patje74 schreef:Door een brakke verdeelkap heeft de ANWB het stationair toerental ophoog geschroeft. Wouter hoeft nu zijn choke niet te gebruiken bij koude motor. Zodra hij een andere verdeler heeft kan zijn toerental weer netjes worden teruggeschroeft naar 850>900 tr/min.
Dit heeft geen invloed op het aantal toeren bij 100Km/uur. Zijn toerental bij 100Km/uur is dan ook zoals een GS dat zou moeten hebben.
(klopt toch, Wouter?)
Dit is ook niet helemaal correct.
De chokeKNOP bedient de smoorklep (al eerder ter sprake gekomen) EN trekt de gasklep automatisch iets open waardoor ie meer toeren gaat draaien (eigenlijk wordt het terugvallende toerental door de werking van de smoorklep gecompenseerd). Ondanks dat ie nu wat harder stationair loopt zal Wouter wslk nog steeds wel de chokeknop moeten bedienen om em te starten.
mpostma schreef:
Als je deze werking niet gelooft moet je maar eens het luchtfilter van de carburateur afslopen en kijken.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat we het gewoon verschillend formuleren maar hetzelfde bedoelen. Zou ook niet de eerste keer zijn
been there, done that
En over dat formuleren, klopt als een bus(of trein ) dat wij vaker op een verschillend spoor dezelfde kant op rijden
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Da’s waar Marten!
Caroline81 schreef:mpostma schreef:
Als je deze werking niet gelooft moet je maar eens het luchtfilter van de carburateur afslopen en kijken.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat we het gewoon verschillend formuleren maar hetzelfde bedoelen. Zou ook niet de eerste keer zijn
been there, done that
En over dat formuleren, klopt als een bus(of trein ) dat wij vaker op een verschillend spoor dezelfde kant op rijden
Hehe, gelukkig maar. Ik begon al “bijna” te twijfelen aan je verstandelijke vermogens Ik zal maar verder niet meer kibbelen over welke redenatie nu het meeste zuiver is.
Feit blijft in ieder geval dat afstellen bij een koude motor volgens mij niet echt handig is. Dus gauw nieuwe spulletjes er op zetten en af laten stellen nadat ie lekker warm is gereden.
Caroline81 schreef:Feit blijft in ieder geval dat afstellen bij een koude motor volgens mij niet echt handig is. Dus gauw nieuwe spulletjes er op zetten en af laten stellen nadat ie lekker warm is gereden.
Precies.
mpostma schreef:
Hehe, gelukkig maar. Ik begon al “bijna” te twijfelen aan je verstandelijke vermogens Ik zal maar verder niet meer kibbelen over welke redenatie nu het meeste zuiver is.
Ik kan me altijd nog beroepen op het feit dat ik een vrouw ben, jij hebt geen excuus
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Toerental bij 100 km/u? Veel hangt af van de motor:
Sterke motoren met veel koppel (trekkracht, gemeten in Nm) kunnen gecombineerd worden met “lange” versnellingsbakken. Voorbeeld: Nieuwe Corvette C6, deze draait bij 100 km/u circa 1200 omw/min
Een eend of een GS heeft een klein motortje, dus een “korte” versnellingsbak, dus veel toeren bij 100 km/u.
In je vraagbaak zie je bij “versnellingsbak” de wagensnelheid in elke versnelling bij 1000 omw/min. Hoe lager dit getal (in de hoogste versnelling), hoe hoger het toerental bij 100 km/u
Citroen!
Caroline81 schreef:Ik kan me altijd nog beroepen op het feit dat ik een vrouw ben, jij hebt geen excuus
Hehe, vrouwen komen overal mee weg
Ondanks het feit dat er een choke op zit is het wel een erg fijne voiture. BTW, Die kleur doet het vooral goed op zwart-wit foto’s.
Heb je er al elektronische ontsteking op zitten?
@rocco
die eend van je is wel een aardige indicatie, maar de boxer van de GS is een dubbele panhard motor, niet 2x 2cv.
Ik dacht dat een X3 de 170km/h moet kunnen halen, mijn moeder had ooit een GSA Pallas, met hetzelfde blok, die liep nog iets harder. Als 3600tpm gelijk is aan 100km/h kom je dan uit op 6120tpm. Dat klopt wel ongeveer. Er zit geen toerenbegrenzer op dus als je motor nog het oude vermogen levert, moet je dat kunnen halen, anders bergaf maar ‘s proberen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een mechaische choke vind ik geen nadeel, het is in ieder gaval beter dan een niet goed werkende automatische choke.
De top van GS-en is in ieder geval hoog, ik kan mijn GS (1.2 blok met C-matic) ook over de 150km/uur krijgen.
En zoals ik al zei, het toerental t.o.v. de snelheid klopt wel. Een vergelijking met een 2CV blok is zo gek nog niet. Het karakter is vergelijkbaar, vandaar dat ik er ook op viel! Het geluid is werkelijk heerlijk van zo’n GS blok.
patje74 schreef:Een mechaische choke vind ik geen nadeel, het is in ieder gaval beter dan een niet goed werkende automatische choke.
Een goed werkende choke vind ik geen enkel probleem. Een goed werkend injectiesysteem vind ik trouwens ook geen enkel probleem. Het wordt pas irritant als het niet goed werkt en de choke werkt wel wanneer ie niet moet werken of je moet de choke gebruiken als het niet nodig zou moeten zijn. En ja, voor diesels geldt hetzelfde als je het woord “choke” door koudestartvoorziening vervangt.
Strikt genomen heeft een injectiesysteem geen choke in de zin van smoorklep. In plaats van de luchtstroom af te wurgen spuit ie extra benzine in. Het effect is hetzelfde.
automatische choke is een topper voor wat betreft narigheid volgens mij. Een vriend van me heeft 2 peugeots 305 met automatische choke. Er is er geen één die werkt.. Dan is het voor mij toch genieten om m’n handchoke uit te trekken, het startmotortje één keer rond te laten gaan en m’n auto aan de praat te hebben terwijl die 305’s slecht starten. (En waag ‘t niet om je gaspedaal aan te raken als ‘ie net loopt!)
Maar als ‘t goed werkt is ‘t prima natuurlijk, handchoke is alleen wat minder storingsgevoelig.
patje74 schreef:Door een brakke verdeelkap heeft de ANWB het stationair toerental ophoog geschroeft. ....
Dit heeft geen invloed op het aantal toeren bij 100Km/uur. Zijn toerental bij 100Km/uur is dan ook zoals een GS dat zou moeten hebben.
(klopt toch, Wouter?)
Dit klopt inderdaad. De ANWB-meneer heeft de motor stationair tot hoge toeren laten lopen om het vocht uit de verdelerkap te krijgen. Na zo’n 5 minuten stationair lopen, heeft de man iets gevogeld aan de afstelling van de choke, wat ik niet helemaal heb gevolgd. Daardoor loopt de GS nu op 2.000 tpm stationair met warme motor.
mpostma schreef:De chokeKNOP bedient de smoorklep (al eerder ter sprake gekomen) EN trekt de gasklep automatisch iets open waardoor ie meer toeren gaat draaien (eigenlijk wordt het terugvallende toerental door de werking van de smoorklep gecompenseerd). Ondanks dat ie nu wat harder stationair loopt zal Wouter wslk nog steeds wel de chokeknop moeten bedienen om em te starten.
Het is natuurlijk altijd even wennen met een nieuwe auto. En zo’n choke is ook altijd ff wennen, al ging het heel snel bij mijn BX 19 Digit. Het is gewoon een kwestie van aanvoelen hoe ver de choke moet worden uitgetrokken. Voorlopig trek ik wel de choke een beetje uit. Het belangrijkste is voor nu dat ie moet starten, en dat doet ie dus ook. Vandaag heb ik zo’n 300 km met de GS gereden, dus het was wel belangrijk dat ie startte.
Zodra er een nieuwe verdelerkap + rotor opzit, ga ik eens aan de afstelling werken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ben je weer eens in de buurt, dan maken we dat ding gewoon weer eens schoon en gaan alles lekker opnieuw afstellen.
De contacpunten heb ik vervangen in de zomer van 2003, ik heb toen ook het statische ontstekingstijdstip afgesteld en het vervroegingsmechanisme schoongemaakt.
Als je een goed blok hebt wat goed is ingereden, lekker los dus, dan schijnt een G motor een waar toerenmonster te worden met een simpele aanpassing. Vooral de G11 kan door het statische ontstekingstijdstip bizar vroeg te zetten ervoor zorgen dat met lage toeren het ding amper wil lopen, maar voorbij de 4000 rustig doorfietst tot 9000! We hebben het over een top van 190 met 1130 cc!
Ik zit te denken over een manier om de verdeler te kunnen verdraaien met een bowdenkabel. Ik ga het natuurlijk niet uitvoeren want er is een potentieele koper voor m’n GS.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY