






Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik ben ook pas bezig geweest met het ruitenwisser mechaniek en motor.
hier mijn verhaal en daar weer een linkje naar een franse CX-liefhebber site met foto’s en een how-to
Als je de boel eenmaal uit de auto hebt is het een leuk karweitje op de keukentafel
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die link had ik al opgeslagen geloof ik
In de tussen tijd probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen door de wisser eerst in de interval stand te zetten, als de arm dan beneden is kan je hem zonder problemen uit zetten.
Met wat voor soort vet kan je alles weer netjes smeren?







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ja, dat vroeg ik me ook af. Wat er uit komt lijkt een soort kogellager vet te zijn. Maar dan lekker ingedikt en ingebrand na al die jaren. Omdat datgene wat gesmeerd moet worden kunststof is lijkt iets vaseline-achtigs de beste keus. Dus dat heb ik er na een grondige schoonmaak maar met grote klodders ingepropt.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Wat betreft de lager LV: die is rauw volgens de garagist. Helaas had hij het goeie modelletje niet meer liggen en is ie de komende twee weken in het buitenland. Toch maar zelf proberen. Dopje 36 was het toch? Die wielmoer kreeg ik de laatste keer niet los.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04
met een hefboom zoals een flinke stalen buis moet het wel lukken.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Doe je zelf een groot plezier en koop voor 50,- een electrische slagmoersleutel geen gepruts en gekloot, en je zult zien die moeren vliegen ervan
en zo’n ding komt vast vaker van pas.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Vandaag warempel even tijd gehad om de CX even onder handen te nemen. De buurman had tenslotte met zijn trekhaak mijn kenteken eraf gereden tijdens het inparkeren. Verder geen schade (misschien een heel klein rond deukje achter het kenteken). Meteen maar even het knipperlicht eruit gehaald en de contacten gereinigd. Terugzetten leek een fluitje van een cent, maar het was wel even pielen voordat de module ook daadwerkelijk bleef hangen. Nu knipper ik weer mooi en regelmatig.
Meteen maar door naar de claxon. Er hing een los draadje vanuit het relais en dat leek alleen maar naar de massa te kunnen zo op het eerste gezicht (ik hoop dat het waar is want het zit er nu aan vast). Maar het hielp niks, claxon doet het niet; wel als ik het relais even samenknijp.
Er hing ook een losse kabel van de minpool van de accu. Is dat de massadraad? Het dunkte me wel, hoewel het een erg lullig kabeltje was. Ook maar aan de massa. Vervolgens alle stekkertjes die ik zo op het eerste gezicht tegenkwam losgehaald en schoongemaakt. Ongelooflijk hoe vies die dingen kunnen worden.
Toen had ik de multimeter aan de dynamo gehangen om eens even te meten wat hij zoal afgeeft. Ik stap in en start….niet. Geen sjoege. Startmotor draait maar slaat gewoon niet aan. Hmmm. Zekering: Check. Massa: check. De massakabel van de accu maar weer eens los; maakte niks uit (dacht ik al maar je probeert wat). Uiteindelijk de Renault 4 er maar naast gezet en met de kabels eraan was de dame zo weer aan het pruttelen, maar ik blijf het vreemd vinden.
Voor het echt schemerig werd nog even de dynamo getest: 14,25 Volt bij stationair toerental (da’s bij mij zo’n 900 rpm). Wel slaakt de V-snaar van de hydrauliekpomp zo nu en dan een gilletje: ik heb er eens goed op gelet en af en toe blijft de pomp gewoon stil staan. Kwestie van een tikje strakker zetten?
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, strakker zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een rauw klinkend wiellager hoeft nog geen versleten wiellager te zijn. In mijn ervaring is goed smeren met nieuw vet soms al genoeg.
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Tja die lager moet nog. Dat doe ik toch liever niet op straat; even wachten tot de werkplaats van de zaak weer wat ruimte heeft. De richtingaanwijzer knippert trouwens alweer als een dolle na een ritje van 20 minuten
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hakker schreef:Maar het hielp niks, claxon doet het niet; wel als ik het relais even samenknijp.
Vervang het relais eens. Blijkbaar is dat ding niet geheel fris meer.
Hakker schreef:Uiteindelijk de Renault 4 er maar naast gezet en met de kabels eraan was de dame zo weer aan het pruttelen, maar ik blijf het vreemd vinden.
Ik niet hoor. (vooral)als de accu al wat ouder is en je bent een hele tijd met stroom aan het prutsen, heeft hij daarna niet genoeg kracht meer om alles aan de praat te krijgen. Een 25 GTi is geen Renault 4: behalve de motor zelf moet er namelijk ook een hele zwik elektronica aangeslingerd worden en dat kost veel stroom. Check die accu dus even grondig en zorg dat hij altijd goed opgeladen is/blijft. Aanslepen met lege accu zal om die reden namelijk ook niet lukken!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Check. Aanduwen kan toch wel; heb ik een tijdje geleden gehad toen ik mijn lichten had laten branden bij de Aldi.
Dat relais mag dan niet meer helemaal fris zijn, neemt niet weg dat ik 6 volt meet. Ook bij de schakelaar op het dashboard. Morgen nog eens de motorkap open als het weer het toelaat en dan het hele boompje maar eens volgen.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als een accu goed is moet hij gewoon starten, ook als je de lichten 2 uur hebt laten branden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bij het strakker zetten van de snaar van de hydrauliekpomp, wel eerst de wartel van de leiding (sleutel 12) iets los draaien, anders tordeer je de leiding!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hakker schreef:Check. Aanduwen kan toch wel; heb ik een tijdje geleden gehad toen ik mijn lichten had laten branden bij de Aldi.
Oké wat jij wilt hoor. ‘t Is jouw tijd en energie, niet de onze.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D