Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Hallo, net de koelvloeistof van mijn saxo vervangen maar nu komt mijn motor niet meer boven de 2000 tpm.
Zijn er meer mensen die denken dat bij het ontluchten de binnenkant van de verdelerkap naar mijn bougies nat is geworden?
Verder kan ik het niet echt bedenken.
Bedankt alvast.
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Nog even een update, ik was net ergens anders bezig en ben net naar huis gereden. Een ritje van 15 km. Na een kilometer of 5 leek het probleem wel weg, misschien doordat de motor warm werd. Maar goed na ongeveer nog 5 kilometer leek het probleem wel weer terug te komen om net zo hortend en stotend thuis te komen alsdat ik daarvoor vertrok…
freek Het zou handig zijn als je de vragen van je vorige topic even beantwoord dan weten we meer en kunnen we meer doelgericht denken naar de oorzaak.
Hoe heb je ontlucht? ik neem aan dat je het volgende hebt gedaan vloeistof volledig afgelaten. Darm terug aangesloten radiotorvulgat verhoogt met een trechter ventieldopje achter opengezet en blijven gieten tot deze overloopt ventieldop hebt gesloten. Dan de imbus aan de thermostaat hebt losgemaakt en blijven gieten totdat deze overloopt deze dichtgedaan. dan het onluchtingsventiel aan de radiator zelf geopenend hebt en blijven gieten totdat deze overliep en dan gesloten hebt.
Wel even melden dat tijdens deze ganse operatie de kachel op heet moet blijven staan (zonder motor aan als er geen vloeistof inzit)
Na het vullen motor 15 minuten hebt laten draaien met kachel op heet en dan nog eventjes de ventieltjes hebt laten spuiten en wat hebt bijgevuld. Over max gieten kan geen kwaad wat er teveel is komt vrij door de overdrukventiel van het reservoir. deze goed dichtdraaien.
Het zou me straf lijken dat je de verdelerkap hebt nat gemaakt. Dit zou eerder leiden tot slecht starten.
Hoe ziet je olie eruit? Hoe zag de koelvloeistof eruit homogeen of iets wat op olie lijkt erbij?
wat is je kmstand ongeveer?
ik vermoed meer dat er iets schilt met de hoeveelheid lucht en benzine die tot ontsteking worden gebracht
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Hoi,
Vettigheid langs de motor valt mee, wel een beetje zwart/vies en een heel klein beetje vet, maar niet echt alsof het lekt.
Ik heb mijn koelvloeistof afgetapt en dit was inderdaad een homogeen mengel. Geen gekkigheid erin. Ook heb ik geen sludge onder mijn olievuldop en ook op mijn pijlstok ziet het er normaal uit.
Ik heb alles afgetapt langs het kraantje onderaan de radiator met de ontluchtingsventielen open dus het fietsdopje op de kachel, de imbus bij de thermostaat en bovenop de radiator.
Bij het vullen eerst de radiator bovenaan dichtgedraaid toen de thermostaat dicht en als laatste de kachel dicht.
Tijdje laten draaien en toen alles nog even open gedraaid, stukje gereden en toen deed ie al raar. Maar goed, toen daarna nog alles even open gehad. En na het ontluchten aldoor weer bijgevuld tot de max.
Samen gevat, olie goed, koelvloeistof goed.
De kilometerstand is net even over de 120.000.
je tussenupdate van daarnet niet gezien…
Dan is de koppakking nog goed.
Is je d riem al ooit vervangen (10jaar/12 000km)?
Je km stand zit op een service interval van bougies (alle 60 000km advies 30 000km) benzinefilter , luchtfilter en oliewissel inclusief filter. Afhankelijk van de staat van de remmen de schijven en de blokjes ook te vervangen. dit kan je perfect allemaal zelf doen. Enkel voor de remmen moet je zeker weten dat je “skill” goed genoeg is om zo ongevallen te vermijden.
probleem op afstand is moeilijk te detecteren. Maar ik denk aan bougies als hoofdoorzaak.
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Ja de d-riem is in 2003 vervangen, ik zal hem er binnenkort eens aan onderwerpen hoe het ervoor staat. En morgen zowiezo even voor nieuwe bougies gaan. ik vind het alleen wel vreemd dat het na het koelvloeistof vervangen begon…
Ik heb alle bonnen vanaf 2003 / 60.00km meegekregen bij aankoop en daar is idd nooit een bougie in terug te vinden. Misschien een beetje eigenwijs maar mijn olie is nog niet zwart…:) het brandstoffilter en luchtfilter zal ik eens gaan proberen.
Als je nog meer tips hebt hoor ik het graag, eigenlijk wil ik er vrijdag mee naar Antwerpen vanaf Hoorn (N-H) dus het zal mooi zijn het als ik het morgen gefixt kan hebben.
Alvast weer bedankt!
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Nog een korte update, net bij brezan geweest voor nieuwe bougies, brandstof en luchtfilter. Toen ik daar het probleem voorlegde ging er even iemand mee naar buiten en die wist binnen een minuut te vertellen dat waarschijnlijk het brandstoffilter verstopt zit. Tijdens het verwisselen brak er een koppelingetje af dus net eerst maar langs de sloop geweest voor een nieuwe brandstofleiding… Nu eerst maar even eten en dan weer bouwen…
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011
- Saxo 1.1 SX
Zo, alles zit weer in elkaar, ik heb het luchtfilter en het brandstoffilter dus vervangen en het probleem is zo goed als weg. Heel af en toe schokt ie nog een klein beetje bij 2000 toeren maar daarna trekt ie wel verder. Ik heb alleen nog geen bougies vervangen want de eerste zat echt supervast. Dus dat stel ik dan maar even uit tot na het weekend.
Tip bij bougie wissel probeer eens 20 minuten na de motor op bedrijfstemperatuur is geweest eens deze te lossen. Wel wachten tot het blok koud is om alles goed vast te zetten.
Van de d-riem heb je dan ook al geen last meer van. Benzinefilter *zou* alle 60 000km vervangen moeten worden.
Heb je een schok gemaakt tijdens het wisselen van de vloeistof? Dit zou kunnen verklaren waarom de benzinefilter bevuild is geraakt.
PS motorolie kan je niet op kleur beoordelen wel door een beetje tussen je vingers te leggen en te wrijven met de vingers tegen elkaar. Als de olie goed is voelt dit aan als massageolie als je korrels voelt is ze dringend aan vervanging toe.
10w40 is goed voor deze motor. Goede motorolie houdt de motor veel langer in goede conditie en kost “bijna niets” voor minder dan 42eur heb je een filter en goede motorolie. (5liter bus)