Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach, gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn De een doet het op zijn manier, de ander weer op z’n eigen manier. Auto’s zijn gemaakt om te rijden en niet met 90 op de rechterbaan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:
Auto’s zijn gemaakt om te rijden en niet met 90 op de rechterbaan
Dat ben ik wel met je eens maar hoe jij het beschrijft is het niet zo dat je met 90 rijd.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zullen we deze discussie anders in het cafe voeren? We gaan zo steeds verder offtopic
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lijkt me verstandig.
Een GSA Cottage heeft inderdaad standaart een 5 bak, een korte.
Je hebt 2 versie’s 5 bakken, een lange en een korte versie.
De korte versie’s zaten standaard in de X- serie’s en ook de Cottag.
De lange serie zaten standaard in de andere serie’s of stond in de optie lijst.
Het verschil is dat je met een korte bak 4000 toeren hebt bij 100kmh, terwijl je met een lange bak
4000 toeren hebt bij 120. Rijd dus veel relaxter.
Vergis je niet in het technisch klaar maken van een GSA qua geld.Gaat erg hard en je bent zo 1000 euro verder buiten het
laswerk om. Vergeet niet dat de verkoper het al niet meer ziet ziten en dit was niet zijn 1e GS/A project is di hij van de hand doet.
Nou het onderwerp gaat wel direct alle kanten op!
Van rijstijl tot aan beter dan nieuwe auto’s…..
Ik las dat die dure GS-break eerder op de Franse Marktplaats stond, maar dan voor 1700 of 1750 euro…
Als ik een auto koop dan is dat om er mee te rijden, en niet om in de winter lekker warm te vertroetelen in de werkplaats. Weer of geen weer naar buiten met dat ding! Uiteraard mag er wel het nodige aan antiroest op zitten om het roesten tegen te gaan!
Ondertussen is mijn vraag maar beperkt beantwoord; namelijk of er nog veel aanbod is in motoren en versnellingsbakken. Toevallig staat er nu één op marktplaats, dus het zal wel meevallen.
Ik heb inmiddels wel besloten dat het een GS moet worden, bij voorkeur een break en zeker geen halfautomaat (bedankt voor het aanbod!).
Komend weekend ga ik even kijken bij een versnellingsbak van een GSA 5 bak. Hij had ook nog een aantal motoren liggen, oa een paar van een GSA. Dus ik ga wel even kijken of het wat is om mee te beginnen.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let wel op, een 5 bak van een GSA past niet zondermeer in een Gs!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Goede motoren en bakken zijn schaars. Het probleem met 5-bakken is ook dat je aan de buitenkant niet zien kan of het een lange of korte bak is.
Bedankt voor de waarschuwing, echter dat lijkt met geen probleem. Ik zal even kijken wat er voor nodig is. Ook het herkennen van een lange of korte bak gaat me nog wel af.
Ik zag ook nog een GS met airco, met een ventilatie rooster in de motorkap, die had ik niet eerder gezien. Is dat een optie geweest?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hoe wil jij aan een bak zien dan of het een lange of korte bak is? Ik heb het over
de bakverhoudingen.
Airco is optie geweest maar uiterst zeldzaam en hebben geen openingen in de motorkap.
Je bedoelt toch niet de ventilatie roosters bovenaan de motorkap in de paravaan bak?
Uiteraard heb ik het ook over de bakverhoudingen, en ik kan het niet ‘zien’ in de zin van een foto.
Maar als ik even kan voelen dan is het gewoon tellen, net zoals je een bak van een eend\ami kunt herkennen.
En die airco die ik had gezien had een roostertje in de motorkap, net als de CX zeg maar… Maar het zal wel iets zelfbouw geweest zijn. Was wel netjes gedaan.
Airco is dus zeldzaam maar bestaat wel, interessant! nog meer van dat soort dingen die er soms wel of niet zitten?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt een bak loshalen (koppelingshuis) en tanden tellen om te kunnen zien of het een lange of korte is, anders niet volgens mij. Hoe bedoel jij het?
Airco is op zich zeldzaam, volgens mij nooit door Citroen zelf gemonteerd. Andere accesoire’s in die orde weet ik zo niet.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat mij vooral niet helemaal duidelijk is is of koning karel nou een gsa 5 bak in een gs wil klussen of dat ie een complete gsa zoekt..?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hij heeft volgens mij nog niets. Ook geen idee wat ie zoekt.
Er staat trouwens een erg leuk project op de markt site hier….
In mijn post nummer 20 had ik aangegeven dat het toch wel een GS moet worden ipv een GSA.
Bij voorkeur een break.
Als die blokken (en bakken) toch vrijwel altijd lekken als een zeef dan ontkom je er niet aan om een motor en bak gelijk eruit te halen. Dan kan ik het beter omdraaien en eerst een bak en blok kopen om deze op mijn gemak te voorzien van nieuwe onderdelen en vervolgens een GS kopen. Dan heb ik ook niet al die tijd een halve GS in de werkplaats staan welke enkel ruimte kost.
De GS maakte altijd zo ellendig veel toeren bij een beetje doorplanken, prima, maar nog beter is als je dan nog wat harder gaat of juist wat minder toeren bij dezelfde snelheid. Als dat kan met een lange 5 bak en een 1300 blok dan is dat voor mij een ideale combinatie.
Jij schroeft je bak open om te herkennen wat voor een type het is? dat is behoorlijk omslachtig! en helemaal als de bak nog in de auto zit, hahaha dan ben je zo een weekend verder!
In ieder handboek staan toch de overbrengingen beschreven, dan is het een eenvoudig rekensommetje hoeveel omwentelingen een as moet maken bij bijvoorbeeld een omwenteling van het wiel.
Je schrijft dat er een leuk projectje staat op de markt, op welke doel je dan?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok. Je weet dat je wel effe serieus zal moeten gaan hakken én lassen in het schutbord van een GS om er uberhaupt een 5 bak in te krijgen? En dan zijn er nog wel wat verschillen die citro-power wel zal weten. Het gaat dus niet zomaar passen. Dat je het maar even weet dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste