Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De Citroën C-Zero en de Croisière Verte
Tachtig jaar nadat de Croisière Jaune tot een goed einde is gebracht, is een reis om de wereld in een volledig electrische Citroën C-Zero van start gegaan. Twee jonge avonturiers hebben hun reis zelf Electric Odyssey gedoopt, maar in de Franse media wordt van de Croisière Verte gesproken. De twee hopen hun autootje iedere avond bij mensen die langs de route wonen aan het stopcontact te mogen aansluiten en zo in 200 dagen 25.000 kilometer te kunnen afleggen.
“Als je met een volledig electrische auto een reis rond de wereld kunt maken, dan is onweerlegbaar bewezen dat je er ook je boodschappen mee kunt doen”, zo vinden de bedenkers en uitvoerders van dit avontuur. Het zijn de 27-jarige Xavier Degon, ingenieur bij de Franse energieproducent EDF, en de 28-jarige Antonin Guy, consultant bij Capgemini. Ze worden ondersteund door Citroën, hun werkgevers en een reeks andere bedrijven. Afgelopen zaterdag 11 februari zijn ze in Straatsburg van start gegaan. Op donderdag 16 februari heeft het duo Brussel aangedaan en op zaterdag 18 februari zijn ze in Rotterdam, waar de verscheping naar New York plaatsvindt. De route van 25.000 kilometer zal hen door zeventien landen voeren, van de Rocky Mountains in Amerika tot het hart van Japan, van de zijderoute tussen China en Kazachstan en terug door Centraal-Europa. Om de reis te volbrengen zal de Citroën C-Zero dagelijks moeten worden opgeladen en dat zal gebeuren door van de lokale bevolking telkens een paar kilowatt te vragen. Via hun website roepen Xavier en Antonin mensen op ‘pluggers’ te worden en hun stopcontacten ter beschikking te stellen om deze ontdekkingsreis tot een goed einde te brengen.
Als de avonturiers en hun internationale geldschieters zelf van een Electric Odyssey spreken, waarom kiezen wij dan toch voor de titel Croisière Verte? Omdat we net als de Franse media politiek correct willen zijn en Angelsaksische invloeden op onze taal willen tegengaan? Nee, omdat dit initiatief niet alleen zelf een lange tocht is, maar het ook past in een nog langere tocht van Citroën naar groenere, schonere auto’s. We hebben hierover gesproken met Luc Lion, PR-directeur van Citroën Belux. Eerder toonde hij ons al de Citroën-kathedraal aan het Brusselse IJzerplein en liet hij ons delen in meer dan 40 jaar Citroën-ervaring. Het is diezelfde jarenlange ervaring die hem de nodige afstand tot de waan van de dag verleent. Natuurlijk juicht Luc Lion Citroëns zoektocht naar groenere auto’s toe, maar wat hem weleens irriteert, is de hype die iedereen achter het laatste nieuwtje doet aanlopen. Enkele jaren geleden moest iedereen op aardgas gaan rijden, daarna op waterstof, toen moest het een benzine-hybride zijn en nu een volledig electrische auto.
Luc Lion: “Die ene oplossing die het dilemma tussen mobiliteit en duurzaamheid overal en voor iedereen oplost, bestaat niet. Mensen en hun mobiliteitseisen zijn daarvoor te verschillend. Wat we nodig hebben, is een hoeveelheid aan antwoorden. De doorontwikkeling van thermische motoren is nog niet afgesloten; dat blijkt wel uit de nieuwe, zuinige 3-cylindermotor van PSA en BMW. De diesel-hybride in de DS5 biedt een interessant alternatief voor automobilisten die zowel in de stad als op de snelweg het milieu willen ontzien. Ook het volledig electrische concept van de C-Zero kan interessant zijn, vooral voor autoritten in de stad. Met name de batterijen zijn nog volop in ontwikkeling. Waneer deze over een aantal jaren goedkoper en krachtiger zijn, dan wordt dit concept voor nog meer mensen aantrekkelijk. Maar zowel nu als in de toekomst kan de groenste Citroën ook weleens die zijn, die thuis in de garage blijft staan. Wanneer medewerkers van Citroën Belux voor een vergadering naar Parijs moeten, nemen zij vaker de TGV. Kortom, groene oplossingen moeten afgestemd zijn op individuele behoeften. Hoe meer ontwikkelingsrichtingen Citroën nu vervolgt, des te beter wij onze toekomstige klanten van dienst kunnen zijn met duurzame en economische mobiliteitsoplossingen.”
De verkoopcijfers van de C-Zero lijken te bevestigen dat dit nog niet ieders droomauto is, maar hij vertegenwoordigt inderdaad een interessante ontwikkelingsrichting. De Electric Odyssey ondersteunen we dus van harte. Heimelijk zijn we er ook best trots op dat twee van onze forummers al in mei 2011 hun eigen Electrische Odyssee hebben volbracht.
tekst: RensKorevaar, foto: Electric Odyssey
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik denk persoonlijk niet dat electrisch rijden de toekomst is, maar ik vind het wel een gaaf initiatief!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De ontwikkelingen gaan snel, als de levensduur van accu’s verder verbeterd wordt en de actieradius niet meer zo beperkt is, dan is het een heel goed alternatief. De test die ik heb mogen doen met deze auto is destijds enorm goed bevallen.
En inderdaad, mooi initiatief!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Misschien denk je wel: “Wat is het stil rond de Electric Odyssey!” Dat klopt, de C-Zero zit in een van deze containers en is onderweg van Rotterdam naar New York:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Kanonne, wat een schip!!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
RensKorevaar schreef:Misschien denk je wel: “Wat is het stil rond de Electric Odyssey!” Dat klopt, de C-Zero zit in een van deze containers en is onderweg van Rotterdam naar New York
Misschien denk je wel: “Wat is het stil rond de Electric Odyssey!” Dat klopt, de C-Zero zit in een container en is onderweg van San Francisco naar Tokyo. Toch hadden de jongens ons best iets over hun tocht van New York naar San Francisco mogen vertellen. Op hun site staan een paar mooie plaatjes: http://www.flickr.com/photos/65912627@N06/
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Hèt bewijs dat je ver kan komen zonder verlengsnoer!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Electric Odyssey volbrengt Japanse etappe
Na zijn doortocht van de Verenigde Staten heeft de Elektrische Odyssee nu ook zijn tweede etappe volbracht: Japan. De ster van deze allereerste wereldreis in een elektrische seriewagen is de Citroën C-Zero die in het land van de rijzende zon 1.200 kilometer aflegde. Mogelijkheden genoeg voor de twee bemanningsleden om zich te laten onderdompelen in de Japanse cultuur, maar ook om dankbaar gebruik te maken van de talrijke snellaadpalen die het land rijk is.
“Niet alleen een cultuurshock, maar ook een elektrische!”, zo vatten Antonin Guy en Xavier Degon de Japanse etappe van hun Elektrische Odyssee samen. Van Tokio tot Nagasaki, na eerst de berg Fuji en de oude keizerlijke hoofdstad Kyoto te hebben aangedaan. De twee piloten van de C-Zero hebben zich 1.200 kilometer lang laten onderdompelen in de Japanse cultuur.
Tijdens hun tocht konden de twee ook de troeven van de snellaadpalen ontdekken. Zo hadden Antonin en Xavier aan dertig minuten meer dan genoeg om elektriciteit bij te tanken. En dat bijna langs het hele traject dankzij de talrijke laadinfrastructuren die het land rijk is. Daarmee zet de Elektrische Odyssee haar missie extra kracht bij: bewijzen dat de elektrische wagen kan uitgroeien tot een volwaardige en haalbare mobiliteitsoplossing. Wat de ontmoetingen met de lokale bevolking betreft, toonden de Japanners zich van hun solidairste kant. Daarvan zijn de vele enthousiaste pluggers en de shintopriester die de Citroën C-Zero zegenden voor een behouden reis het levende bewijs.
De Citroën C-Zero begint nu aan zijn laatste doorreis en steekt momenteel de Chinese Zee over. De volgende halte is Singapore, vanaf 14 juni. Dan begint de Citroën C-Zero aan zijn terugweg over land die Antonin en Xavier in de herfst tot in Straatsburg moet brengen. Maar voor ze aan een reeks Europese landen beginnen, heeft Azië nog heel wat kilometers en ontmoetingen voor hen in petto met de doortocht door Maleisië, Thailand, Laos, Vietnam en uiteraard China.
tekst: Citroën Belux, foto: electric-odyssey
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zouden die 1.200 km er niet 12.000 moeten zijn?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
dat lijkt mij ook Rens.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
en toch, een halfuur wachten bij een snellaadpaal is nog lang als je op doorreis bent.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die eerste 1200 moet misschien 12000 zijn maar die 2e wel 1200. Van Tokyo naar Nagasaki is 1200km namelijk.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het Japanse traject meette blijkbaar 1.200km. Wat de totale afgelegde afstand is, heb ik niet kunnen vinden. ‘k Zal de tekst in die zin aanpassen.
Edit: zoals T(h)ijs al zegt…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Wat een goed initiatief de ‘Croisière Verte’.
Voor een wereldreis zal de electrische auto nog niet gelijk de standaard worden,
maar voor de steden wel. Hier in Amsterdam is neemt het een enorme vlucht.
Vooral de Smarts van Car2Go zijn hier erg populair. ( http://www.car2go.com )
Zelf rijd ik veel in het zusje van de Czero, de iOn. Rijdt super !
Wat mij betreft heeft het de toekomst.
JW
Back to the future?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witkar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Het lijkt er veel op, maar is geavanceerder.
De Smart kan je zolang de accu nog stroom bevat overal neer zetten.
De volgende gebruiker spoort de dichtstbijzijnde auto op met een App. .
Alleen als de accu leeg is zet je hem bij één van de laadpalen.
JW