Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ree schreef:Bij een eventuele taxatie komt het ook aan het licht.
Dat lijkt me wat naief. Tellerkabel los en rijden maar. Het valt niet te controleren.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weer zo lastig om dan te zien hoe hard je rijdt… (zonder GPS dan)
25trd schreef:oudelut schreef:Het beste nieuws is eigenlijk nog wel dat de mensen die met een produktiebewijs voor elkaar hebben gekregen om auto’s van na 1-1-1987 eerste tenaamstelling toch al eerder belastingvrij te krijgen, niet langer per 1-1-1987 weer terugvallen in de regeling en dus dan weer belasting moeten gaan betalen. Zij worden blijvend vrijgesteld, en dan dus ook voor de toeslagen voor diesel en/of LPG.
Dit is voor mij nu weer even nieuw! Ik ben gek op CXen uit ‘87/‘88/‘89 (op diesel) en zou dus voor een ‘87er eventueel nog een volledige vrijstelling kunnen krijgen! Ik heb er geen moeite mee om voor een oldtimerdiesel-CX 5 tientjes in de maand af te moeten tikken, maar als het niet hoeft…....
Tja,kan je helemaal volgen, maar ben wel bang dat je wat te laat tot deze realisatie komt. Aanpassingen dmv geboortebewijs worden na 1-1-1987 niet meer gedaan, omdat dan volgens de wet officieel de eerste tenaamstelling leidend is. En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je ‘t nu in 1 week tijd nog voor elkaar krijgt om én een geboortebewijs te regelen (als je de auto al in bezit hebt) én het door de Belastingdienst kunt laten behandelen en laten vrijstellen.
Dat is dan in dit geval het nadeel voor de pessimisten die hun reserveringen hebben gehad en besloten hebben het ‘eerst maar eens te zien of het wel kan’. Nu het succes blijkt te hebben is het ook niet langer mogelijk om het te doen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Klinkt wel logisch… Och ja, het ziet er nu altijd nog beter voor me uit dan een paar maanden geleden!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zojuist een brief van de Belastingdienst mogen ontvangen:
ondanks een eerder bericht nu na overleg TÓCH vrijstelling verleend!
YESSS!
Mijn CX II is belastingvrij vanaf 10/12/‘11, ondanks eerste tenaamstelling van 18/04/‘87..
‘Spirit of avant-garde’
Gefeliciteerd!! Dat is mooi nieuws zeg!
Gefeliciteerd! Maar wanneer heb je de aanvraag gedaan?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Hier de bewuste verleende vrijstelling, ik hoop dat het te lezen is.
‘Spirit of avant-garde’
oudelut schreef:Gefeliciteerd! Maar wanneer heb je de aanvraag gedaan?
Goeie vraag. Ik denk namelijk dat alleen ‘oude’ vrijstellingen in aanmerking blijven komen voor vrijstelling van eventuele brandstoftoeslag. Vanwege dit aspect lopen er nog 3 beroepsprocedures.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Over dat laatste zijn de belastinfdienst en ik het gezien de correspondentie nu kennelijk eens. Degenen die vlak voor het scheiden van de markt de vrijstelling hadden aangevraagd, hebben die ook volgens de belastingambtenaar van dienst gekregen op basis van de oude regeling en zullen dus geen brandstofyoeslag kunnen krijgen, ook als er nog LPG in wordt gebouwd. Het klopt denk ik niet wat de man zegt, maar daarom zijn de beroepsprocedures niet ingetrokken. Vrijstelling van brandstoftoealsg is trouwens best de moeite. Even uit mijn hoofd is dat namelijk meestal toch iets van de helft van de wegenbelasting bij diesel en LPG. Heren volhouders, dat betekent mijns inziens dat jullie auto’s toch net wat meer waarde hebben gehouden ten opzichte van de soortgenoten met een vrijstelling van na 31 dec 2011 in verband met de markt voor goedkooprijders.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Je kunt n.m.m. nog steeds vrijstelling verzoeken indien je aan kunt tonen dat je auto op 31 december 2011 ouder was dan 25 jaar (artikel 72, (het toegevoegde) lid 4, onderdeel a Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 jo (het ongewijzigde) artikel 12 Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1994).
Volgens het derde lid van artikel 72 geldt de vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, vVoor personenauto’s die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, niet voor het gedeelte van de belasting dat wordt geheven ingevolge artikel 23, tweede of derde lid.
Als je dus aan de hand van bescheiden kunt aantonen dat je auto op 31 december 2011 25 jaar of ouder was, dan is het motorrijtuig geheel vrijgesteld…
Wetteksten:
Artikel 72 Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994
3. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, geldt voor personenauto´s die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, niet voor het gedeelte van de belasting dat wordt geheven ingevolge artikel 23, tweede of derde lid. De eerste volzin is van overeenkomstige toepassing voor bestelauto´s, andere dan bestelauto´s als bedoeld in de artikelen 24a of 24b, die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren.
4. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt, met inachtneming van het derde lid, mede verleend voor motorrijtuigen die niet voldoen aan de voorwaarde dat zij ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, indien het motorrijtuig:
a. op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was;
b. enz.
Artikel 12 Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1994
Vrijstelling van belasting voor motorrijtuigen die op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud waren, wordt verleend indien:
a. uit het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens blijkt dat het motorrijtuig op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was, dan wel aan de hand van bescheiden zulks wordt aangetoond; en
b. enz.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Goedenavond!
Ook welkom hier!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Inderdaad een lekkere binnenkomer, en bovendien volgens mij onjuist.
Sinds 1-1-2012 wordt namelijk de datum eerste ingebruikname/tenaamstelling toegepast… Wachten op de eerste ervaringsdeskundige?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Overigens van site Belastingdienst:
Overgangsregeling
In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:
1.Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.
2.Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.
3.Enz. (MvM)
Met daarboven:
“Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.”
En daaronder:
“Let op!
Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.”
Om het plaatje even volledig te schetsen.
Dit laat niets aan duidelijkheid te wensen over:
- Als de datum eerste ingebruikname vóór 1-1-1987 ligt, is de auto (volledig) belastingvrij.
- Als de datum eerste ingebruikname na 1-1-1987 ligt, kun je geen aanspraak meer maken op een eerdere fabricagedatum, want sinds 1-1-2012 geldt de datum eerste ingebruikname als peildatum voor de leeftijdsbepaling.
- Vanaf 1987 is het jaarlijks opbouwend tot een leeftijd van 30 jaar, diesel- en/of LPG-toeslag wordt niet vrijgesteld.
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )