![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-01-2012
- (Grand) C4 Picasso 1,8 16V ligne Business
- C1 Seduction 5drs
- ID/DS Dsuper
Even voorstellen
Na, een tijdje wikken en wegen, met in eerste instantie wat pijn in het hart, is het er toch van gekomen, de 15 jaar oude Nissan Serena, heeft na 12 jaar gebruik en 194.000 afgelegde km’s, plaats gemaakt maken voor een 5 jaar jonge C4 Grand Picasso 1.8 Ligne business met ca. 87.000 km op de teller.
Ik kan je wel vertellen dit kan wel wennen, de C4 het rijdt heerlijk soepel in vergelijking met de toch wel wat stuggere Jappanner.
Als Citroën liefhebber ging mijn voorkeur bij de vervanging uit naar een Citroën. De insteek was een stapje kleiner. De Nissan had 8 zitplaatsen, en was de gezinsauto waar voornamelijk de lange ritten en in de vakantie mee werd gereden. Het gemiddeld verbruik was over 194.000 km met 1: 8.8 en aan de hogekant, de gemidelde km prijs lag op € 0,28. Een achtpersoons was niet meer nodig maar er zouden toch nog regelmatig langere ritten afgelegd worden met drie pubers op de achterbank.
De keuze kwam dan ook uit op de C4 Picasso nadat bij het testzitten door de pubers de tunnel achter in de C5 en het evt alternatief de Renault Laguna als bezwaarlijk werd ervaren. Het andere alternatief de Scenic vind ik persoonlijk niet mooi en zat met zijn drien volgens de pubers aanmerkelijk slechter dan de C4). Tja en als je dan eenmaal voor de C4 Picaso gaat waarom dan gelijk maar niet voor de 7 persoons versie. Deze bleek net iets langer en breder maar wel iets lager dan de Nissan. Qua gewicht en vermogen schelen ze niets, de Nisan was echter een 2ltr en de C4 is een 1.8 ltr. De prestatie van de C4 zijn zeker in de lagere toeren een stuk beter en verbruik van de C4 zal volgens de gegevens iets lager zijn, alhoewel de eerste resultaten me tegen vallen 1:10 (maar het is eigenlijk nog te vroeg om hier iets serieus hierover te zeggen.)
In de cijfers van ADAC blijkt trouwens dat de C4 Picasso qua betrouwbarheid met voor model 2007 2,9 storing per 1000 auto’s goed scoort (tweede plaats middenklasse MPV’s). Helaas zit ik binnen de eerste 1000 km al bij de 2,9 casussen maar hierover later iets meer.
Wat naspeuren op het forum heeft mij als privé rijder geleerd, dat het qua kosten en risico verstandig is de EB6v bak links te laten liggen. (Ik ben toch al niet zo’n liefhebber van automatisch schakelen). Gezien het aantal km per jaar van ca. 12k is de keuze gevallen op de benzine versie.
Ik hoop lang en veel km te mogen genieten van deze mooie C4.
Zoals eerder gezegt rijdt hij super, je gaat bijna met genoegen over de verkeersdrempels, het is qua vering geen DS maar toch. De sturing is iets indirekt maar persoonlijk vindt ik dit aangenaam voor een reiswagen. De uitrusting riant, al is al die elektronica voor mij wel wennen en storingsgevoelig.
Zoals eerder gemeld heeft hij mij helaas tot nu toe eenmaal in de steek gelaten, zaterdagavond om 0.30 (buitentemperatuur -8) gingen na een rit van 150 km, 10 km voor de thuisbasis, alle toeters en bellen af (Emssie, ESP, Handrem. etc). ca. 1 km verder hield hij in en viel er niet meer mee te rijden. De Wegenwacht erbij gehaald deze gaf de schuld aan de bobine deze gaan altijd stuk bij de 80 á 90 k ???, Uiteindelijk bleek het een injector te zijn. Deze is vervangen en tot nu geen motor problemen meer.
Hij heeft echter nog wel last van het bekende probleem dat het tankklepje dat niet zonder extra hulp open gaat. Dankzij het forum en navraag van de dealer weet ik dat dit eenvoudig is te verhelpen door wat materiaal weg te nemen. (moet nog besluiten of ik dit zelf doe of door de dealer laat verhelpen.(kosten ca.€ 20.-, de dealer is echter nog een al een eindje rijden).
Daar ik gewent ben op zelf zo nu een dan wat aan de auto’s te prutsen hoop ik zou af een toe jullie te mogen raadplegen.
Vr Gr Cram
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Hoi en welkom hier!
Ik heb sinds kort ook een 1.8 handgeschakelde C4 GP en hij bevalt prima.
Verbruik is wel aan de hoge kant (1 op 9km gemiddeld), maar was te verwachten voor zo’n grote bak.
Groeten!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-01-2012
- (Grand) C4 Picasso 1,8 16V ligne Business
- C1 Seduction 5drs
- ID/DS Dsuper
Na een klein jaar rijden vindt ik het tijd voor een korte update.
Afgelopen jaar toch nog zo’n 18.000 afgelegd met de C4.
Dit zonder nog verdere noemenswaardige problemen tegen te zijn gekomen.
Het gemiddeld verbruik ligt op 1:10,5 en valt me eigelijk mee, zeker gezien dat hier 6000 vakantie km bij zitten. Dit met 6 personen (jongste 13 jaar) een vouwwagen en volop Airco vanwege de Spaanse temperatuur. Ik heb de kinderen niet horen klagen over temperatuur en of ruimte, ook op de achterstoelen was het goed toeven. (onze kinderen zijn echter geen 2 mtr maar ca. 1.65)
De extra te openen achterruit bleek tijdens de vakantie een uitkomst.
De kosten per km waren € 0,18, deze kosten liggen vrij gunstig omdat er geen onderhouds beurt nodig was. Bij de C1 liggen deze kosten op € 0,11 hiermee hebben we in 2012 ca. 28.000 km afgelegd
Een klein puntje min puntje vind ik het relatief hoge olie verbruik ca. 1 ltr op 7.500 km.
Hiernaast vinden het verplaatsen van ik de bagegerolhoes van de achterbak een crime. (noodzakelijk als je de achterstoelen wil gebruiken.)
Ik heb trouwens via internet een volwaardig LM reservewiel op de kop getikt en deze onder de auto gemonteerd. Dit heb ik profesorisch gedaan met draadeinden, het werkt maar is niet optimaal, ik hoop binnenkort een keer aan offiele bevestiging op de kop te tikken.
leuk om te lezen dat de C4P bevalt…