de kachelventilator doet raar. Dat wil zeggen dat hij het vaak niet doet. Dit lost zich op door het portier de openen en met flink wat enthousiasme dicht te slaan, soms zijn twee pogingen nodig. Ook helpt het om de motorkap te openen en die dicht te laten vallen.
Als ie het eenmaal doet is het zaak om hem niet lager dan de eerste twee streepjes de zetten, dan slaat ie weer af, boven de eerste twee streepjes kun je rustig variëren met de blaaskracht.
Is dit de beruchte kachelweerstand? Of iets anders?
Oh ja, ik hoor de ventilator ook een beetje ‘rammelen’ als hij werkt.
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lijkt heel erg op een slecht contact. Dat wordt aardig zoeken!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je ook tips waar te zoeken. Ik heb het middenpaneeltje al losgehad, en aan de witte schijf van de draaiknop zat een metalen dingetje, dat over de banen van het printplaatje gaat als je de knopt draait. Dit zat een beetje los, heb ik weer vastgelijmd, zonder resultaat.
Zijn er nog andere punten die makkelijk te bereiken zijn om te controleren?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik denk dat je het probleem niet moet zoeken bij het bedienpaneeltje aangezien je de snelheid wel kunt regelen. Ik zou eens in de paravanbak kijken of je daar een brakke stekker verbinding hebt zitten, zelf moet ik daar even aan rommelen voordat de ventilator aanspringt. Het kan natuurlijk ook zijn, gezien de rammel, dat het hele spul aan het overlijden is.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Versleten koolborstletjes van de aanjagermotor is ook mogelijk. Je kun aan de onderkant een gaatje boren en wd40 inspuiten. En anders even een andere unit erin schroeven, die zwarte kast in de paravan. Je kunt die kast er ook even uithalen, openmaken en het motortje smeren.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Bekend probleem,
Ik heb het ooit opgelost door er uiteindelijk maar een nieuwe aanjager in te stoppen die ik nog over had van mijn donor BX. Ik was ooit ook begonnen met roestborstel en WD 40 etc. helaas verhielp ik het probleem dan maar voor enkele dagen. Uiteindelijk een andere aanjager erin gestopt en sindsdien heb ik nooit meer problemen ondervonden.
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Je kan wel meten of je goede input krijgt bij de fan. Stekker los en een voltmeter erop (op de kabel die dus de fan voedt, zit vlakbij de blower zelf). Op je bedieningspaneel de standen van de blowerknop verdraaien en kijken of je dat ziet op de Voltage uitslag op de voltmeter ( de range is vlgns mij gewoon 0-12V). Als dat storingsloos verloopt, kan het alleen nog maar in de fan zitten.
Nou, de klacht en reparatie omschrijving lijkt me duidelijk, de kachelventilator loop gewoon heerlijk op z’n laatste benen, alles wat ie nog aan lucht verplaatsen kan zou ik zien als bonus!
Vlug op zoek naar een nieuwe(re) of in ieder geval goed werkende blazer, die geen dreun nodig heeft om aan het werk te gaan.
bent u ook zo’n fan van de politie??
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik moet inmiddels de deur ook fors dichtgooien wil ik hem aankrijgen, maar ach dat mag ook wel een keer na 465000km haha. Gelukkig is het al niet zo koud meer!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Als ik wat tijd heb ga ik de ventilator uitbouwen en er een andere inzetten. En eerst toch even kijken of dat weerstandje er nog een beetje fatsoenlijk eruitziet.
Bedankt voor de reacties!
Maandagochtend blies het ding trouwens met zoveel overtuiging dat mijn haar er van in de war raakte bij wijze van spreken… wisselvallig typje
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Ach wisselvallig is leuk..en wat ik al eerder zei heel herkenbaar! Maarja of dat nou echt betrouwbaar is….het is mij wel overkomen dat de ventilatie uitviel in de file…erg irritant…Dus wat ik zeg z.s.m een andere goede ventilator inbouwen en gewoon genieten van die heerlijke windturbine die de lucht betrouwbaar en snel door de auto heen jaagt!!
Ook deze gek een gebrek!