Goedenavond,
vanochtend met koude motor opeens opvallend hoge toeren, ipv terugzakken naar ongeveer 1000 toeren stationair bleef m’n 1.6 VTR tussen de 2000 en 2500 toeren hangen.. Toen de motor eenmaal op temperatuur was was het toerental weer netjes rond de 1000 rpm. Ook vanavond gebeurde hetzelfde.
Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan (laten) doen?? Is het schadelijk? naast dat het redelijk ‘aso’ overkomt om stil te staan bij een stoplicht terwijl je motor blijft hangen op 2500 toeren..!
Alvast dank voor advies & grt
Lijkt me op een vuile stappenmotor of dat de benzinetoevoer een beetje belemerd wordt. maw brandstoffilter of stappenmotor vervangen. Of eventueel de automatische choke die het even niet meer weet.
schadelijk niet voor de motor wel voor je portemonnee tenminste als dit lang zo blijft hangen.
Ik zou gezien de leeftijd van je saxo en het aantal kms eerst het brandstoffilter bekijken/ vervangen.
Wat gebeurt er als je op die ogenblik dat de toeren blijven hangen je even op de gas staat?
Hi,
dank voor je reactie; stappenmotor dacht ik ook al aan ja; morgen wordt er even naar gekeken bij Civer in DH.
Groeten
Hmm, mijn vriendin heeft de auto afgelopen week meegehad voor een ritje van zo’n 400 km; afgelopen donderdag bracht ik de saxo even naar Civer in DH, onderweg ontdekte ik dat het euvel verdwenen leek.. Toch maar doorgereden naar de garage, waar niks gevonden kon worden gelukkig! Wellicht dat de mooie rit, een goed warme motor en minder koud weer de auto goed gedaan hebben??
Groeten