1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vragen over koelfan’s.
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 11 februari 2012 04:32 PM

Na uitzetten kontakt blijven soms 1 of beide koelfan’s draaien.
Heb een T2 break 1.8 16 klepper uit 1998 en gèèn TCT.
Hoe lang blijven de koelfan(s) draaien, en waar is dat afhankelijk van?
Waar zit de aansturing hiervan,of wie regelt de tijdsduur van na-loop?
De T2 break van mijn zoon is 3 mnd jonger ook een 1.8 16 klepper en die heeft gèèn na-loop van de koelfan’s,na uitzetten kontakt!(ventilatoren stoppen na uitzetten kontakt).
Is deze aansturing via het kontaktslot te maken,aangezien ik vermoed dat de accu leeg getrokken word door deze aansturing in enkele dagen tijd?
Wie kan mij helpen met een schema hiervan (aansturing)?

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 12 februari 2012 03:18 PM
  [ # 1 ]

Je zegt het al het zijn koelfans dus die blijven soms na draaien om de temperatuur onder een bepaalde waarde te brengen en dan gaan ze uit. Dat duurt nooit zo lang dat de accu leeg getrokken wordt.

Of je moet wel een zeer slechte accu hebben Wink

Groetjes Harry

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 12 februari 2012 04:32 PM
  [ # 2 ]

De accu is nu net 1 maand jong.Waarom blijven deze fan(s) draaien wanneer de temperatuur prima is(90’C),buiten vriest het en heb geen turbo.Dan had ik nog wel iets bij kunnen voorstellen.Dezelfde wagen met 3 mnd verschil heeft mijn zoon ook maar de fan(s)stoppen wanneer kontakt op uit gaat.De naloop varieert van 0-10 min bij uitgeschakeld kontakt.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 12 februari 2012 05:45 PM
  [ # 3 ]

Doen die van mij ook en ik heb ook geen turbo

Hoort er gewoon bij

Groetjes Harry

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 12 februari 2012 11:59 PM
  [ # 4 ]

Doet ie van ons ook. Als ze draaien met lopende motor en ik zet het contact uit stoppen ze even maar gaan daarna weer draaien. Ook met dit koude weer, alleen niet zo vaak.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 13 februari 2012 12:29 PM
  [ # 5 ]

@Mathijs,weet je ongeveer hoe lang deze fans dan blijven draaien na uitzetten contact? Bij mij kan dat soms oplopen van 2-10 min?Waar word deze geregeld,en is dit te veranderen?Bedankt.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 13 februari 2012 03:16 PM
  [ # 6 ]

Eigenlijk nooit op gelet hoe lang ze draaien, wel meer dan 2 minuten. Ik was er aan gewend van de vorige Xantia dus ik let er niet extra op. De XM en de BX die ik had hadden het ook. Volgens mij is de aansturing een relais, die kan je accu niet leeg trekken. Ik zou eerder denken aan een lampje dat blijft branden in de kattenbak..

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 13 februari 2012 07:16 PM
  [ # 7 ]

Ik zou dit niet veranderen. Het is niet voor niets dat ze dit doen.

De temperatuur kan aardig oplopen als je ze uitschakelt terwijl ze moeten draaien.
De kosten die daardoor kunnen ontstaan zijn niet gering.

Groetjes Harry

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 13 februari 2012 08:39 PM
  [ # 8 ]

Temperatuur loopt met een net afgezet blok inderdaad hoog op. Onze XM is een keer op wintersport aan de kook gegaan daardoor met buitentemperaturen van -5 -10. Het relais was stuk die de fans aanstuurde, door de rijwind was er genoeg koeling totdat we stil stonden en de temperatuur op liep. Motor afgezet maar het werd alleen maar warmer en warmer. Metertje liep op tot 110 graden, met AFGEZETTE motor! Dus wees verstandig en laat het zo.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2012 08:48 PM
  [ # 9 ]

Systeem is met name bedacht voor autobahnritten met tankstops: flink doorkarren, dan stoppen om te tanken en even naar de wc te gaan.
Blok wordt dan errug heet. Beter is om voordat je stopt eerst kwartiertje 100 te rijden.

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 februari 2012 10:46 PM
  [ # 10 ]

Blok wordt niet heter dan het is, maar staat zijn warmte af aan het koelwater. En zonder rijwind/ventilateur wordt het water dus warmer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 februari 2012 10:50 PM
  [ # 11 ]

En dus: motor staat af, waterpomp staat stil, water in de kop kan warmte opnemen tot 110 graden als je goede radiateurdop hebt.
Daarna warmt ie toch verder door, toch?

Het zal er best tegen kunnen als het nieuw is, maar op leeftijd?

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 februari 2012 12:41 AM
  [ # 12 ]

Klopt helemaal.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 14 februari 2012 01:02 AM
  [ # 13 ]

Krijg je door de warmteverschillen van het water ook een ‘natuurlijke’ circulatie van het water? De thermostaat staat dan ook open dus zou het gekoelde water dan ook de kop weer in kunnen?

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 februari 2012 08:23 AM
  [ # 14 ]

In de begintijd van de automobielen hadden de motoren helemaal geen waterpomp en was natuurlijke circulatie standaard.
Met het stijgen van vermogen en beperken van gewicht (van de koelvloeistof) kwamen de waterpompen (en fans).

knuffel

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 19 februari 2012 02:05 AM
  [ # 15 ]

Hmm.lijkt mij een logische gedachtengang.Echter,deze fan draait niet snel zoals normaal ,maar een stuk langzamer.Vreemd dat niet alle Xantia’s dit hebben:die van mn zoon is 3 mnd jonger,zelfde blok,zelfde koets,doch hier slaat geen fan meer aan bij uitgezet kontakt?Mijn vorige XH break,met Turbo,had dat ook niet terwijl je eigenlijk wel zou verwachten voor de afkoeling van de turbo bij stilstand? Rolling Eyes

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook