Ik heb een mooie Berlingo 2 Tentation 1.4i op het oog ter vervanging van de Xsara die op leeftijd begint te komen.
Ik zit echter met enkele vragen en bedenkingen en denk dat hier voldoende kennis aanwezig is om me hierbij te helpen.
Het bouwjaar is 2007
Ik zou een trekhaak willen monteren, kan dat bij dit type zonder extra elektronica? Ik kan de trekhaak van een kennis overnemen, die heeft hem niet meer nodig. Hij heeft een Berlingo 2 van 2004.
Ik vind de bandjes wat smal, mijn eerdere Berlingo ervaring heeft me geleerd dat de wegligging, zeker bij nat weer beter kan. Ik heb nog een set velgen van de xsara met 195/55/15 banden. Kan ik die op de Berlingo gebruiken en ben ik dan wettelijk in orde?
Hoe zit het met elektronica i.v.m. eerdere modellen omdat dit één van de laatste reeksen geweest is veronderstel ik.
Kan ik zelf gemakkelijk onderhoud uitvoeren zonder bijstand van een garage, ik bedoel: geen gedoe met boordcomputers na oliewissels enz…
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 546
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Trekhaak weet ik niet.
Ik rijdt nu met winterbanden in de maat 195/65x15, had ik nog over.
Km teller is nu exact tov tomtom!
De auto is gewoon goedgekeurd door Gert de Jong in Aalsmeer.
Op 0 stellen van onderhoud staat in het boekje:
Contact uit, knopje km stand ingedrukt houden, contact aan en wachten.
Na 10 tellen staat ie op 0.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
soapwater” schreef
Ik vind de bandjes wat smal, mijn eerdere Berlingo ervaring heeft me geleerd dat de wegligging, zeker bij nat weer beter kan. Ik heb nog een set velgen van de xsara met 195/55/15 banden. Kan ik die op de Berlingo gebruiken en ben ik dan wettelijk in orde?
De maat van de banden die origineel opliggen op een wagen heeft te maken met oa het vermogen van de motor en het gewicht van de wagen. Het heeft dus een reden waarom ze de desbetreffende maat hebben opgelegd.
Ga je echter breeder gaan, dan zorg je voor méér raakoppervlakte (band/wegdek), maar zorg je ook voor minder druk per cm2 band op het wegdek, waardoor je een slechtere wegligging krijgt. Niet doen dus.
Vandaar dat tegenwoordig “sportieve"auto’s hele brede banden hebben?
Niet vanwege de -looks-?
Ik heb overigens niets gemerkt van slechtere wegligging of grip..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Pffff,dat is nu zoooo vermoeiend. Reageer je op iets,is er wel iemand die het beter weet.
Ik ga er niet over beginnen te discussiëren. Het is je eigen veiligheid waar je mee speelt.
Een breedere band geeft zelfs een verhoogde kans op aquaplanning.
Ach jongen, trek het je niet aan.
Op internetfora hangen altijd eikels rond die het beter menen te weten.
Als ik je gefrustreerd heb spijt me dat.
Toch denk ik dat 195 tov 175mm breedte nauwelijks verschil maakt..
Kan iemand bevestigen (of ontkennen) dat er een probleem zou zijn met de 1.6i en Gas?
Ik heb er ééntje op’t oog, een 1600 maar overweeg op termijn gas te installeren.
Welke type motor is dit? Dan kan ik wat technische info zoeken.
Citroen C15D (RIP)
Berlingo Multispace 1.4i
Problemen met gas zullen vooral komen hoe die is ingebouwd want dat is toch ook een Tu blok en die verteren gas even goed als benzine.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vandaag heb ik een Berlingo multispace gekocht. 1.4i, BJ 2004 70.000km. Hopelijk zijn we weer gesteld voor een paar jaar.
Voor dat gas moet ik aan het rekenen gaan, ik weet niet of dat nog rendabel is voor zo’n oude auto.
Citroen C15D (RIP)
Berlingo Multispace 1.4i
Hangt vooral van je km aantal af.
Mijn Berlingo 1.4i bj 1997 kocht ik 6 jaar terug (stond al op gas) momenteel staat de teller boven de 260000, gaat nbog steeds als een speer al is half de auto nu wel aan vervanging toe (aandrijfas, radsiator, remmen voor, LPG keuring) dus mogelijk voor de zomer gaat hij weg (keuring verloopt dan).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017