Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Ik lees wel eens op buitenlandse forums (zoals Planéte Citroën) en ook daar een massa problemen met de Thp, daarom ook dat ik mijn SportChic met een Hdi 112 genomen heb. Ik had geen zin in ellende, al ging mijn hart zeker na een testrit met de Thp overduidelijk naar deze anders geweldige motor.
En ja, de problemen zitten overal ook bij Mini. Hoe de distributie kan verlopen? Te onozel voor woorden, volgens diverse reacties of artikels die ik gelezen heb zou er geen spie in het tandwiel op de krukas zitten . Ook zouden er problemen zijn met de kettingspanner, voor deze beide zaken zouden reeds aanpassingen gebeurd zijn, met name een hoger aandraaimoment voor dat tandwiel en een aangepaste kettingspanner.
Blijkbaar nog niet voldoende om alle problemen de wereld uit te helpen .
Ook heb ik (en ik niet alleen!) zo mijn vragen bij de huidige downsizing van motoren, ook VAG heeft de nodige problemen met zijn direct ingespoten en flink opgefokte benzinemotoren.
Een ook veel voorkomend probleem bij de Thp en zijn soortgenoot van VAG is koolafzetting in de cilinderkop. En daar las ik ergens via google een plausibele uitleg over. Omdat bij de oudere (niet direct ingespoten) motoren de inspuiting plaats heeft in de inlaat (en dus niet in de cilinder) ontstaat er daar een mengsel van benzine en lucht dat een sterk reinigende werking heeft voor je cilnderkop en kleppen. Bij de nieuwe generatie motoren paseert er enkel lucht aan de inlaat en kleppen, lucht die niet zo proper is als je zou denken aangezien ook je carterontluchting langs daar gaat en daar zitten steeds wat verbrandingsrestjes of olienevel in. Dus na verloop van langere tijd vervuiling die soms (afhankelijk van rijstijl, kwaliteit van één motor t.o.v. andere, onderhoud enz…) ernstige vormen aanneemt.
Er zijn al gevallen bekend met compleet in de soep gedraaide motoren (o.a. VW Golf/Sirroco 180pk versie en ook Thp’s die sneuvelden). Op de Thp 200 is de carterontluchting trouwens aangepast t.o.v. de 156.
Nauwgelet onderhoud laten doen en je olieverbruik opvolgen is hier de boodschap.
En zeggen dat deze motor voor het grote deel een BMW ontwerp is. PSA staat wel in voor de fabricage maar als het ontwerp al niet je dat is…... Volgende keer moeten ze het maar zonder die Duitsers doen.
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
@wesley2
Tis niet dat hij een tandje zou verspringen maar dat de lengte van de ketting verandert naarmate hij meer gebruikt is.
maar zo motortechtnisch ben ik ook niet hoor.
dealer heeft mij gewoon wat info gegeven daarover.
meer weet ik er ook niet van.
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 24-03-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
DS3R schreef:Ik ben lid van de radar testpanel. Vorige week een enquete binnen gehad over de THP motoren die in div. auto’s liggen.
Ik denk dat ze bij binnenkort in een uitzending daar wel op terug zullen komen, ze zullen over deze motoren veel klachten over binnen hebben gehad.Groetjes Eric….
Zou mooi zijn Erik, ben reuze benieuwd wat daar uit gaat komen.
Wellicht kan je hier op het forum een bericht plaatsen mocht het zo ver komen…
Tis te zot voor woorden dat ik niet meer echt durf, ben regelmatig bij de dealer geweest en die hebben ook iedere keer wel verholpen, maar als ze je bij je voornaam gaan onthouden zegt dat veel….
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Radar heeft maandagavond de THP-motoren van Citroen, Peugeot en Mini (BMW) door de mangel gehaald. Zie de site van Tros Radar.
Volgens iemand bij radar word de ketting tot wel 5 cm langer en tjah dat zal vast wel problemen geven met de timing.
Ik heb dit ooit bij een tweetal Honda CBR600 motoren meegemaakt.
De timing verloopt dan inderdaad. Effect is dat ook de nokkenas later komt te staan.
Ik heb beide motoren voorzien van een nieuwe ketting.
Het effect is net zoiets als chiptuning. Je krijgt ineens een bult extra vermogen.
Alleen was je dit eerder al kwijtgeraakt.
Nou vind ik 5cm wel veel. Mijn kettingen waren ietsje langer, maar eerder iets van 3 a 5 milimeter.
Als het 5cm zou zijn, dan is het effect net zo groot als dat je 2 tanden bent overgeslagen.
Dat vind ik toch wel erg veel.
Bij mijn Honda zat er een automatische kettingspanner in het blok.
Hierdoor hoorde je weinig bijgeluiden. Maar op het moment dat die spanner buiten bereik kwam, zat er een enorm bijgeluid in.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Dit topic is verplaatst naar “diversen/algemeen”
Dit om een wildgroei aan THP topics te voorkomen.
Laten we even wat samen afspreken;
Uiteraard zijn problemen over deze motor bespreekbaar, maar citroen-forum.nl is géén consumentenforum maar een liefhebbersforum.Wij willen dus niet tussen de gebruikers en Citroën Nederland komen te staan.
Dus we zullen het hier niet toelaten dat citroen-forum een verzamelplaats gaat worden van boze klanten die op een of andere manier verhaal gaan halen bij hun dealer(s) of Citroën Nederland.Daar kun je prima bij Radar terecht.
Wij menen zo onze neutraliteit te verliezen en dat is niet de opzet van het forum.
Alle berichten die niet over de motor en zijn problemen gaan zullen zonder opgaaf van reden worden gewist.
Ook over eventuele moderatieacties zal niet worden gecorrespondeerd.
Commentaar op onze besluiten wordt ook resoluut gewist.
In mijn auto zit ook een THP motor die veel problemen heeft gegeven (inhouden, emissie, nokkenas van tijd, etc.). Ook de EBV6 versnellingsbak heeft storingen gehad (druklager) die alleen met een grote reparatie opgelost konden worden. De dealer heeft een pro actieve rol gespeeld om alles zo spoedig mogelijk binnen garantie op te lossen.
Maar inmiddels staat de teller op 80.000 km en is de garantie verlopen. Echter, er bestaat bij mijn wagen nog steeds een ernstig probleem. Sinds de problemen is het olieverbruik erg hoog. Eén liter op ruim 1.000 kilometer. De 5W30 olie kost bij de tankstations ongeveer EUR 25,—per liter. Dat is dus een kostbare aangelegenheid.
Ik vermoed dat het olieverbruik een gevolgschade is van de problemen met de THP motoren. Is er iemand met specialistische kennis van de motoren en de problemen die hier meer van weet? En last but not least, kan het opgelost worden?
Grand C4 Picasso 1.6 THP EBV6 Ligne Business
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-2009
- C5 Sedan Exclusive THP155 BVA6
- DS 3 e-HDi 70 EGS
- C1 1,0i Collection
Iig. blijven melden op de site van Tros Radar lijkt me; daar vroegen ze om. Het probleem van de ketting lijkt opgelost en wordt gratis gerepareerd (ook met terugwerkende kracht) maar de ook genoemde problemen van het extreem hoge olieverbuik en de roetafzetting in de cylinders zijn volgens mij nog steeds niet opgelost. En Radar wil het blijven volgen.
L8r, Henk
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Na het lezen van het antwoord van V-zesserke is me iets duidelijk geworden.
Heb dit probleem ruim tien jaar geleden ook meegemaakt bij een grote stoomketel waar naast gas ook reststoffen uit chmische installaties verbrand moesten worden.
Deze polymariseerden en verbranden in het door de hoofd brander verhitte inspuitkanaal.
Dit lijkt me dus hier bij de THP motoren dus ook aan de hand.
De olie in de inspuit lucht( en die is aanwezig, alleen al door de normale dampspaning) polemerissert en verbrand in de hete klep opening en inlaatstuk.
Dit wordt steds meer en geeft op de duur grote problemen met de kleppen die niet meer goed sluiten, oververhit kunnen raken en verbranden.
Iets waar Citroën dus iets aan moet doen.
M. vr. gr. Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld