog te koud was. Een motor die afslaat met diravi etc, das ECHT niet fijn. Pas bij een graad of 55 stapt de v6 dus nu pas over.
Resultaat hiervan is dat ik met de 16v heel lang doe met een halve tank benzine en bij de v6 een stuk minder lang. Die eerste 3-5 km zuipt de v6 echt, zeker als het echt koud is, en dat zie je dus terug in je verbruik.

Schakelen tijdens het rijden tussen benzine en lpg gaat overigens naadloos. Je hoort en klik en meer niet.

Verder het advies om iig NIET je tank lpg leeg te rijden en zeker niet een lege tank benzine te krijgen…
Zorg dta je benzine tank op een 3e gevuld is aangezien je benzine pomp altijd draait en anders droogloopt.
Rijd af en toe eens een stuk op benzine zodat dat ook allemaal in orde blijft.
In Duitsland mik ik er altijd even superplus 100 in en trap ‘m op zijn staart.

Waar moet je zijn voor een goede en zeer nette G3 installatie ?

hier : http://www.allroundspijkenisse.nl/ Vragen naar Arjan en in geval van een zpj kun je refereren aan die witte xm… die herinnert hij zich echt nog wel Smile

Ze komen hun afspraken na en doen ECHT hun best voor de klant! Ik kan je garanderen dat dit bedrijf zich echt in mijn v6 verslikt heeft en zeker voor de prijs. er werd echter geen enkel moment een discussie over gestart. Een man een man een woord een woord. We zouden voor dat bedrag uw wagen keurig van G3 voorzien en dat gaat gebeuren ook. ( en dat IS ook gebeurt en vermoedelijk heeft het ze geld gekost)

De 16v heb ik destijds laten doen met 240k op de teller bij http://agit-lpg.nl/ ivm de wachttijden die er toen waren.
De 16v heeft inmiddels een 80k op lpg gereden en zonder enige vorm van storing. Ook aan filter vervanging heb ik nog nooit gedaan.
De v6 draait nu 80k op lpg en de problemen die ik met de v6 heb gehad hadden nooit te maken met de lpg.

ALS je voor een andere Prins dealer kiest, zorg dat je voor een hoofddealer van Prins gaat. Juist mdat de V6 bij een hoofddealer stond kregen ze volle ondersteuning van Prins, waar de v6 ook nog een paar dagen heeft gestaan.

NB, de plaats van de schakelaar zit bij de 16v tussen de armsteun en het codepaneel. Daar zie je niets van en moet je juist even voorover buigen om te kijken.
Bij de v6 zit deze op de loze knop boven de sportschakelaar en die plek is eigenlijk perfect.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 februari 2012 04:32 PM
  [ # 7 ]

@Snoet: Waar heb jij die G3 in laten bouwen? Zeker bij de goedkoopste van die 100% verschil?
Zoals Gomp aangeeft is Allround LPG een echte topper. Zowel qua prijs als qua kwaliteit en kennis.

Een ZPJ kan gewoon op G3. Sterker nog, het is niet zijn afstelapparaatje wat wel of geen G3 bepaalt, maar een brief die de fabrikant van de installatie af moet geven in combinatie met de motor die in de auto ligt. Voldoet de auto aan de euro-2 normen kan kan er gewoon G3 op. Ik dacht dat dit vanaf 1995 was.

Een ES9J4 moeilijk op G3 is helemaal onzin. Deze motor is heel bekend als zijnde een goeie motor waar altijd G3 keur op kan worden afgegeven.. Het is sowieso een motor van na de Euro-2 norm.

Hoe dan ook, neem ff contact op met Allround!


Voor de TS: let bij een gasinstallatie vooral op wat voor merken het zijn. AG heeft een aantal jaar veel problemen gehad met de injectoren. Die zijn dan ook niet meer te leveren.

Vialle heeft het LPi systeem waarbij een pomp in de tank zit. Deze pomp wil nogal eens de geest geven, wat een reparatie van enkele honderden euro’s is.
Dit is ook de reden dat ik destijds voor mijn C5 V6 ook voor een Prins VSi ben gegaan en voor mijn huidige Xm staat ook weer een Prins VSi op de planning. Na 140.000 km nog altijd geen problemen namelijk!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 februari 2012 04:47 PM
  [ # 8 ]

wel of geen G3 word in eerste instantie bepaalt door het bouwjaar. jonger dan ‘95 is in principe geen G3. Mijn 16v van ‘94 heeft echter ook G3 en dat komt doordat mijn Xm van modeljaar ‘95 is. Troen nederland heeft me ook laten weten toen dat als ik geen g3 zou krijgen ik hun even een seintje moest geven. Volgens troen gaat het om het feit of er een goedkeuringstype voor de betreffende motor is afgegeven.

In Rijsen kreeg ik op dat vlak overigens van de gasboer te horen dat ze twijfel gevallen vaak op maandag morgen vroeg aanmelden….

nb, wat kosten betreft…

De 16v heeft me 2250 euro gekost in… euhmmm, toen de benzine voor het eerst op 1,65 per liter stond Smile Toen was het ERG druk en besef je dat de gasboeren ZELF hun prijs mogen bepalen voor inbouw…

De V6-12 heeft minder dat de 16v gekost. nog geen 2000 euro. Toen was de markt voor lpg wat slap en ik kon direct komen. Aan die prijs hebben ze zich keurig gehouden! Ik vermoed dat je nu een paar 100 meer kwijt zult zijn. Iets van 2600 ofzo ?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 februari 2012 04:54 PM
  [ # 9 ]

Neehoor, Allround zat voor een ES9J4 toen al op 2100 euro (dat was tenminste zo met de c5, paar maanden voor jouw Xm) en dat is nu nog steeds de prijs… Tenminste 3 weken terug!
Met een beetje pingelen zul je dus inderdaad onder de 2000 kunnen komen..

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 februari 2012 05:12 PM
  [ # 10 ]

Dat valt me ERG mee dan. Ten tijde van de witte was het kommer en kwel in LPG inbouw land. ten tijde van de groene16v mocht ik blij zijn dat ze me hielpen.

nu is het eigenlijk weer ideaal LPG inbouw tijd. Dat ze hun prijs op hetzelfde niveau houden is wel netjes.

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 17 februari 2012 12:05 AM
  [ # 11 ]

Mooi om zoveel goede ervaringen te horen. Toen ik mijn belrondje langs de inbouwstations deed vorig jaar, kwam daar een minder optimistisch beeld uit naar voren. Maar goed, het lukte wel om een paar bedrijven te vinden hoor.
Ik heb laten inbouwen bij Car Care Wallinga (vestigingen in Enschede en Eindhoven). Prima voor elkaar, hoewel ik de inbouw niet bepaald onzichtbaar wil noemen ...
De prijs was 1895 euro, inclusief btw en afmelden, en volgens de website is dat nu nog steeds zo. Ik heb niet geprobeerd af te pingelen.

Wat betreft de tank: dat hangt natuurlijk erg van je persoonlijke voorkeur en situatie af. Ik heb graag de hele kofferbak tot mijn beschikking. De achterbank ligt bij ons nogal eens plat en dan is zo’n 100L niet praktisch. Ook al hoor ik ook tot de veelrijders: er zit een LPG-pompstation tussen mijn huis en de snelweg, dus dat wat vaker tanken ervaren we niet als een groot probleem.

Over de installatie zelf: die Prins leek mij ook wel wat, maar die kon ik in mijn regio niet vinden voor een prijsniveau van rond de 2000 euro. Eerlijk gezegd werkt de Landi G3 probleemloos. Na een paar honderd meter schakelt ie vanzelf over van benzine op LPG, bij de extreme kou van vorige week na een paar km. Ik merk geen verschil in trekkracht of motorgedrag tussen benzine en LPG, maar zo’n V6 heeft natuurlijk wel wat reserve-power.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 17 februari 2012 05:35 PM
  [ # 12 ]

Ik het ook een Prins installatie, op een ZPJ. En dan uit ‘94, op G3! Het kan dus wel.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 18 februari 2012 12:38 AM
  [ # 13 ]

bouwjar 94 is modeljaar 95. Vraag me niet hoe het kan maar dat laatste is dus van belang.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 18 februari 2012 12:42 AM
  [ # 14 ]

Dat is dus niet helemaal zo…

Vanaf eind augustus/begin september begint Citroen altijd aan het nieuwe modeljaar.. Na de zomerstop dus…

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 18 februari 2012 03:27 PM
  [ # 15 ]

de 16v is iig van maart ‘94.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook