Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Na een weekje hobbelen en vergeefs prutsen met de Lexia wordt het duidelijk waarom:
Ik vind geen spanning op de VC.
Zekeringen 7 en 34 in orde, ik meet daar ook boordspanning.
Aan de zwarte stekker op de VC horen de pennen 1 en 2 permanent boordspanning te hebben (als ik het schema juist interpreteer) en spanning bij contact op pen 5. Niet, dus.
Wel massa op 8 en 15 op de witte stekker.
Iemand enig idee waar dat aan ligt?
Het lijkt wel of er ergens nog een verbinding los zit. Waar kan dat wezen?
Ik zie dat de boel naar kabelboom PB gaat, binnen het schutboord lijkt een witte stekker 18 te zitten (als ik het goed begrijp).
Zo te zien ergens onder het handschoenenkastje.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo als wel vaker: de vraag stellen geeft al bijna het antwoord.
Laatst de lekkende kachel vervangen. Die drie stomme stekkers aan het schutbord waarvan niemand weet waarom die daar zitten waren weer hinderlijk als vanouds.
Nu bleek dat de grootste niet goed in zijn gat zat. Kennelijk loopt daar een flink stuk hydractief doorheen.
Probleem opgelost.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Bij mij hetzelfde probleem maar dan onder het dashoboardkastje. Easy fix
Jan, bij jouw ging dus ook helemaal geen controle lampje branden bij contact aan ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kees-Jan Smit schreef:Bij mij hetzelfde probleem maar dan onder het dashoboardkastje. Easy fix
Juist, ja, dat bedoel ik. De meest rechtse stekker met die schuif.
gompy58 schreef:Jan, bij jouw ging dus ook helemaal geen controle lampje branden bij contact aan ?
Inderdaad. Maar dat doet hij uiteraard ook niet als hij in storing staat.
Het lampje ging niet aan als ik hem op sport zette en de Lexia zag hem niet.
Toen ben ik aan de stekkers van de VC gaan meten en in de schema’s loeren.
Dat weten we dus ook weer.
Ik heb nu alleen nog de stekker aan de achterste hydractiefklep, meestal wel ,soms niet. Schoonmaken, vaseline dan zal dat ook wel weer over zijn. Ja, er zitten al diodes in de VC.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
joepie. bij mij ook een dode stroomvoorziening schijnbaar op de vc. Lampje niet aan, ook niet bij bediening van de schakelaar. Schakelaar zelf werkt wel want op het L display zie je wel de melding sport/normaal als je ermee speelt.
Kan iemand me wat specifieker aangeven waar die stekkers zitten die ik eerst maar eens moet controleren ?
Het doormeten gaat helaas niet aangezien ik geen idee heb hoe zo’n doormeet apparaat nu eigenlijk werkt…
Wel heb ik even een paar andere vc’s erop geprikt en geen van allen maakt verschil. Het franken doossje kon ook geen contact krijgen dus ik vermoed hetzelfde probleem…
die stekkers dus controleren, maar welke ?
oh ja, ik heb even de zekeringen nagelopen. en heb geen kapotte exemplaren kunnen ontdekken.
De 3 stekkers bij de parkeer rem, een witte, een grote en een kleine zwarte heb ik gecontrollerd, losgehaald en weer goed vastgezet. geen verschil.
bij de computers zit een ronde stekker die je moet vastdraaien, ook die lijkt geen mankementen te vertonen in de vorm van corrosie oid.
ik krab even achter de oren. hoe moet ik nu verder?
Zonder multimeter wordt het moeilijk Gomp.
Hoe meet je de spanning of massa dan?
`t Is net wat Jan zei ; tussen 1(+) zwart en 8(-) wit en 2(+) zwart en 15(-) wit staat accuspanning.
Zekering 34 moet goed zijn .
In de bak van de ECU schijnt nog een massa-aansluiting te zitten , controleer die ook.
En anders als dit allemaal OK is , de bedrading controleren , dus ook de stekker waar Jan het over heeft tegen het schutbord onder het handschoenenkastje .
Succes Gompy
XM TCT Ambiance`94
ik zal es een poging met zo’n meter ding doen. Ben er geen ster in en nadat ik in het verleden het zelfs presteerde om met zo’n mm een zekering eruit te laten klappen, blijf ik er liever af, maar goe…
domme vraag misschien, maar op welke stand moet ik dat draaiding van de mm zetten ?
de pin nummers staan op de stekker?
met de stekkers van het schutbord bedoel je de stekkers die bij je voet zitten van het parkeerpedaal ?
de pin nummers staan op de stekker?
Heeeeeeel klein als `t goed is , neem een loep mee.
met de stekkers van het schutbord bedoel je de stekkers die bij je voet zitten van het parkeerpedaal ?
Ff een Jan vragen !
Kreeg de indruk dat ze aan de kant van het handschoenenvakje zaten , omdat hij het had over de lekkende verwarming .
domme vraag misschien, maar op welke stand moet ik dat draaiding van de mm zetten ?
Domme vragen bestaan niet .
Je zet `em op gelijkstroom op 20 V.(Dat is de schaal van 200mV-2-20-200-)
Symbooltje is een V met een streepje en daaronder 3 puntjes.
Die andere schaal voor wisselstroom is meestal 200-600V, die moet je niet hebben .
Heb je geen gebruiksaanwijzing meer Gomp?
Anders koop je een andere , zijn niet zo duur hoor en je hebt meteen een nieuwe gebruiksaanwijzing er bij .
Op internet staan ook wel gebruiksaanwijzingen , als je geluk hebt ook voor jouw model , ff googelen.
Succes.
XM TCT Ambiance`94