Hoi,
Ik ben nieuw hier en ook nieuw als Citroën rijder
Ben nu een trotse bezitter van een Xsara Break 1.6i Ligne Seduction bj. Sep. 1998
Zal binnenkort foto’s maken en hier plaatsen.
Het is geen nieuwe dus links en rechts mankeert er wel wat aan.
Onder anderen een klapsleutel waarvan de zender niet meer werkt
Het printplaatje is overleden. Zitten geen knopjes meer op en ze hebben er al eens aan zitten solderen. Op internet en dit forum is daarover wel het een en ander te vinden maar ik begin er toch niet meer aan.
Ik wil ook alarm op mijn Xsara dus ben ik gaan zoeken naar een leuk betaalbaar systeem.
Zo te lezen ben ik niet de enigste maar het blijkt een probleem te zijn om dat goed aan te sluiten.
Na twee dagen zoeken en lezen ben ik er bijna uit hoe ik het aan moet sluiten en welk universeel systeem ik moet kopen.
De centrale vergrendeling in mijn auto is negatief geschakeld (is schijnbaar bij alle Citroëns zo) en heeft een – puls nodig voor het sluiten en een aparte – puls voor het openen.
Sommige universele setjes geven maar 1 puls voor open/dicht (die moet ik dus niet kopen)
Maar er is genoeg te koop!
Hoe ik de vergrendeling aan moet sluiten heb ik inmiddels ontdekt.
Boven het gaspedaal zit de unit met een mooie stekker die de vergrendeling regelt.
Daarop zit de plus en de 2 minpolen voor open en dicht.
Als ik alles aangesloten heb laat ik nog wel precies weten welke pinnetjes het zijn.
De richtingaanwijzeraansluiting kan ik bij de schakelaar aansluiten.
De constante 12 volt en de massa is geen probleem. De acc, geschakelde 12 volt die komt van de draad die naar de radio loopt.
Voor het alarm is het ook nodig dat er gedetecteerd word als er een deur open gaat.
Bij veel auto’s is dat een massa schakelaar die ergens bij de deuren uit het chassis komt.
Die kan ik in mijn auto nergens vinden. Maar ergens word er toch geregeld dat de binnenverlichting aan gaat bij het openen van de deuren. Technisch gezien kan dat ook plus of min geschakeld zijn.
Daar komt mijn eerste vraag: Weet iemand waar ik dat vandaan moet halen?
Verder is mijn sleutel geen standaard platte sleutel maar als ik een universeel setje koop met een klapsleutel moet ik een zogenaamde sleutelbaard kopen. Heeft iemand daar een tip voor? Welke sleutelbaard type? Of kan ik die van mijn oude klapsleutel gebruiken?
Ik heb zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Welk type Xsara heb ik nu? Een gewone Xsara of een Xsara II
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Johan.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
De detectie van een open deur zit bij de Xsara in de deur zelf, in het sluitmechanisme als ik het wel heb.
Alle deurcontacten zijn individueel aangesloten op de CV module. (Central protection unit heet het ding volgens Haynes.) Misschien kun je iets met het ‘deur open’ lampje van het dashboard. Dit lampje zal door dezelfde unit aangestuurd worden, maar ik vind het ding niet terug in de Haynes.
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
een tip, tik op ebay.co.uk “xsara key” in, dan vind je genoeg nieuwe klapsleutels (oude en nieuwe model), met een “schone” sleutelpen eraan… Zijn niet duur..
Dan een wedervraag.. Stel je hebt een werkende goede sleutel met a.b., en je wil alarm, kan dat dan ook geschakeld worden op je knopjes van je originele sleutel? Anders loop ik met 2 afstandsbedieningen, een om de auto te sluiten, en een om alarm in te schakelen..
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Goede tip, bedankt.
Ik heb inmiddels het alarmsysteem besteld en als het goed is komt het morgen binnen.
Er zitten twee standaard klapsleutels bij met een normale rechte sleutelbaard.
Op internet heb ik wel al een baard gevonden die het zou moeten zijn maar bij een andere leverancier. Met verzendkosten komt een baard dan op 20 euro.
Ik ben bij onze plaatselijke sleutelmaker gaan vragen of hij ook zoiets kon leveren en hij wil hem wel maken voor 7 euro.
Met die klapsleutel kan ik alles bedienen en het contactslot gebruiken. De oude heb ik dan niet meer nodig. Het alarmsysteem kan ook codes inlezen van originele klapsleutel. Dus ik ga ook nog opzoek op ebay naar een originele klapsleutel met printje zodat ik die kan inlezen. Is altijd mooier dan die bij het alarmsysteem worden geleverd.
Maar ik moet maar eerst zien dat ik het aangesloten krijg. Ik heb het deurcontact (binnenverlichting) nog niet gevonden. Misschien toch richting het controlelampje van het dashboard zoeken.
Nu werkt het helemaal niet meer ;-(
Had wat draadjes in de linker portier doorgeknipt om het alarm daarop aan te sluiten.
Bij het uitproberen ging de CV dicht en weer meteen open, dicht, open etc.
Krijg het dus niet goed aangesloten.
Alles maar weer in de originele staat gemaakt maar nu werkt het helemaal niet meer.
met de sleutel of het knopje aan de linker deur. doet hij niets. Niet open en niet dicht.
Doe ik het via de rechter portier dan gaat hij weer meteen open.
Ik snap er niets meer van en ben behoorlijk gefrustreerd.
Ik ben niet aan de klep of rechter portier geweest.
Als ik de stekker uit de linker en achterdeuren trek (om te voorkomen dat hij een open stand ziet)
Dus alleen de rechter portier en de klep zijn aangesloten maar toch dicht en weer meteen open.
Bij de klep zit geen draaistekker om los te halen.
Hoe kan ik die afsluiten?
En hoe kan ik er voor zorgen dat de voordeuren niet meteen open gaan bij het sluiten?
Als ik daar de draaistekker los trek heb ik geen geluid meer op de boxen en de binnenverlichting gaat niet actomatisch aan.
Ik weet dat er al veel over geschreven is maar het is op elk topic een ander probleem.
Ik snap het dat de deuren weer meteen van slot gaan als er een deur niet goed in het slot zit.
Maar ik ben niet aan de andere deuren geweest en voorheen werkte het prima.
Ik heb de bord computer al gereset en alle bedrading nagelopen maar ik kan niets ondekken.
Heeft er nog iemand een idee.
Ik weet dat ik er zelf niet aan had moeten schroeven maar ik heb nu aardig spijt van mijn citroen, wat is de CV een K… systeem.
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
als ik het zo hoor heb je dus alleen aan de bedrading gezeten en dat weer netjes gemaakt zoals het was?
Dan denk ik dat je module die alles regelt een beetje de kwijt weg is… reset geprobeerd met je accu???
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Ja, contact uit en accu los, contact aan en de + pool even aangesloten tot reset geluid gehoord hebt, dan weer contact uit en de accu weer aansluiten.
Zo heb ik het ook gedaan toen de naalden van mijn snelheidsmeter en toerenteller onder het pennetje kwamen.
Dus ik denk dat dat de juiste manier is.
Ik heb zelf op de sloop een andere regelunit geprobeerd maar dat maakte geen verschil.
Alle bekleding van de deuren etc. afgehaald en nagelopen, niets te zien. ik word er gek van. Was zo blij met mijn nieuwe aanwinst.
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Vreemd, want als hij het ook met de andere regelunit doet, moet het dus nog in je bedrading of afstandsbediening zitten..
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
AB heb ik niet (vandaar dat ik een uni setje in wilde bouwen) en ik ben alleen aan de bedrading van de linker deur geweest.
Alles weer netjes aangesloten maar zelf als de linker deur helemaal is afgesloten doet hij nog steeds zo raar.
Hoe groot is de kans dat ze het wel kunnen ontdekken met uitlezen?
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
tja ik weet niet in hoeverre de CV set is gekoppeld aan de computer en dus foutmeldingen doorgeeft.. Maar je kunt het altijd even navragen bij de garage, misschien hebben ze zowieso de oplossing al of weten ze hoe of wat..
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Het probleem is voor een groot deel opgelost.
De aarde bij de deur aan de bestuurderszijde was niet meer goed.
Die heb ik schoongemaakt en opnieuw aangesloten.
Daardoor werkte de CV weer aan de pasagierskant.
Als ik daar de deur op slot doe dan springen alle deuren weer op slot en bij het openen gaan alle deuren weer open.
Aan de bestuurderszijde werkt het nog steeds niet maar dat gaat mij ook wel lukken.
De universeel alarmsysteem Centrale vergrendeling heb ik nu ook aangesloten en die werkt ook prima met AB
Ik heb het wel helemaal anders aan moeten sluiten dat op het schema.
Het schema van de universele setjes zijn bijna allemaal gelijk voor een negatief gestuurd CV systeem.
Het deel voor de CV:
Oranje: niet aansluiten
Oranje/zwart: niet aansluiten
Geel: naar aarde
Geel/zwart: naar aarde
Wit: aansluiten aan de sluitdraad
Wit/zwart: aansluiten aan de opendraad
Dit werkte helaas niet bij mijn auto.
Ik heb het zo aan moeten sluiten.
De sluitdraad heb ik gevonden in de bekabeling onder het handschoenenvakje (dunne grijze draad)
De opendraad heb ik gevonden in de bekabeling boven het zekeringkasje (dunne bruine draad) deze bekabeling komt uit de linker deur.
Die bruine draad heb ik doorgeknipt en het deel wat de auto in gaat aan de aarde verbonden
Het deel van de bruine draad wat naar de deur gaat heb ik met het universele setje verbonden.
Mijn schema ziet er dan zo uit
Oranje: niet aansluiten
Oranje/zwart: niet aansluiten
Geel: naar dunne grijze sluitdraad
Geel/zwart: naar de dunne bruine opendraad in de linker deur.
Wit en Wit/zwart met elkaar verbonden. (dus doorgelust in het uni setje)
De rest van het alarm etc. volgens het bijgeleverde schema van het uni setje.
Gelukkig kan ik nu alle deuren weer sluiten
Ik heb een alarm en werkend afstands bedienning
Het werkend krijgen van de aansturing in de linker deur komt ook wel weer goed.
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Beter! zo komt uiteindelijk alles weer op zn pootjes terecht!
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Je gelukkig wel.
Ik was echt gefrustreed maar dat is iedereen waarbij het niet lukt.
Ben 5 dagen bezig geweest om het uit te zoeken en raakte alleen maar van de regen in de drup.
Van het vele restten was mijn snelheidsmeter ook helemaal op hol geslagen.
Hier heb ik beschreven hoe ik dat opgelost heb.
Ik geef niet snel op maar ben wel blij dat het weer werkt.
Nu kan ik weer genietten van mijn Xsara.
PS: ik ben vergeten te vermelden waar ik de negatie puls voor de binnenverlichtig gevonden heb.
Namelijk ook onder het handschoenenvakje (dunne bruine draad)