Hallo,
ik heb inmiddels wat zitten lezen over de aanschaf van een GS(A) en ik lees dat je eigenlijk altijd wel de keerringen en ringen moet vervangen. Die meest efficiënte motor is een 1299 en in combinatie met een lange 5 bak geeft dat het meest plezier op de snelweg. Dus het liefst zou ik zoiets dan wel willen gebruiken.
Zijn deze motoren en bakken nog goed te vinden? Als ik toch als eerst alle ringen moet vervangen kan ik dat misschien beter eerst doen, alvorens een complete gs(a) te kopen.
Wat kost een 1299 motor en of lange 5 bak?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het klopt dat je met de 1299 + vijfbak het beste meekomt met het verkeer. Toch valt mij de 1129 met vierbak helemaal niks tegen. Okee, het duurt wat langer voordat je er bent, maar ze doet toch rustig 150 km/h zonder daarbij oorverdovend veel lawaai te maken. Het lichte blokje vind ik trouwens een iets leuker geluid produceren dan het grotere. Een beetje meer eend-achtig.
Mijn ervaring is dat het verbruik van de 1129 inderdaad iets hoger is. Waarschijnlijk komt dat vooral door de vierbak en omdat ik met de 1129 voornamelijk in de koude maanden rijd. Bij lage temperaturen moet je niet schrikken van 1:10.
M’n break (met 5-bak en 1299) deed in de afgelopen vorstperiode overigens ook een keertje vrolijk 1:9, terwijl ik er in de zomer 1:14 mee heb gereden. De laatste tankbeurt leverde weer een iets gunstigere 1:11 op. Aan de andere kant heb ik met de 1129 deze zomer ook een tank leeg gereden en dat leverde 1:13 op, dus het verschil is niet echt dramatisch.
De boxermotortjes van Citroën zijn erg degelijk en daardoor nog vrij gemakkelijk te vinden. Het zijn ook geen moeilijke blokken om aan te knutselen. Goede versnellingsbakken zijn helaas een stuk schaarser.
Forumtip: houd het bij een enkel topic per onderwerp, anders zien we straks door de bomen het bos niet meer.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik reed met een 1220 4bak. rijdt makkelijk 160. Geen probleem met optrekken omdat de GS lekker licht is! Mijn CX 2liter is veel trager met trekken maar heeft de zelfde top..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
GSA is nooit geleverd met een 1220 motor
GS is nooit geleverd met een 5-bak.
Kom je deze combinatie dus wel tegen, is er aan de auto geknutseld.
Houdt hier rekening mee met de aanschaf, originaliteit is (mede) bepalend voor de waarde.
Om je vraag in het ‘GS(A)TE KOOP’ topic ook maar even hier heen te halen De GSA Cottage op mp
http://link.marktplaats.nl/530515171
is natuurlijk erg aantrekkelijk als je zelf sleuteld en ruimte genoeg hebt, deze is al voorzien van 1300 en waarsch. 5-bak. Er is al aan begonnen(gestrand project!) mischien zijn er al div. onderdelen bij gekocht/vernieuwd.Denk dat je dat project wel meekrijgt voor 400-600,-. Als je interesse in een bep. gsa hebt moet je altijd zelf gaan kijken.
Verder staan er genoeg te koop die je ongetwijfeld al gezien hebt. Deze lijkt mij wel leuk:
http://www.citroville.nl/car_sale/33-Citroen_GS_break_1220_comfort.html
Maar ik heb deze ook nooit bekeken, en is natuurlijk 4-bak, en fors duurder! moet wel netjes zijn voor dat geld.
Ja en dan die van 7 of 8000,- moet natuurlijk mooier en beter zijn als een nieuwe, en zo zal ie er ook zeker uit zien maar ik denk als je daar een jaar in rijd dat het wel eens een teleurstelling kan worden, maar dat is mijn idee over een te mooie te dure oldtimer. Het is echter nooit een teleurstelling als je een koopje opknapt die verassend goed voor de dag blijkt te komen.
Succes met de zoektocht, Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wim V8 schreef:..en dan die van 7 of 8000,- moet natuurlijk mooier en beter zijn als een nieuwe, en zo zal ie er ook zeker uit zien maar ik denk als je daar een jaar in rijd dat het wel eens een teleurstelling kan worden, maar dat is mijn idee over een te mooie te dure oldtimer..
Dat moet je me eventjes uitleggen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De blauwe break, die aangeboden wordt voor 7950 op marktplaats, stond pasgeleden tentoongesteld op de oldtimerbeurs in autotron. Heb me niet echt de moeite gegund deze auto goed te bekijken. De auto viel mij direct, door de hoge prijs, zwaar tegen. Voor deze prijs verwacht je een GS in topstaat. Dat is deze beslist niet.
Aan de koets is aan alle kanten gerommeld, of de auto heeft schade gehad. (linkerzijde)
Voor deze prijs moet je een PERFECTE GS kunnen kopen.
Midfriesland schreef:Het klopt dat je met de 1299 + vijfbak het beste meekomt met het verkeer. Toch valt mij de 1129 met vierbak helemaal niks tegen. Okee, het duurt wat langer voordat je er bent, maar ze doet toch rustig 150 km/h zonder daarbij oorverdovend veel lawaai te maken. Het lichte blokje vind ik trouwens een iets leuker geluid produceren dan het grotere. Een beetje meer eend-achtig.
Ik vind het met het verkeer meekomen zwaar overtrokken, een GS komt in het algemeen goed mee in het verkeer. Net zoals de oude mensjes die niet capabel zijn om auto te rijden. Rijdt iemand hier in een VW transporter T5b met 90pk? Ik wel, ik rij wind tegen net aan 130km/uur op een vlakke weg en dat is de nieuwste generatie bestelbus uit 2010… Een oldtimer moet je ook niet kopen om hard mee te rijden tenzij je een 911 koopt of een Jaguar of noem maar op. Aan het geluid wen je wel, en met een GS valt dat zeer zeker wel mee vergeleken met sommige andere oldtimers.
Wat je moet zoeken is gewoon een GS(A) die bij je past, die jij leuk vind en waar je een goed gevoel bij hebt en die technisch in goede staat is. En rij er niet mee door de pekel want dan is het snel voorbij, hoe mooi hij ook is en hoe goed je hem ook beschermd er tegen.
En dan nog een persoonlijke noot, 150+ met een GS rijden of GSA vind ik verschrikkelijk. Niet dat hij het niet kan of dat je van de weg schiet maar je laat je oma van 94 toch ook niet de marathon lopen?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb in een jaar tijd 30.000 km met een GS 1220 gereden op LPG. Gekocht met 58.000km origineel op de teller en bij ca 88.000km aan Bogaard77 verkocht. Met dat wagentje kruiste ik op 140 en dat ging probleemloos. Men moet niet vergeten dat de GS in 1970 op de markt kwam en er toen GEEN maximum snelheid was op de meeste snelwegen in europa. De GS is gemaakt om langdurig hard mee te rijden, Citroen gaf zelf in haar boeken op “topsnelheid = kruissnelheid”. Met mijn DS’sen en SM doe ik al jaren het zelfde. De GS motor kan zeer langdurig op zeer hoge toerentallen lopen. In de fabriek werden ze in 3 fases getest: 3000 toeren, 5000 toeren en 7000 toeren gedurende 10!! uur. Met een goede, frisse Gs of Gsa kan je heerlijk snel(hard) rijden. De wegligging is prima, de motor heeft er geen enkele moeite mee. Het is alleen voor je eigen gehoor wat vermoeiend, maar daar had ik oordopjes voor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We leven nu anno 2012 en niet meer met dezelfde onderdelen voorziening als toen. Alle onderdelen zijn ouder dan toen. Je moet het er nu niet mee doen, als je er lang mee wilt doen. En rij je met je SM ook op topsnelheid continu??
En bovendien zit er wel meer aan een auto dan een motorblok alleen dat veel krijgt te verwerken.
ps. rijdt je GS van toen nu nog? En nog met dezelfde motor en bak?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook met mijn SM rijd ik langdurig topsnelheid, meerdere forummers zullen dit kunnen beamen. De GS rijdt nog steeds, met de originele motor en bak. Natuurlijk. Want het is goed spul! Vroeger reed men er als een debiel mee en toen werd er écht niet zoveel aan onderhoud gedaan als bij de huidige liefhebbers. Eigenlijk kan je er nu dus veel beter hard mee rijden.
Dat verhaal over dat onderdelen ouder zijn kan best waar zijn, mijn ervaring van de afgelopen 17 jaar hard rijden met klassieke citroens heeft bewezen dat ze er ontzettend goed tegen kunnen. 90 km/h op de rechterbaan is gewoon geen snelheid, 120 ook niet. Een DS rijdt pas lekker bij 140 en een SM bij 180.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tja ik kan me niet echt vinden in je verhaal, dat meer verteld over jouw rijgedrag dan over de GS waar ik het hier over had.
Ik heb nog steeds niets te maken met vroeger maar met nu, ik heb er ook niets mee te maken dat vroeger mensen er als een debiel mee reden. Eigenlijk om het simpele feit dat de GS bijna is uitgestorven, en dan met name de goed gebruikte. Misschien niet omdat de motor kapot was maar dan wel om het feit dat ze dat ook niet meer konden bewijzen omdat ze compleet verrot waren.
Ik rij er 100-120km/uur mee en dat is een mooie snelheid voor een GS, niet te hard en niet te langzaam. Heb je weleens de motorkap van een GS zien verbuigen bij 120 met wind tegen? De eerste keer schrok ik me kapot.
Het is met alle techniek zo dat als het ouder wordt je er rustiger aan mee moet doen. Nu alles ouder wordt kan je tegen problemen aanlopen waar ze geen last van hadden toen ze nieuw waren, of 10 of 20 jaar oud. We zijn nu 40 jaar later. Het is ook niet voor niks dat je sommige onderdelen met pijn en moeite kan vinden. Bijvoorbeeld het aanzuigmofje van de hydraulische pomp. Die kan je niet zomaar ergens kopen meer, ja via de club maar dan houdt het ook op. Zeker als je geen lid bent dan moet je lid worden omdat je anders een dagtaak hebt aan het zoeken naar onderdelen van een GS. Als je dat meemaakt dan besef je je misschien dat je eens wat rustiger aan moet doen en dat nu geen 15 jaar geleden was.
Dus King Karel, voor welk doel zoek je een GS?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mario TT schreef:Heb je weleens de motorkap van een GS zien verbuigen bij 120 met wind tegen?
Misschien moet je hem eens goed afhangen, want dat is dus niet normaal.
Mario TT schreef:
Het is met alle techniek zo dat als het ouder wordt je er rustiger aan mee moet doen. Nu alles ouder wordt kan je tegen problemen aanlopen waar ze geen last van hadden toen ze nieuw waren, of 10 of 20 jaar oud. We zijn nu 40 jaar later.
Hoe oud was jezelf ook alweer? Even wat extra les over onderdelen: In het geval van mijn sm zijn de nieuwe onderdelen zelfs beter dan de ouwe meuk, dus kan je helemaal los gaan op plaatsen waar dat mogelijk is. De GS heeft nooit last gehad van brakke onderdelen. Af-fabriek zat het best ok in elkaar, die dingen liepen, lekkend, rokend en tikkend, gewoon 3 ton. En niet bij mensen die er 100 mee reden..
Mario TT schreef:
Het is ook niet voor niks dat je sommige onderdelen met pijn en moeite kan vinden. Bijvoorbeeld het aanzuigmofje van de hydraulische pomp. Die kan je niet zomaar ergens kopen meer, ja via de club maar dan houdt het ook op. Zeker als je geen lid bent dan moet je lid worden omdat je anders een dagtaak hebt aan het zoeken naar onderdelen van een GS. Als je dat meemaakt dan besef je je misschien dat je eens wat rustiger aan moet doen en dat nu geen 15 jaar geleden was.
Nou, ik heb nog nooit langer dan een dag naar welk onderdeel dan ook hoeven te zoeken, dus dat verhaal gaat niet op als je de weg een beetje kent. Met clubs heb ik niets, dus daar ben ik dan ook geen lid van. Dat “ik het misschien eens rustiger aan zou moeten doen” vind ik vertederend om te horen, echt waar. Mijn moeder zegt dat ook wel eens. Luister ik natuurlijk niet naar. Ik troost mij met de gedachten dat er vele échte techneuten in Citroen-land rondlopen die gelijk zullen bevestigen wat ik in de berichten hierboven heb opgeschreven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik kan er niks anders van zeggen dan dat mijn GSA’s er helemaal geen moeite mee hebben als ik ze eens lekker op hun staart trap. Slingerende en hobbelende landweggetjes zijn ook errug leuk.
Terug naar de vraag van de TS: het is ook een optie om twee rijdende opknappertjes te zoeken. Dan kun je de ene gebruiken terwijl je de andere opknapt. En als de andere dan klaar is kun je aan de ene beginnen en in de andere rijden.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De GS rijdt nog steeds en heeft nu 120.000 km op de teller. Het blokje loopt probleemloos 160 op de snelweg en wodt dan niet warm. DriverD heeft met zn GSA en olie temp meter bewezen dat plank gas het blok eindelijk 80 graden wordt…
Welke onderdelen zouden nu te oud zijn om mee te rijden? In dit GSje waren alle remmen nieuw. en de koppeling en de fusees…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:
Nou, ik heb nog nooit langer dan een dag naar welk onderdeel dan ook hoeven te zoeken, dus dat verhaal gaat niet op als je de weg een beetje kent..
Dat ben ik niet met je eens, net als jou denk wijze qua rijstijl, maar dat terzijde.
Er zijn wel degelijk onderdelen die jij niet meer krijgen kan binnen een dag. Specifieke delen worden wel degelijk moeilijk.