Zo, vandaag was het dan zo ver, ik heb de Xsara van een collega overgenomen. Ze is van september 2000, dus nog net phase 1, en voorzien van een 1.4-motor en de Plaisir-trim.
Ze heeft er een lachwekkend aantal van 62600km op zitten. Als ik de km-standen hier op het forum zie, een amper ingereden Xsara dus. Er zitten eigenlijk op ongeveer alle stukken plaatwerk krassen, maar ik ben niet van plan er een show-car van te maken, het moet vooral een praktisch vervoersmiddel zijn. Dat ze er leuk uit ziet is wat mij betreft een leuke bijkomstigheid.
Voorlopig moeten jullie het bij gebrek aan een betere camera met onderstaande foto vanaf mijn telefoon doen.
Vanzelfsprekend zijn er wel wat ‘dingetjes’ die ik de komende tijd zal gaan aanpassen om het verblijf in de auto te veraangenamen:
Zo snel mogelijk
[X] Kachelweerstand fixen (onderdelen zijn al onderweg! )
[_] Schade bij de deur RA eens goed bekijken, kijken wat daar nodig is.
[_] Remschijven en -blokken voor vervangen, als ik bij meer dan 70km/u rem trilt het in het stuur, tijd om te vervangen dus!
[_] Radio vervangen. Buiten het feit dat ik geen cassettebandjes meer heb, is het ding ook nog eens foeilelijk en de doorgave aan de rechter speaker matig. Daarbij zou ik een radio waar ik mijn telefoon kan koppelen erg prettig vinden.
Op langere termijn:
[_] De koppeling laten doen. Koppeling is nog niet versleten, maar begint al wel wat hoger aan aan te grijpen.
[_] Een armsteun zoeken, dat mis ik toch wel.
[_] Een handleiding en originele kreuissleutel zien op te snorren, die zaten er niet bij helaas. Al gaat de collega nog wel kijken of hij de ‘historische’ papieren van de auto kan vinden bij zijn moeder.
Ik zal ook mezelf nog even netjes voorstellen, maar het is uiteindelijk het Citroën-forum, niet het Nlz-forum, dus de auto ging voor. Ik ben Niels, 28, en woonachtig in Rotterdam. Ik zal de komende maanden voor de opleidingsfase van mijn werk in Oosterhout ‘te werk gesteld’ worden, en met het OV is dat een net-niet verbinding. Daarbij is de KM-vergoeding die ik krijg goed genoeg om zelfs nog wat aan de auto te verdienen als ik mijn rechter voet niet al te zwaar laat worden.
Mijn vader heeft lange tijd BX en Xantia ‘in de lease’ gereden, dus ik ben niet geheel onbekend met Citroëns en heb ze eigenlijk altijd wel mooi -het ene model uiteraard meer dan het andere- gevonden, dus het is bijna thuiskomen, al zit ik dan nu voorin aan de linker kant, in plaats van achterin, zoals destijds.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
let ook even op de disterebutieriem, vaak is het of 90000km of 10jaar, wat het eerst komt. en ook even opletten met een andere radio aansluiten, hier op het forum staat er ook het nodige over geschreven, schijnt dat je een extra stekker nodig hebt, omdat de geschakelde + dan niet meer gebruikt mag worden, dit even na vragen bij dealer, de een komt er goed mee weg, en de ander krijgt storing op storing,
Bedankt voor de heads-up! Ik heb contact gehad met de vorige dealer, en die hebben in februari vorig jaar de distributieriem en waterpomp vervangen, dus daar hoef ik me nog even geen zorgen over te maken.
De radio-tip is een goeie, bedankt!
Gefeliciteerd met de aankoop.
Kijk voor het instructieboekje eens onder de passagiersstoel.
Ga ik morgen gelijk even doen! En ik had nog wel kunnen weten dat die goed verstopt zouden kunnen zitten, heb me eens de tandjes gezocht naar de boekjes in een Smart ForFour, daar zitten ze achter een luikje in de zijkant van de beenruimte voor de bijrijder.
Geldt de eerder genoemde radio-tip voor wat betreft de ‘geschakelde +’ ook als er al een niet-originele radio (Sony) in zit?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Proficiat. Volgens mij kun je daar nog veel plezier van hebben, alhoewel het niet een geweldig scheurmonster zal zijn met de 1.4…
Over die radio: de mijne had gewoon al een ISO stekker, dus zou met een moderne radio gewoon moeten passen. Schoof laatst de Pioneer DEh-P55BT er zo in, alleen de rode en gele moeten omdraaien om het geheugen te laten behouden. Dat stond al in de handleiding zo, verder info zat te vinden.
Och, dat is ook alleen maar goed voor de portemonnee, dat het niet zo’n scheurmonster is, scheelt weer fanmail van het CJIB.
Na mijn rondjes gisteren de licht trillende remschijven eens nader bekeken, en die krijgen duidelijk een ‘bump’ omhoog in het lijstje. Het zou me niet verbazen als het nog de originele schijven zijn. En aangezien ik ongeveer in een maand ga rijden wat de vorige eigenaar in het laatste jaar heeft gereden heb ik de lokale Citroën-dealer gemailed voor een prijsopgave. Al zie ik het zelf fixen ook wel als een leuke klus, waarbij zolang je geen vet op je schijven of blokken smeert en logisch nadenkt weinig mis kan gaan bij dit soort auto’s. Eerst maar eens kijken met wat voor prijs de dealer op de proppen komt.
De kosten hiervan schaar ik maar gewoon onder het verschil tussen de aanschafprijs en de dagwaarde volgens Independer
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Heb je toevallig airco, een nep-houten strip op het dashboardkastje en blauw-grijze veloursbekleding ? In dat geval heb je een Plaisir, een uitloopmodel voor fase 1 op basis van de Prestige. Gelet op jouw wieldoppen en de mistlampen voor heb ik zo’n vermoeden…. (ik heb nl. zelf ook een Plaisir, van augustus 2000, een Turbodiesel)
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Mooie houten strip van de plasticboom op het dashboardkastje - Check!
Airco - Check!
Bekleding - Check!
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Puik wagentje.
Het radioprobleem met geschakelde plus die niet gebruikt mag worden heb je geen last van, dat is alleen voor de fase 2 en 3 met een BSI, niet bij de 1. Gewoon aansluiten dus. Ik heb zelf een radio van JVC geinstalleerd: 2x usb (waarvan ik er 1 in het dashboardkastje heb ingebouwd), bluetooth carkit en instelbare kleur van de verlichting. Vooral dat laatste is erg prettig, dan valt de radio niet op tussen het groen van de andere elementen.
Ok, goed om te weten!
Ik heb inmiddels iedere mogelijke verstopplek doorzicht (zo veel zijn het er nou ook weer niet) maar geen handleiding te vinden. Maar ook geen krik of kruissleutel. Wel een (naar ik aanneem) sleepoog.
Mocht een van jullie in het bezit zij van een handleiding, zou je zo goed willen zijn de pagina(s) over het vervangen van een band (vooral: hoe komt de achterband uit het achteronder), het vervangen van lampjes, en de zekeringen te scannen, of desnoods fotograferen? Dan kan ik die in ieder geval meenemen voor zolang ik geen handleiding heb kunnen vinden. Tips omtrent het opsnorren van zo’n handleiding zijn uiteraard ook zeer welkom!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
bij de xsara zit de kruissleutel links in de koferbak, en tegen het achterlicht vast gezet, aan deze sleutel zit een soort van haak, in het midden van de kofferbak aan de klepzijde onder het tapijt zit een ronde schijf met een sleuf erin, hier in zet je het oog en draait deze linksom, nu zal de kooi onder de auto met daarin het reservewiel en krik een stukje zakken, nu kan je dan de kooi iets oplichten en de haak ervan af halen, het is een beetje omslachtig, maar de gedachte achter het geheel is, dat je niet de gehele kofferbak hoeft leeg te halen , als je op vakantie bent met de auto, waneer je een lekke band hebt onderweg, bij bart ebben zullen ze wel een boekje voor je hebben, en anders wel ergens op een sloop bij je in de buurt.
Helaas, geen originele kruissleutel.
Ik heb nu het dashboardkastje er uit, de blowermotor er uit, maar geen kachelweerstand zoals in diverse topics op beeld te zien te vinden… En de digitale Haynes die ik heb opgeduikeld biedt ook geen uitkomst, die behandelt voor zover ik kan zien alleen de versie zonder airco.
Wie kan mij verblijden met een tip hoe ik bij die vermaledijde kachelweerstand kom?
Ah super! De eenvoudige airco it is! Mijn dank is verpletterend! Ik heb naar nu blijkt ook even naar die weerstand gekeken van buitenaf, maar dacht “Ik heb niets met deze vorm langs zien komen, dus dat laat ik lekker zitten!”
Morgen maar even een rondje lokale dealers bellen of die er per ongeluk één hebben liggen.
Zo, de blowermotor weer teruggezet, en daarna naar Wim Struijk in Bergschenhoek gereden, die hadden nog een 6450FL liggen, kostte me een whooping 13 euro. Heb hem er gelijk in gezet, en dacht bij de standen 1 en 2 heel even ‘uh-oh’ omdat-ie zo stil was! Maar gelukkig werkt het weer naar behoren!
Op naar de eerste woon-werk kilometers donderdag! Ik begin Xsaar steeds leuker te vinden! (Heb nog een beetje oud zeer zitten van het eerste autootje wat ik ooit kocht, dat ding was praktisch slooprijp, dus Xsaar moet eerst wat vertrouwen winnen zullen we maar zegggen)