Onze 2cv stopt de laatste tijd als ie zo’n 20 KM heeft gedraaid,het begint bij stationair wat te stoten! |Ik houd hem dan wat op toeren,dat gaat even goed en dan slaat ie gewoon af,en start helemaal niet meer!!!! Zomaar.
Deze wagen heb ik in 1983 nieuw gekocht,en heb er zelf zo’n 300.000km mee getoerd,en heeft echt alles overleefd!! Het is een 2cv6 uit 1983 (schijven en gaskabel)
Nu hij s’winters niet meer zo vaak naar buiten mag,rijd ie ook niet zo veel meer!
Wat heb ik inmiddels gedaan; Kleppen nauwkeurig gesteld,puntjes met condensator zijn nieuw,bougies zijn nieuw en ook nieuwe bougiekabels.Luchtfilter,olie,en oliefilter enz enz.
Ook heb ik een andere bobine geprobeerd.
Met deze setup kan ik de wagen met de slinger starten (KOUD)
Hij rijd werkelijk fantastisch,en motortje is heerlijk rustig.wel heb ik eens een vuiltje in de stationairsproeier gehad (voorin de carbu),en dacht dat het euvel gevonden was.
Helaas kapt ie er nu gewoon mee.Ik kom er wel mee thuis , maar moeders rijd er ook mee…dusss
Ben ik iets vergeten? of wordt het misschien tijd voor electronische ontsteking??
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Start de auto na een tijdje stilstaan wel weer? Want dan is niet alleen de bobine verdacht (maar die had je al gewisseld) maar ook de tankontluchting. Als je direct na het stilvallen de tankdop opendraaid en je merkt dat die vacuum zit gezogen, kan dat ook je probleem zijn.
Kijk daar heb je het weer!!!,echt niet aan gedacht, ga dat iig uitproberen.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je bent op de hoogte van falende (nieuwe..) condensatoren? Dat heb ik vele malen meegemaakt, je hebt goede kans dat een andere condensator je probleem oplost.
Nee, daar heb ik niks over gehoord.
En die is er vorig jaar nieuw in gegaan
Het klopt wel dat condensatoren minder presteren als die warm worden( hetzelfde heb ik ook in m’n Honda brommer,ging stotteren als ie lekker warm was)
Misschien heb ik nog wel iets liggen.
PS dat benzine-vacuum in m’n tank controleren duurt nog even hoor,veel te duur om die sap erdoor te wurmen.Bijna 1.80 dat we dat nog pikken
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dan heb je geluk gehad denk ik, ik dacht dat het algemeen bekend was. Nieuwe condensatoren daar heb je relatief grote kans mee, dat ze niet goed zijn. Meestal kom je er achter vlak nadat er een nieuwe in is gegaan. Soms zelfs al gelijk bij het vervangen. Je omschreven storing lijkt er erg op (afgezien van bobine of vervuilde carburateur)
succes
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Klinkt inderdaad heel erg als een slecht werkende condensator. In het verleden ook wel eens problemen mee gehad op een anderssoortige luchtgekoelde tweecilinder. Na afkoelen probleem opgelost, na exact dezelfde afstand weer hetzelfde probleem…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Oh ja - ook zo’n dingetje dat ik in m’n DS altijd op reserve had. Moet je toch nog wat testen en rijden, I Claudius. Enne - als de bezine eenmaal in je tank zit, kost het weer even niets.
Ik zal de vergaarbak eens omdraaien en een cdsator opzoeken,het maakt me erg benieuwd Break23m.
Toch maar weer testen….
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Het ziet er aardig uit; een mooie glimmende Ducellier Condensator gevonden,én het gaatje van de benzinedop zat eigenlijk dicht(kon er moeilijk lucht doorblazen/zuigen.)heb er een andere opgezet waar je met gemak lucht door kon blazen.
Morgen maar weer met de hond naar het strand (hetzelfde rondje rijden)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Ik heb met de Suzuki brommer eens net hetzelfde voorgehad, alles nieuw en bij mij was het na 7km telkens einde oefening.
Bleek de nieuwe bougiekop te zijn, prachtig glimmend ding maar die vergaarde zijn warmte, goedkope NGK boegiekop erop en probleem was weg.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vandaag een test gedaan….!
Benzine-toevoerslang vd carbu afgehaald,en die in een 2 literfles gestoken.Motor gestart en stationair de fles vol laten sprietsen(haalde de carbuvulling nét)motor dus af. De benzinedop eraf halen,en het leek of ik een cola-fles opende ppssssjjjjcjchhc,maar dan andersom.
Toen een andere (minder mooie) benzinedop erop, hetzelfde testje met die 2 liter gedaan,en de dop eraf….....GEEN geluid.
Gauw met de hond lekker hetzelfde rondje als gisteren doen,en alles loopt en blijft lopen zoals ie dat nu al bijna 30 jaar doet. Blij dus. Geweldige diagnose “tankontluchting”
Die foute dop had ik vorig jaar op een Franse rommelmarkt gekocht,en die achteloos op de eend geschroefd,sjesus dan krijg je dit!!! ops: !???
Maar die condensator houd ik wél in de gaten,en heb inmiddels een oudere reserve bij me. Thanks allemaal
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Leuk. Die verstopte beluchting had ik al vaker gehoord maar het was bij mij altijd de condensator. Geinig dat er hier nu idd een echt geval van verstopte beluchting beschreven staat. Ook een strakke manier van diagnose. Ik zou domweg gaan rijden dan uitvallen en langs de kant van de weg staan kloten. Dit is veel korter en directer. Fijn dat ie weer lekker doorprutteld.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ha hebben we thuis ook eens gehad, ik als kleine bengel zeg tegen mijn pa : je hebt toch nog benzine en draai de tankstop open, pffff, pa hoorde het ook en ik had dus mijn eerste wagen gemaakt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Om van het probleem met de condensator af te zijn is het mogelijk een velleman ontseking te plaatsen.
Deze zijn zeer goedkoop en werken goed de puntjes blijven heel lang goed 40000km en nagenoeg geen verloop. zie http://renault4.weebly.com/velleman-kit.html
Groetn Ben