Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Hallo,
Sinds begin december hebben we een Saxo 1.1SX van 1996, als niet anders verwacht bleef alles het doen tijdens de afgelopen vorstperiode maar sinds die tijd hebben we wel 2 probleempjes. Als eerste:
Temperatuurlampje, die vrijdag dat heel Nederland lam gelegd werd door 10 cm sneeuw stonden we 2 uur in de rij om Amsterdam te passeren. Na een tijdje (10 min) stil staan begon het lampje te branden. Opgelost door de kachel op vol gas te zetten met de ramen open en de motor af en toe af te zetten.
De fan vooraan slaat wel aan trouwens. Nu brand het lampje af en toe, snelheid maakt niet uit maar het lijkt wel te gebeuren als ik mijn gas loslaat, dan knippert het lampje.
Gister begon het lampje na 20 ook weer te branden, even gestopt en maar eens aan de radiateur gevoeld, nou ja die was niet echt heet ofzo en ik kon alle slangen van de motor af ook allemaal vast pakken, wel lekker warm maar echt niet kokend heet ofzo.
Nou lees ik veel verhalen over dat de temperatuur sensor van zo’n saxo nogal belabberd is en ik wil hem dus wel gaan vervangen denk ik. Waar zit dat ding? En is het gewoon een verhaal van stekker eraf, oude dr uit, nieuwe erin en de stekker er weer op?
Dan het verhaal van de handrem, dat begon eigenlijk na de vorst. Normaal parkeer ik de auto op de handrem in zn vrij, maar de afgelopen weken heeft hij in de versnelling zonder handrem gestaan. Nu de vorst weer voorbij is zet ik de auto weer op de handrem, alleen als ik ‘s morgens wegrijd dan trekt de kont naar beneden alsof de handrem er nog op staat, hoor je een bonk en schiet de handrem los. Dit is ook zo als de auto een paar uur heeft stil gestaan maar voor een stoplicht of iets dergelijks, dus minder als 5 min op de rem heeft hij het niet.
Iemand een idee?
Nou heel verhaal zo, ik hoop dat iemand me wijzer kan maken.
Alvast bedankt, Freek
temperatuur sensor belabberd????????? Die gaan zelden in de faling.
Temperatuur: controleer bij koude motor en de saxo op een recht oppervlak dat het oliepeil en het koelvloeistofpiel op max staan.
Wat er wel defect kan zijn is de thermostaat (dit is een mechanische) die al of niet beslist of de koelvloeistof door de radiotor gekoeld moet worden.
Hangt aan je motorblok geen antiroest (lees olie) voor aan de alternator? Zo ja koppakking naar de haaien met 90% zekerheid.
Handrem vermoedelijk is er vocht in de trommel gekomen als het zich nog voordoet bij 6° of hoger dan zijn is de remvoering wsh stilaan gaar.