Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog even over het tripoidehuis: op de eerste foto is rondom de slijtageplek ook een duidelijke verkleuring te zien, waarschijnlijk door heetlopen. Als je van plan bent om de kogels, busjes en tripoide opnieuw te gebruiken let dan goed op of alles nog gangbaar is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Nog even over het tripoidehuis: op de eerste foto is rondom de slijtageplek ook een duidelijke verkleuring te zien, waarschijnlijk door heetlopen. Als je van plan bent om de kogels, busjes en tripoide opnieuw te gebruiken let dan goed op of alles nog gangbaar is.
Zal ik zeker doen, bedankt voor de tip
Ben echt verbaasd van sommige reacties hier, blijkbaar is de pot echt wel naar de kl*ten.
Hoe zit dat met die nieuwe gemodificeerde aandrijfassen?
Zijn ze nu goed ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik zou de tripoiden bij hergebruik Li/Re wisselen, dan wordt de kant tegenover het kommetje belast en kan hij nog een tijdje mee.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Thanks Egbert maar verkies een oplossing voor op lange termijn.
ik hoop hiermee de trilling op te lossen die ik sinds een tijdje ervaar.
De potten moeten gewoon goed zijn.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb bij mijn oude dame de gemodificeerde assen gebruikt. Let wel er is een dure en goedkope versie, in mijn topic staat hier over geschreven.
Verder staat een en ander op mijn site :
http://www.SPAM/@ds/fr_20feb2011.html
Succes ermee
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deze meenemer of ‘pot’ moet je niet meer terugplaatsen. Zoek goede andere. De nieuwe assen is nog niet veel ervaring op de lange termijn mee. Het werkt. daar is alles mee gezegd. Ik persoonlijk vind de constructie met die bout niet veilig. Verder zijn de meenemers van chyparse kleiner en is het dus niet downwards compatible.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thanks Bogaard. Ik beschik nu over genoeg gegevens om bepaalde knopen door te hakken.
Ik had dezelfde reactie over die bout.
De meenemer of pot is volledig afgeschreven, er komen andere goede potten op.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
We zijn weer wat gevorderd :
1. Achterbollen zijn gevuld en dat wordt zweven. Restdruk was nog zo’n 19bar na 4jaar.
Nieuwe o’-ringen erop en klaar.
2. uiteindelijk begonnen met de bestuurders kant. Daar blijkt stofhoes van de tripoide gescheurd.
Tripoide huis vertoont gebruikssporen, maar minder erg dan de rechtse kant.
3. Om de zaken nog leuker te maken, heb ik vastgesteld dat ik links en rechts een andere tripoide heb.
links tripoide 16mm en rechts 18mm.
Ook zijn mijn aandrijfassen verschillend, te merken aan de flens die tegen het wiellagerblok met een konische moer vastzit.
Ik heb besloten dan alles terug te brengen naar tripoide van 16mm, gezien ik daar goede potten voor heb.
hoe haal je best tripoide eraf ? Ze worden voorzien van nieuwe rubber.
Agenda voor morgen :
1. Inspectie/vernieuwen veertjes stabi
2. Nieuwe lekzak veercilinder
3. Nieuwe afdichtingen ( revisiesetje ) veercilinder.
Tomorrow is another day
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Met een 3 poot poulietrekker en een brandertje trek je hem makkelijk los, ikzelf heb een poulietrekker uit de 5 guldenbak, werkte prima bij mijn HY (zelfde tripoide)
Nog nooit een brander nodig gehad maar wel eerst het borg veerringetje weg halen.
en hoe krijg je de tripoide terug op de as ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Hamer en een stukje pijp of grote dop van dop sleutel set.
Als het goed schoon is zal dat niet zwaar gaan.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kan sterk verschillen, hoor.
Heb er gehad die ik met de hand los kon schuiven, en ook eentje die ik mee moest nemen naar Sanders: daar hebben we met (pulserende)luchtsleutel ook nog poosje lopen hannessen. Monteren kan eenvoudig door de tripoide eerst in de (huishoud)oven op te warmen tot 250 graden.
Wel doorwerken, en voorzichtig voor brandwonden, uiteraard…
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op de tweede tripoidehuisfoto zie ik deukjes die eigenlijk ook al een grensgeval zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Op de tweede tripoidehuisfoto zie ik deukjes die eigenlijk ook al een grensgeval zijn.
De tripoide potten gaan er niet meer op. Ze zijn allebei ook warm gelopen aan de kleur te zien.
Bij nader denken, komt dit wellicht door het strak afstellen van handremblokken.
Vandaag staan we weer wat verder :
het is de bedoeling dat alle stofhoezen vernieuwd worden, dus de tripoides moeten eraf.
Dat ging gelukkiglijk goed :
Links :
Rechts :
Stofhoes van tripoide heeft er ooit beter uit gezien :
Stootrubbers ontsnappen niet aan mijn sleutelfurie
De rechtse aandrijfas met tripoide en nieuwe stofhoezen klaar om te worden gemonteerd :
Veercilinder met nieuwe dichtingen en lekzak :
De rest is voor morgen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige