Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad: kansloos. Waarom? de RDW neemt sinds een paar jaar de buitenlandse APK geldigheid over op verzoek. Dus, als je een franse bx hebt kan je bij invoer de geldigheid van de CT laten overnemen. Doe je dat niet (eigen keuze) dan moet je dat ding dus bij de RDW laten APK keuren of DIRECT na ontvangst van het NL kenteken laten keuren bij een APK station naar keuze. Immers, hij is keuringsplichtig en jij hebt zelf niet gekozen voor een apk bij de rdw óf voor het overnemen van de buitenlandse geldigheid van dat keuringsbewijs. Ergo: jammer maar helaas: dokken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Had ik serieus de Franse CT in Nederland geldig kunnen krijgen?
Damned… Dat wist ik niet. Die was nog een hele tijd geldig.
Bij de RDW had geen enkele zin gehad, aangezien de auto een lekke aandrijfas-hoes heeft, en ik met deze kou nog geen zin heb gehad om deze te vervangen.
Moet zeggen dat ik het wel erg onduidelijk in die wet vind staan, aangezien je het toch kunt interpreteren als 2 maanden de tijd voor APK.
Naja. Een briefje schrijven kan geen kwaad, en anders is 126 euro ook het eind van de wereld niet. Wel een zure les…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Allochteun schreef:Had ik serieus de Franse CT in Nederland geldig kunnen krijgen?...
‘
Ja. Dat kan al ruim een jaar. Wel even aangeven bij de invoer op het RDW station.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dit artikel is het enige wat ik ervan kan vinden, maar dat is natuurlijk voldoende. Ja dus, dat kan. Ik heb precies hetzelfde als jij, niet de CT mee laten nemen en ook een boete. Tsja, even slikken en doorgaan. Eigen schuld, ‘ik wist het niet eerder’ is niet echt een geldig bezwaar.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
En anders gelijk schorsen? Dan ben je ook van de apk plicht af
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ik ging er van uit dat ik even de tijd had, en dat 2 maanden meer dan genoeg zou moeten zijn.
Ik ben er echter nog niet aan toegekomen, omdat een aandrijfas-hoes vervangen niet echt prettig is bij de temperaturen van de laatste maanden. Ruimte is niet warm gestookt, dus das een ellende.
Mocht ik het dan eind februari niet gefixed hebben, zou ik de wagen gewoon alsnog schorsen.
Dat plan bleek alleen niet zo te zijn. Toch ga ik even een briefje schrijven. Zal geen zin hebben, maar dan weet ik iig zeker dat het geen zin heeft.
Ik ben namelijk van mening dat de auto pas 03-01-2012 APK plichtig is geworden. En dan zou ik volgens de wet dus tot 03-03-2012 de tijd hebben. Je zou toch zeggen dat een auto pas APK plichtig is bij import van deze auto…
Allochteun schreef:Ik ben namelijk van mening dat de auto pas 03-01-2012 APK plichtig is geworden. En dan zou ik volgens de wet dus tot 03-03-2012 de tijd hebben. Je zou toch zeggen dat een auto pas APK plichtig is bij import van deze auto…
En ik deel jouw mening. Wanneer heb je de bekeuring ontvangen? Of wat is de verzenddatum?
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
veel geluk…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205842/P0/
hier nog extra info:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213522/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Rex schreef:Allochteun schreef:Ik ben namelijk van mening dat de auto pas 03-01-2012 APK plichtig is geworden. En dan zou ik volgens de wet dus tot 03-03-2012 de tijd hebben. Je zou toch zeggen dat een auto pas APK plichtig is bij import van deze auto…
En ik deel jouw mening. Wanneer heb je de bekeuring ontvangen? Of wat is de verzenddatum?
Datum van constateren is 02-02-2012, verzending is 14-02-2012.
” Ik ben namelijk van mening dat de auto pas 03-01-2012 APK plichtig is geworden. En dan zou ik volgens de wet dus tot 03-03-2012 de tijd hebben. Je zou toch zeggen dat een auto pas APK plichtig is bij import van deze auto… “
Deze vlieger gaat helaas niet op, kan ik je helaas uit ervaring vertellen
Voor het verlengen van de schorsing van m’n ID was ik ook 7 dagen te laat. RDW had toevallig een registercheck gedaan een paar dagen na aflopen van de schorsing. Dus voor in totaal 7 dagen kreeg ik ook 100 euro sanctie.
Heb daarna ook geprobeerd via die onduidelijke regel dat aan te kaarten, maar dat lukte dus uiteindelijk niet. Stukje van m’n brief:
Ondergetekende stelt beroep in tegen bovengenoemde beschikking.
Om de navolgende reden kan ik mij niet verenigen met deze beschikking :
Bij nader onderzoek omtrend de regelgeving is het volgende geconstateerd in besluit voertuigen, hoofdstuk 3 artikel 11;
• Artikel 11
o 1.Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
o 2.Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.
Hieruit blijkt het volgende; in het algemeen dien je te voldoen aan artikel 72 van de Wegenverkeerswet van 1994. Hierin staat dat voor een voertuig waarvoor een kenteken is opgegeven een keuringsbewijs moet zijn afgegeven.
In artikel 11 sub 2 staat echter dat er een termijn (twee maanden) bestaat dat het voertuig op de weg mag staan zonder dat er een geldig keuringsbewijs overlegd kan worden. Omdat de auto in restauratie is, en zelfs niet kan rijden (zie bijgevoegde foto’s), is deze termijn naar mijn zienswijze ook van toepassing op deze situatie. De schorsing verliep namelijk op 16-8-2011 waarna ik het kenteken geschorst heb op 23-8-2011. Op de 18e heeft de RDW dus een registercontrole gedaan. Welke nog binnen de termijn van twee maanden is. Gaarne wil ik U hierbij verzoeken om de beschikking te vernietigen.
Volgende keer zal ik gewoon beter opletten
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij is het zo, dat als je auto uit de schorsing komt, deze onmiddellijk een geldige APK dient te hebben.
Bij invoer geldt dat volgens mij ook. De uitzondering is er alleen voor auto’s die gewoon gebruikt worden maar wegens welke omstandigheid dan ook te laat gekeurd kunnen worden. Bijvoorbeeld door een mankement of door ziekte van de eigenaar, of vakantie, ik noem maar wat.
Dat was inderdaad de uitkomst van de schorsings perikelen Hilko. Ik verwacht eigenlijk dat het hetzelfde is voor de situatie van Allochteun.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Tja.. Toch zou het bijzonder vreemd zijn als je een auto invoert, je direct APK zou moeten hebben.
Wat nu als de RDW hem afkeurt? Dan moet je hem dezelfde dag weer schorsen? Wat niet kan… Want je krijgt je kentekenbewijs pas na 5 dagen per post thuis.
We zullen het wel zien.
Bezwaar is op de post, verwacht ergens in maar wel uitsluitsel te krijgen.
Schorsing lijkt me een ander verhaal. Je kunt een auto die geschorst is, gewoon ter keuring aanbieden toch? Een auto die nog niet ingevoerd is, kun je zover ik weet niet ter keuring aanbieden. Of de RDW moet hem keuren, en je dan bij afkeur de keuze geven zonder kenteken weer naar huis te gaan.
Heb je hem intussen wél geschorst of gekeurd? Je krijgt namelijk met hetzelfde gemak nog zo’n boete als ze weer een registercheck doen…..
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Allochteun schreef:Of de RDW moet hem keuren, en je dan bij afkeur de keuze geven zonder kenteken weer naar huis te gaan.
Dat klopt. Je hebt 3 keuzes:
- een auto invoeren met een geldige buitenlandse apk en die over laten nemen
- een auto invoeren en bij de RDW apk laten keuren gelijk met de invoer, bij afkeur wacht men met afgifte van het kenteken tot ie wel goedgekeurd wordt
- een auto invoeren, niet bij de rdw laten apk-keuren, wachten op de kentekenpapieren en dan gelijk bij je eigen apk-station laten keuren en afmelden.
Waar het éigenlijk in de basis op neerkomt is dat je een auto invoerd die GELIJK door de APK kan komen en dus niet eerst invoeren en dan pas in orde gaan maken. De regel is duidelijk: de auto moet gezien zijn leeftijd ook in het buitenland al gekeurd zijn, als jij hem gaat invoeren is het dus jouw zaak voor een geldige keuring te zorgen en hoe je dat doet zie je hier boven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste