Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
Kan iemand mij op weg helpen om een lhm leiding te repareren?
Mijn diesel heeft het lekker gedaan in de pekel en de kou, maar nu hij de 666666km/20 jaar nadert begint het onderhoud wat in de papieren te lopen. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand zijn expertise en gereedschapssetje zou willen in zetten anders wordt het zo langzamerhand einde oefening. Ik heb de auto eerlijk gezegd nog niet op de brug gehad, maar gezien mijn ervaring vorige winter zal ze wel een lek in de buurt van de achtertraverse hebben (dat kostte toen 250 euro).
Samen met de nieuwe uitlaat (500), de apk (400) etc wordt het wat begrotelijk. Er lopen daar in de buurt 5 leidingen….
Winus
2.1 D break (18 jaar in bezit)
mia macchina è presto per rubare
Waar woon je Winus?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
€ 250 lijkt mij redelijk voor een garage die er een nieuwe leiding in zet, want dat is best bewerkelijk.
Zelf heb ik alleen het stukje over de traverse vervangen, met leidingen en koppelstukken van Chyparse.
Belangrijk is uit te vinden welke leiding het precies is. Als je er meer roest tegenkomt kan je beter alle 5 vervangen, want om er bij te kunnen moet de uitlaat en het schutbordje weg.
Het losmaken van oude leidingen kan tijdrovend zijn. Zonder gas en zuurstof zal het niet lukken, want je moet ook een warteltje hardsolderen.
€ 400 voor een APK? Ik neem aan dat je dan ook olie ververst en filters wisselt etc.
Ik zit in omgeving 033
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
@dirk, je hebt een pm
@jan:
nee geen olie ed. ruitensproeiertje, apk, andere aandrijfas en wat verlichting in de klep gerepareerd. voordeel is wel dat achterruitverwarming het weer doet.
Is hardsoldeer altijd nodig? kan het niet met twee keer wartel en ponsje?
Binnenkort maar eens op de brug, misschien is het een retour of de hoogteregelaar. Ik heb het idee dat de visco van lhm er debet aan is dat die leidingen als ze zwak zijn bij kou lek gaan.
Als de pomp gaat draaien en de lhm is dik dan krijgt de leiding een opdonder en zal dan op de zwakke plekken kunnen gaan lekken. Misschien een tip om een paar liter smurfen olie erbij te mengen in het najaar.
Ja op zich is 250 niet zo gek voor zo’n klusje
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die smurfentroep zal geen verbetering brengen hoor
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182212/
Belangrijker is iedere 2 jaar de LHM te verversen, incl remmen ontluchten natuurlijk, en de filters goed schoonhouden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
citrohanxm schreef:
Is hardsoldeer altijd nodig? kan het niet met twee keer wartel en ponsje?
Als je op een bestaande leiding (aan de auto) een bolletje kan persen hoef je niet te solderen. Ik heb zo’n ding (nog) niet.
Maar om vastgerotte wartels los te krijgen is het wel erg handig om een klein heet vlammetje ter beschikking te hebben. Scheelt uren en een hoop kapotgedraaide zooi.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
smurfen olie is uitgebreid besproken. Het was bij kou zelfs dikker dan LHM.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
oh is dat zo?
kan me herinneren dat beide tabellen naast elkaar te zien waren, waaruit het tegendeel bleek. Volgens mij staan ze afgedrukt in een Ambiance E.
Er is voor de xm club ook een lezing over geweest bij Renard in 2004 of zo waarbij de ervaringen van vierwielgestuurde truks in zweden centraal stond (met LHM en met glacial blue)
maar we dwalen af van het onderwerp. Het lijkt erop dat het lekken voor een deel weg is. Misschien was het de lekslang die in de achteras loost.
Tijdens de carnaval maar eens een brug zoeken.
Groet, Winus
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is geen lekslang, maar een soort van beluchtingsslang.
De echte lekslangen achter, 3 stuks, namelijk 2 x veercilinder en 1 x hoogteregelaar, verzamelen zich tot 1 en deze loopt terug naar voren naar het voorraadvat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
ok dat is handig te weten. Hoe is de verzamelleiding te herkennen Rene, zijn die van kunststof? of rubber?
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lekslangen zijn van transparante kunststof met zwart rubber verbindingen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986