Wat is er toch nog steeds een hoop onwetendheid over winterbanden: boven de 10 graden werkt een zomerband beter, daaronder een winterband. Boven de 10 graden met een winterband rijden is niet verstandig, het omgekeerde ook niet.
Blijf me verbazen over het tegen elkaar opbieden welke opties de een wel en de ander niet heeft, maar als het gaat om 500 euro voor een FLINK stuk veiligheid dat dan hand op de knip gehouden wordt.
Onbegrijpelijk…...
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
@Neuf, volgens mij is die 10 graden (of vaker genoemde 7) inmiddels achterhaald.
Ik vind het ieder zijn eigen keuze. Momenteel is het in NL nog niet verplicht. Er zijn ook nog geen verzekeringen die het eisen en daarbij dan mogelijk korting bieden. Dus is het nog steeds aan de bestuurder/eigenaar om de keuze te maken.
Maar als er eentje bij me achterklapt met zomerbanden…. krijgt ie in ieder geval de wind van voren.
Of als je in gevaar wordt gebracht door een uitbrekende auto die op je weghelft komt….
Zomaar een paar voorbeelden…
Als ik er zo een beetje over nadenk, vind ik het eigenlijk net zo iets als rijden met drank op.
Dat gaat meestal ook goed. Totdat je iemand ondersteboven rijdt.
Mja, de tijd zal het leren.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Tsja, als je veel rijdt zoals ik en dan ook afgelopen vrijdag, dan weet je weer dat ook voor slechts een paar echte sneeuw dagen die 500 piek echt een kleinigheidje is.
Heb op 1 middag (vrijdag j.l. dus) twee keer mee mogen maken dat de ander achter me niet tijdig stil stond, eentje week uit over vluchtstrook, eentje via linker baan. Met mijn geluk (3 aanrijdingen in 3/4 jaar) had er dus zo weer eentje in kunnen hangen. Het verschil tussen zomer en winterbanden is bij echt winterse omstandigheden gewoon te groot.
btw: het hangt af van welke bron je raadpleegt, de een legt het omslagpunt bij 10 graden, de ander bij 7. Bottomline is dat er genoeg dagen rond het vriespunt zitten, maar wat nog eblenagrijker is: er zijn elk jaar wel een paar dagen met sneeuw en zoals gezegd: dan is het echt een wereld van verschil.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-2010
- C1 ambiance 3 drs
- Xsara Picasso 1.8 16v Attraction
- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
Hoezo geen winterbanden Het zou verplicht moeten worden. Qua kosten is e.a. al uitgelegd, je zomerbanden slijten minder, dus dat kan geen excuus zijn.
Maar wat dachten jullie van die sukkels welke roepen “winterbanden, wat een flauwe kul”
- dit zijn die mensen welke de file veroorzaken;
- dit zijn die mensen die 10 rijden waar de rest gewoon door rijdt;
- dit zijn die mensen welke tegen een ander aan rijden en roepen ” sorry glad hè”;
- dit zijn die mensen die niets met “het verkeer” hebben;
- dit zijn die mensen die zorgen dat onze verzekeringspremie omhoog gaat.
En zo kan je nog wel ff doorgaan.
Bij mij staat de veiligheid voorop, daar kan geen € 1000,- tegenop en niet alleen voor mij, maar ook voor schade bij een ander. Natuurlijk is een deel geen echte eigenaar van zijn auto, maar is de auto van de baas en vinden ze dat ze geen verantwoordelijkheid meer hebben omdat ze zelf de bandjes hadden moeten betalen. Tja, tot hun wat gebeurd
Ik zou zeggen, stap eens in een auto met winterbanden en voel het verschil !!!!!
http://www.ds3club.nl
2012, DS3 e-HDi Airdream So Chic, Gris Aluminium/Rouge Carmen, Pack Cuir Claudia Amarante, Pack Select MyWay Confort, Dotz Mugello
zal ik je eens wat vertellen,, koop intermediate s goed voor alles. en met winterbanden kan je ook glijden,, slechte wegligging hebbe op ijsplekken of sneeuw,, ik heb een hele winter in de sneeuw met mijn golf gt met kletskopbanden gereden nooit een probleem gehad en dat heet anticiperen of beter gezegt goed auto rijden. een slechte rijder mag je de beste banden geven haalt toch niks uit
gewoon oplette wat je doet,, doe niks wat je niet kan en test je auto is uit op alle vaardigheden,, handrem trekken, driften, noodstop zo leer je de auto kenne in noodsituaties,, alleen dat kan je leven redden, niet de beste winter banden
Levensreddend of niet, daar kan je uren over OH’en zonder tot overeenstemming te komen. Feit is dat ik ook dit jaar weer iedere dag fluitend de wijk uit kom op de winterbandjes (over een niet eens zo heel steil viaduct) waar er tot drie maal toe van die sloebers op zomerbandjes niet wegkomen bij het verkeerslicht. En nee, ik stop niet om ze te helpen duwen. Om nog maar te zwijgen van die zomerbandjes-zijn-goed-genoeg-rijders die hun achterwielaangedreven veel te dure wagen niet eens de parkeergsrage uit krijgen omdat ze de helling niet halen.
Driften, handrem trekken en zo is allemaal heel erg leuk en aardig op een leeg parkeerterrein. Maar in de praktijk heb je meer aan grip en een goed gevoel voor wat je moet doen als je die grip onverhoopt kwijtraakt. Een anti-slipcursus (ik mag over twee weken weer op herhaling) is zeker geen weggegooid geld, maar zie het niet als vervanging van goed rubber.
Het is maar een paar vierkante centimeter waar die wagen contact met de grond maakt, daar moet je domweg echt niet op “besparen”. Met quotes want gedurende het winterbanden-seizoen slijten je zomerbanden niet en vice versa. Blijft alleen over de aanschafprijs van de velgen en als je het niet zelf doet de wisselkosten.
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
...Ik denk niet dat dit topic ooit gestart was met de bedoeling om uiteindelijk weer in een winterbandendiscussie te eindigen…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, even een paar puntjes:
- de discussie over wel of geen winterbanden moeten we hier niet voeren. Daar zijn andere topics al over volgeschreven. Heb je daar iets aan toe te voegen, gebruik de zoekfunctie en kijk even wel topic het meest geschikt is voor je vragen en meningen.
- het gebruik van smileys: we zien hierboven een bericht met 11!! smileys. Dat komt de leesbaarheid écht niet ten goede en helpt écht niet de boodschap beter over te brengen. Graag eventjes nadenken over het gebruik van smileys
Namens de mods bedankt voor jullie aandacht!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Na 2700 kilometer in de DS3 Racing ben ik meer dan tevreden, wat een heerlijke auto. Alleen in het begin moest de auto opnieuw uitgelijnd worden. En tot voor kort heerlijk rondgetourd. Helaas constateerde ik vorige week een rare rammel linksachter: Vandaag is gebleken dat de achter schokbreker vervangen dient te worden. Da’s best snel
Verder is de Racing kraak en rammelvrij, in tegenstelling tot mijn DS3 eHDI.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
@iwan.
Rijd de auto nu weer netjes zonder naar rechts te trekken en met het stuur recht?
Jazeker, dat was binnen 10 minuten geregeld met uitlijnen.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Na 7000 kilometer met de Racing een kleine review. Ondanks dat ik het een te gekke auto vind, begint me zo ondertussen het gevoel te bekruipen dat het toch wel iets beter kan.
Mijn vorige DS3 was zeker in het begin een drama, alles wat kon klapperen en rammelen deed dat dan ook.
De racing is anders: direct na ophalen viel me het scheefrijden op. No big deal, snel gefixt. Maar toen begon het gerammel linksachter. Dit bleek uiteindelijk een schokbreker te zijn, die moest worden vervangen. Na twee weken was de schokbreker er en kon deze worden vervangen.
Ondertussen lekker veel op weg geweest en waar je ook komt heb je aanspraak. Of lopen mensen door de ramen te gluren. Tot driemaal toe de vraag ‘wazz dannou voor auto?’.
Het apparaat gaat ècht verschrikkelijk goed van zijn plek, stoelen zijn perfect, uitlaatgeluid…wow! Ik ben inmiddels 7000 kilometer verder en is het linkermatje ‘door’. Vervangen dus!
Maar nu…vorige week begon linksachter het bekende gerammel weer heel zachtjes. Ik heb het nog even aangekeken, maar ik heb helaas vandaag de dealer gebeld dat ook de nieuwe schokbreker een probleempje heeft. Hij kon het niet geloven en gaat met Citroën NL contact opnemen.
Conclusie na 7000 kilometer: leuke auto, bloedsnel, rijdt waanzinnig. En zoals ze bij Autoweek vragen: zou je hem nogmaals kopen? Tja… Nee ik denk het niet.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
En zoals ze bij Autoweek vragen: zou je hem nogmaals kopen? Tja… Nee ik denk het niet.
dat is het gene wat ik ook zou antwoorden denk ik
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Dit begrijp ik dus echt niet! Er zijn veel dingen die je prachtig vindt aan die DS3 en vervolgens maakt een rammel in een schokbreker dat je voor een tweede keer geen Racing zou kopen.En dt gerammel wordt nog gewoon opgelost ook.