1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Remmen Traction avant 11CV
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 19 februari 2012 12:12 PM

Hallo,

Ik ben sinds een half jaartje de eigenaar van een traction avant 11cv.
Deze is van lakwerk nog goed hij is 30 jaar geleden opgemaakt door de vorige eigenaar.
enkel aan de mechanisch was er wat werkt aan.
De dynamo deed het niet meer.
de koppeling/drukgroep was versleten
en de bedrading heb ik grondig nagekeken en zekeringen tussen gezet.
het ergste was de linker vooras bij deze hadden ze met terug monteren van de trommel de spie mee naar binnen gedrukt waardoor de aandrijf as ingelopen was .
deze is hersteld door op te lassen en af te draaien.
denk wel dat die goed gaat houden anders wordt het een nieuwe as en trommel.
de hoofrem pomp is voorzien van een revisie setje.
en de achterste remmen zijn de pompjes ook vervangen.


maar nu zit ik nog me 1 probleem wat ik maar niet opgelost krijg en dat is dat mijn traction.
klein beetje scheef trekt (naar rechts) als ik rem
ik zou het echt niet meer weten de rubber leidingen zijn vervangen pompjes zuiver gemaakt blokken goed zuiver gemaakt.

ik denk dat links voor en links achter niet zo hard remmen.

ook de handrem van links achter krijg ik niet gemakkelijk afgeregeld.
rechts achter remt hij perfect als ik op de rem druk dan “blokkeert” het wiel onmiddelijk.

zijn er nog die ideën hebben zelf weet ik niets meer.
mijn nonkel heeft zelf een 11 BL en deze remt goed maar ook hij weet niet echt waar heb probleem bij mij kan zitten.

alvast bedankt

Profiel  
 
Gepost: 19 februari 2012 12:34 PM
  [ # 1 ]

Remschoenen goed gesteld met gebruik van een rempasser?

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 19 februari 2012 12:42 PM
  [ # 2 ]

met rempasser niet is dit niet te doen zonder rempasser dan?
want ik heb geen rempasser en anders moet via de club waar ik in zit is vragen als ik traction rijders zijn die een passer hebben

Profiel  
 
Gepost: 19 februari 2012 12:48 PM
  [ # 3 ]

Je moet eerst op de rempasser de binnenkant van de trommel instellen, dan overzetten op de asstomp en je remschoenen zo instellen dat ze zo goed mogelijk in lijn liggen met de cirkel van de passer (vooral de onderkant is belangrijk). Dan rempasser verwijderen, excentrieken van de remschoenen naar binnen stellen, trommel monteren en remschoenen opstellen tot ze ‘net’ de trommel raken. NOOIT een tikje terug draaien, want dan lopen ze los tijdens het remmen. Heb je te ver doorgedraaid, dan even lossen en opnieuw opstellen tot het goed is. Waar in Belgie zit je?

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 19 februari 2012 12:52 PM
  [ # 4 ]

in ben van opglabeek is in belgië Smile

wat bedoel je met dat los lopen tijdens remmen?

Profiel  
 
Gepost: 19 februari 2012 12:54 PM
  [ # 5 ]

Hmm dat is hier niet meteen om de hoek (ik zit wel in NL, maar op een boogscheut van Zelzate).

Met dat loslopen bedoel ik dat de instelling verloopt, tijdens het remmen zal je zorgvuldig ingestelde instelling terugdraaien, waardoor de auto dus na verloop van tijd weer scheef gaat trekken. Je moet ook altijd een bepaalde draairichting van de excentrieken in acht nemen, maar welke, dat zou ik even na moeten zoeken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 februari 2012 03:18 PM
  [ # 6 ]

Het kan ook nog zo zijn dat het caster links en rechts niet gelijk is. Is te verstellen door een triangelas naar voren of achteren te draaien. Ik zou dus ook de uitlijning eens laten controleren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 19 februari 2012 04:16 PM
  [ # 7 ]

heeft dit ook met scheef trekken te maken dan?

volgende week is een afspraak maken voor een rollentest dan zal ik het weten Smile

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2012 10:55 PM
  [ # 8 ]

Dat lijkt me stug, dan zou ik eerder denken dat hij ook niet mooi rechtuit rijdt. Afstelling van de remmen is gewoon heel belangrijk bij trommelremmen en zeker bij niet zelfstellende systemen als deze.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 februari 2012 06:22 PM
  [ # 9 ]

Klopt helemaal, maar een ongelijk caster kan scheeftrekken geven bij optrekken en remmen. Dan wel bij elk de andere kant op.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 februari 2012 08:42 PM
  [ # 10 ]

Jan heeft hier gelijk, dit verschijnsel doet zich bv ook zeer sterk voor bij een ds of cx met een verbogen draagarm.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 24 februari 2012 09:18 PM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:

Klopt helemaal, maar een ongelijk caster kan scheeftrekken geven bij optrekken en remmen. Dan wel bij elk de andere kant op.

Als de remmen gesteld zijn zonder rempasser zou ik niet direct aan een ongelijk caster denken. Eerst even netjes stellen en daarna verder filosoferen…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2012 09:22 PM
  [ # 12 ]

Ik ben het met Ree eens. Eerst het voor de hand liggende goed bekijken, dan pas verder gaan zoeken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 februari 2012 10:52 PM
  [ # 13 ]

Daar ben ik het ook mee eens, maar uitlijnen kan sowieso geen kwaad.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 24 februari 2012 10:53 PM
  [ # 14 ]

Dat kan het nooit.

Profiel  
 
Sherlock Holmes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 15-05-2006

Gepost: 26 februari 2012 05:28 PM
  [ # 15 ]

Het is ook mogelijk dat de trommels in het verleden reeds eens uitgedraaid zijn doordat ze door slijtage niet meer perfect rond zijn maar licht ovaal,deze van mij gingen al mee sedert 1950 en blijven natuurlijk niet meegaan.Uiteindelijk bleef de Trax maar scheeftrekken,zelfs na revisie van de hoofdremcilinder.Toen heb ik ineens alles nieuw laten steken,geen goedkope oplossing maar wel naar veiligheid toe de beste,ook mede het feit dat de Traction gekeurd is voor dagelijks gebruik (geen O-plaat).

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook