Een goedenavond allen,
ik heb vandaag een Xsara (5 deurs, 1.4 ligne prestige) uit 2000 aangeboden gekregen door een collega, die hem kwijt wil omdat hij van zijn pas overleden vader was. Het beestje is altijd netjes door de dealert onderhouden en heeft 65.000km op de klok staan. En aangezien mijn vader lange tijd lease-Citroëns heeft gereden (BX, Xantia) hebben die Fransozen toch een beetje een soft spot in mijn hart.
Nu is mijn vraag aan jullie, wat zijn punten, typisch voor dit type, waar ik op moet letten als hij de auto volgende week mee neemt zodat ik er een blik op kan werpen? Ik kan natuurlijk wel heel old-school twee keer tegen het bandje schoppen, maar het lijkt me prettig als ik iets gerichter weet waar op te letten.
Mijn dank voor alle tips is nu al verpletterend!
Ik ben zelf ook een aantal weken terug op zoek geweest naar een Xsara, inmiddels heb ik de Xsara van Waterman overgenomen een Type 1. Op heb forum heb ik ook aankooptips gevraagd en gekregen misschien heb je hier iets aan: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214892/ De tips zijn wel vooral gebaseerd op Type 2 maar ik heb er iig wel veel aan gehad. De onderhoudshistorie is vooral het belangrijkst, probeer die ook op te vragen bij de dealer. Meestal kunnen ze dat wel redelijk makkelijk uitdraaien. Het boekje zelf zegt niet zo heel veel van wat allemaal precies vervangen is vind ik.
Snap ik, de collega had het er over dat zijn vader altijd goed voor zijn spullen zorgde (tja, hij wil er van af, hij zal anders zeggen ) en nog net niet de bonnetjes van de supermarkt bewaarde, dus ik hoop er eigenlijk op dat de complete onderhoudshistorie in een mooi verzamelmapje in te zien is. Zo niet zal ik inderdaad een belletje richting dealer plegen. Een hoop tips in de thread, ik had al wel wat door het forum gebladerd, maar klaarblijkelijk over jouw thread heen gelezen.
Ik heb er inmiddels een rondje om en in de auto gedaan. De auto ziet er an sich prima uit, er zit een schade rechtsachter wegens het ‘meepakken’ van een paaltje, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk.
De auto reed prima, pakte goed op, en het blok was netjes droog. Hij is nog geen maand geleden zonder enige op- of aanmerking van belang door de APK gekomen, dus de basis is er. De enige opmerking die er op het keuringsformulier stond was dat de blower het alleen in standje 4 doet. Dat klopt, maar goed, dat is niet onoverkomelijk, genoeg topics hier op het forum om dat te verhelpen!
De papieren gaat de collega nog navragen bij zijn moeder, in de hoop dat zij ze nog niet weggegooid heeft. Vandaar dat ik ook voor de zekerheid maar alvast een mailtje naar de Opel-dealer waar de auto in onderhoud is geweest (want die zat dichterbij ) gestuurd heb of het mogelijk is de onderhoudshistorie bij hen te verkrijgen.
Er zit in ieder geval wel een forse sticker in het vooronder waar op te lezen is dat de distributie een jaartje terug vervangen is, dus het eerste teken is goed, maar dat wil ik wel nog middels een factuur of gegevens van de dealer bevestigd hebben.
Wat is volgens jullie, toch de kenners, een realistische prijs voor een dergelijke Xsara? De vraagprijs is vooralsnog 1000 euro.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Ik ben geen expert op het gebied van prijzen, maar dat lijkt me een nette prijs. Lage km-stand en de distributie lijkt al vervangen (moet na 10 jaar of 120.000 km bij een TU blok.)
Kachelweerstand is een beetje een standaardkwaal bij de Xsara, gelukkig vrij eenvoudig zelf te vervangen.
Ik heb nog even gebeld met de dealer die hem het laatst in onderhoud gehad heeft, en inderdaad, die hebben in februari vorig jaar de distributieriem en de waterpomp vervangen (yay!) en de laatste APK uitgevoerd. Ze hebben daarbij wat laswerk aan de uitlaat verricht, dus die kan er ook weer even (een klein jaartje hoop ik ) tegenaan.
Nu nog even de financiële kant rond zien te krijgen, en dan hoop ik nog voor het weekend mijzelf een Citroënrijder te kunnen noemen