aandrijfashoes vervangen
frankie111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 03-02-2012

Gepost: 17 februari 2012 11:38 AM

Hallo allemaal.

Ik wilde graag in de toekomst zoveel mogelijk zelf gaan doen aan mijn auto, en ondanks dat ik niet echt ervaring heb denk ik dat je met een portie logisch nadenken een end komt.

Als eerste heb ik op mijn lijstje staan om een aandrijfashoes aan de wielzijde die begint te scheuren te vervangen.

Kan iemand me duidelijk uitleggen hoe dat gaat?

Via de zoekfunctie begreep ik dat dat een makkelijk klusje is, maar ik kom er niet echt uit hoe je dat exakt doet.

gr frank

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 februari 2012 11:56 AM
  [ # 1 ]

Ik weet niet precies hoe het bij een berlingo zit maar normaal haal je de asmoer los aan de kant van de schijf. Vaak moet er een fusee los en kan je de as uit de naaf trekken.  Snij de oude hoes eraf. Dan tik je met een flinke hamer de homokineet eraf en vervang je de hoes.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
frankie111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 03-02-2012

Gepost: 17 februari 2012 01:22 PM
  [ # 2 ]

Oke bedankt Boogaard, heb net even goed gekeken en heb toch nog wat vraagjes:
- moet de rem(klauw) eraf?
- Moet de veerpoot losgemaakt worden?
- Moet er nog iets anders los(stuurkogel/spoorstang etc)?
- Hoe verwijder je exakt een fuseekogel?

Maar wat een asmoer zeg, die is iets van 36mm. Moet ik dus eerst ergens zo’n monsterdop zien te regelen.

Gr frank

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 februari 2012 02:36 PM
  [ # 3 ]

De veerpoot hoeft er niet uit.klauw laten zitten. Vaak wel de onderste fusee en soms ook de stuurkogel losmaken.
Ja kan dan de unit met schijf en klauw naar de zijkant kantelen en dan kan de as eruit.

Fusee is afhankelijk van het type. soms een moer, soms twee boutjes… Maak een foto!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 februari 2012 02:56 PM
  [ # 4 ]

Remklauw eraf om de poot genoeg opzij te kunnen trekken.
Fusee zit geborgd met een dwarse bout die er volledig uit moet dan kun je de draagarm naar onderen drukken en is de fusee vrij.
Stuurkogel moet ook los.
Hoes aan de wielzijde kun je er met die speciale tool zo overheen drukken.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 17 februari 2012 07:53 PM
  [ # 5 ]

Als je de aandrijfas er uit wilt halen, dien je er om te denken dat er versnellingsbakolie uit kan lopen. Verder voorzichtig uitnemen anders moet je ook nog de keerring die aan de bakzijde is gemonteerd vervangen. Haal niet de beide aandrijfassen gelijktijdig er uit, want dan loop je kans dat een tandwiel in de bak gaat zweven. Verder dient als de as aan rechterzijde wordt uitgenomen het tussensteunlager worden los gemaakt. Als je dit achterwege laat kun je as nimmer uitnemen.

teveel citroenen

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 februari 2012 10:38 PM
  [ # 6 ]

Als je de as eruit haalt vervang dan zeker de keerring, die gaat +50% zeker lekken, voorzicht of niet.
2 keerringen en de bakolie kosten ca 50€, dat betaal ik hier bij de Peugeot dealer.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
frankie111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 03-02-2012

Gepost: 18 februari 2012 07:31 PM
  [ # 7 ]

Iedereen bedankt voor hun bijdrages tot nu toe. stand van zaken is dat ik (vandaag) nog niet gewonnen heb van die asmoer, die zit megavast zeg. komende dinsdag een nieuwe poging met wat zwaarder gereedschap, mijn luchttol was overduidelijk niet toereikend.

word vervolgd….....

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 18 februari 2012 07:42 PM
  [ # 8 ]

frank, ik weet het niet zeker, maar heb je gecontroleerd of er geen linkse draad op zit,(of dat iemand het hier weet)want dan is natuurlijk rechtsom los, en je hebt natuurlijk de borg los getikt, toch? en nog een tip om de moer los te halen, haal wiel eraf en ondersteun fusee met vaste steun, zodat er meer reactie is, en dan als je inderdaad de homekneet eraf kan slaan, markeer dan hoe die op de as zit, zodat je hem naderhand in de zelfde stand terug zet, ivm onbelans, en trilingen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 februari 2012 07:43 PM
  [ # 9 ]

Dat is gewoon rechtse draad.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
frankie111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 03-02-2012

Gepost: 22 februari 2012 01:51 PM
  [ # 10 ]

asmoer heb ik er inmiddels afgehaald, maar nu krijg ik met geen mogelijkheid die fuseekogel eraf. draagarm krijg ik wel een stukje naar beneden maar net niet ver genoeg. iemand ideen?

gr frank

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 februari 2012 07:04 PM
  [ # 11 ]

heb je wel die bout van de fuseekogel er geheel uitgehaald, anders kan je rammen tot je een ons weegt,, en ook de stuurkogel moet los, anders krijg je ook niet de fusee los omdat de hoek dan, niet goed is, en ook de aandrijfas er niet uitkrijgt, en let op dat je niet op het uiteinde slaat van de aandrijfas, draai dan de moer er even op, het beste gebruik je een trekker.

Profiel  
 
frankie111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 03-02-2012

Gepost: 22 februari 2012 07:11 PM
  [ # 12 ]

Hoi beremans, bout fusee had ik er helemaal uit.

stuurkogel heb ik geprobeerd los te krijgen maar is niet gelukt, moer op stuurkogel eraf gedraaid maar weet niet hoe je hem er vervolgens nu afkrijgt, dat ding zit muurvast. Is hier een truukje voor of een bepaalde manier?

gr Frank

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 februari 2012 07:35 PM
  [ # 13 ]

frank, ja normaal een kogeltrekker natuurlijk, wat we ook wel eens doen, moer er een stukje op draaien, nu met een waterpomptang, de ene kant op de moer en de andere kant op het fusee, nu flink knijpen, en dan met een hamer op de fusee slaan, letop niet rammen, maar zo een tik verkopen dat de hamer op het fusee blijft staan, ik zal even een schetsje tekenen. want je moet slaan waar de kogel zit.

Afbeelding Bijlagen
tang.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 22 februari 2012 09:03 PM
  [ # 14 ]

Bak olie eraf, asmoer losdraaien. Fusee los, laten schrikken doormidden van met een hamer goed tegen aan te slaan. Stuurkogel en remklauw kunnen gewoon blijven zitten. Stuur naar uiterste kant draaien waar je de as niet loshaalt. En je haalt de as er zo uit.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 februari 2012 12:54 AM
  [ # 15 ]

Die fusee zal nu beetje scheef zitten die moet je dus terug recht in zijn gat krijgen, beetje trek en duwwerk aan de veerpoot.
Dan en dat zullen er vele niet graag lezen, de standaard schaarkrik van de berlingo daar leg je een stukje hout op en zet je onder de remschijf, draai de krik met de hand omhoog, cm of 5, duw de draagarm naar beneden en klaar is het.
Ofwel probeer je met de stuurkogel te laten zitten, kun je eerst doen, ofwel inderdaad laten schrikken met een hamer, kun je ook de truk met de krik gebruiken, zet de kogel onder druk, waar de moer op draait, wel hout gebruiken!!!!, tik op de zijkant van de draagarm.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook