1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Kleppen stellen Visa 14 TRS: ingewikkeld?
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 18 februari 2012 01:16 PM

Hoi allemaal,

Mijn Visa 14 TRS loopt op drie cilinders. Ik vermoed dat het de klepafstelling is.
Zijn de kleppen makkelijk te stellen (motor ligt immers achterover), of moet het blok er uit?

Ik hoor het graag!

Mvg,
Dick Welfing

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 18 februari 2012 01:56 PM
  [ # 1 ]

Voor het stellen van de kleppen hoeft het blok er niet uit hoor,daar kan je zo wel bij,geluksvogel cheese

Je zegt dat de motor op 3 cilinders loopt…..,dat dit met je klepspeling te maken heeft lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Controleer eerst eens hoe het gesteld is met je verdelerkapje en de rest van het ontstekings gebeuren.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 18 februari 2012 02:34 PM
  [ # 2 ]

Valt best te doen met het blok er in.

Alleen verwacht ik niet dat de auto op 3 cilinders loopt door de klepspeling, zoals Kornstra al aan gaf ligt het probleem waarschijnlijk in de verdelerkap. Heb je toevallig al even een nieuwe bougie geprobeerd?

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 18 februari 2012 04:42 PM
  [ # 3 ]
Visa 1.4 TRS schreef:

(...) Alleen verwacht ik niet dat de auto op 3 cilinders loopt door de klepspeling, zoals Kornstra al aan gaf ligt het probleem waarschijnlijk in de verdelerkap. Heb je toevallig al even een nieuwe bougie geprobeerd?

Ik heb een nieuwe verdelerkap + rotor, nieuwe kabels en nieuwe bougies gemonteerd. Ik hoop toch echt niet dat het een lekke kop is en dat die ene cilinder koelvloeistof drinkt… Ik hou het koelvloeistofniveau nu al een week in de gaten, maar ik merk geen verbruik. Als dat het ook niet is, wat kan het dan zijn?

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 18 februari 2012 05:39 PM
  [ # 4 ]

Beschrijf de symptomen eens.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 18 februari 2012 06:51 PM
  [ # 5 ]

Als er geen blauwe/witte rook is,kan het bijna niet anders dan een probleempje in de ontsteking zijn!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 18 februari 2012 07:09 PM
  [ # 6 ]

Dick,

Voordat je de verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels hebt vernieuwd, liep de auto toen ook al op drie cilinders?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 18 februari 2012 07:10 PM
  [ # 7 ]

kan natuurlijk ook zijn dat er een klep is verbrand, laat dan even de compressie meten, voor uitsluitsel. als het gaat om een bougie die niet vonkt, dan kom je er achter door, een bougie kabel los te trekken, bij de bougie met een geisoleerdetang, als dan de moter verder niet reageert, of nauwelijks dan heb je de cilinder gevonden met het euvel. dus gaat ie nog slechter lopen (schudden) dan werkt deze natuurlijk goed.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 20 februari 2012 07:01 PM
  [ # 8 ]

Klopt de volgorde van de kabels wel Dick?
Zitten de kabels wel goed vastgedrukt?

Als ik ergens een nieuwe verdelerkap op zet doe ik het kabel voor kabel om niet de volgorde te verstoren.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 20 februari 2012 07:57 PM
  [ # 9 ]
Visa 1.4 TRS schreef:

Dick, Voordat je de verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels hebt vernieuwd, liep de auto toen ook al op drie cilinders?

Nee, hij startte slecht. Daarom heb ik het vervangen. Na het vernieuwen van de verdelerkap, rotor en de bougies liep de Visa als een naaimachientje.

Maurice van Mourik schreef:

Klopt de volgorde van de kabels wel Dick?
Zitten de kabels wel goed vastgedrukt? Als ik ergens een nieuwe verdelerkap op zet doe ik het kabel voor kabel om niet de volgorde te verstoren.

Hoi Maurice, de volgorde van de kabels is goed en alles is goed aangedrukt.

Kornstra schreef:

Beschrijf de symptomen eens.

Hier nog even een korte samenvatting van de gebeurtenissen rondom mijn Visa:
- half jaar geleden bobine, verdelerkap en rotor vervangen
- eind november blok er uit gehaald
- toen de koppelingset vervangen, oliekeerringen, waterpomp, bougies enz…
- kleppen heb ik toen niet gesteld (ben ik vergeten)
- in januari begon de auto op drie cilinders te lopen (de meest rechtse cilinder werkte niet)
- die bougiekabel heb ik vervangen (dat is dus de langste bougiekabel)
- klacht opgelost, de Visa heft een maand lang probleemloos gelopen
- sinds vorige week loopt de Visa weer op drie cilinders
- nu ook de andere drie bougiekabels vervangen: probleem niet opgelost
- toen gekeken naar welke cilinder het niet doet
- wat blijkt: de dezelfde cilinder (uiterst rechts dus) doet het weer niet
- bougie verwisseld
- bougie was niet nat van koelvloeistof en niet beschadigd, maar wel erg smerig (zwart)
- de auto liep 30 sec op vier cilinders, daarna weer op drie: terug bij af dus

Ik constateer dus geen koelvloeistofverbruik;
geen belletjes in het koelvloeistofreservoir;
olie is ‘helder’ (geen koelvloeistof er in), wel ‘mayonaise’ achter de olievuldop (niet veel);

I Claudius schreef:

Als er geen blauwe/witte rook is,kan het bijna niet anders dan een probleempje in de ontsteking zijn!

Ik zou niet weten wat: alles is dus vernieuwd. Misschien dat die lange kabel niet goed is geweest. Die straks maar weer eens vervangen met een reserve.

Of misschien is het iets met de kleppen?

beremans schreef:

kan natuurlijk ook zijn dat er een klep is verbrand (...)

Tsja, wellicht. Hoe kan een klep verbranden (ik tank altijd super 98)?
Hoe check ik dat een klep is verbrand? Compressie van de cilinder meten? Moet ik zeker voor naar een garage?

Kornstra schreef:

(...) dat dit met je klepspeling te maken heeft lijkt mij zeer onwaarschijnlijk (...)

En hoe waarschijnlijk is het dat het iets met de kleppen is?

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 20 februari 2012 08:01 PM
  [ # 10 ]

Aanstaande zaterdag ga ik naar de technische dag van de Visa-club (bij Garage Eendimport in Kraggenburg). Met wie er dan ook is kunnen we misschien ‘es naar het Visa-beest kijken?

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 20 februari 2012 08:17 PM
  [ # 11 ]

Hangende klep als gevolg van koolaanslag is ook goed mogelijk.

Hoe is het gebruik geweest van de auto? vaak korte stukjes op de choke? lang stilgestaan?

Hangende kleppen zijn ook te constateren met een compressietest, maar door te luisteren en/of te voelen bij het bougiegat.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 20 februari 2012 08:47 PM
  [ # 12 ]

Als je de Visa laat uitrollen in de versnelling( dus afremmen op de motor) geeft de uitlaat dan roffelend geluid of ploffen (goed hoorbaar)??
Dit was bij mijn eend ooit een verbrandde uitlaat klep

Toch een vervelend probleem dit. Sad ..Goed idee voor de sleuteldag Wink  in ieder geval weet je met een compressietest al heel veel

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 20 februari 2012 08:55 PM
  [ # 13 ]
Maurice van Mourik schreef:

(...) Hoe is het gebruik geweest van de auto? vaak korte stukjes op de choke? lang stilgestaan? (...)

Eerst is de auto veel gebruikt (500 km/week), laatste half jaar kleine stukjes vanwege de BX-diesel. ‘t Visaatje heeft niet stilgestaan.

Dirruk53 schreef:

Toch die kabel denk ik… (...) Hangende klep hoor je meestal door hard getik.. (...)


Ik denk (nu) ook de kabel: binnenkort maar even vervangen. Is immers ook zo gedaan…en als dat het was, ben ik erg blij..Wink

Enne: geen getik hoor, de drie cilinders lopen top.

I Claudius schreef:

Als je de Visa laat uitrollen in de versnelling( dus afremmen op de motor) geeft de uitlaat dan roffelend geluid of ploffen (goed hoorbaar)??
Dit was bij mijn eend ooit een verbrandde uitlaat klep (...)

Nee, hij ploft nooit, nooit gedaan ook.

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 20 februari 2012 09:11 PM
  [ # 14 ]

Tja,ik denk toch dat je het probleem in de ontsteking moet zoeken en niet in het kleppen gebeuren. Dit omdat de motor incidenteel wel goed gelopen heeft.

Ik lees dat je alles wat van doen heeft met de ontsteking vervangen hebt….,maar ik mis het elektronische gedeelte (de transistor),als deze niet goed meer werkt wordt de bobine niet (goed) meer opgeladen om een krachtige stroomstoot richting de bougies te stuwen.

Hoe is de staat van de bedrading op de bobine,zijn de contacten schoon en zitten de stekkertjes nog goed aan de bedrading?

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 20 februari 2012 09:38 PM
  [ # 15 ]

Ik sluit me aan bij Kornstra, ik vermoed ook dat het probleem in de ontsteking zit.

En als je wilt kunnen we tijdens de technische dag de compressie wel even meten, dan zal ik mijn compressiemeter even meenemen!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook