Hoi, ik ben Arjan uit Rotterdam en ik heb een bx gekocht die bij mij om de hoek te koop stond. Had een nieuwe auto nodig omdat de oude sneeuw icm weggelijden en een stoepje niet overleefde. Ooit 2 xm’s gehad en dat blijf ik toch de mooiste auto vinden die je kunt hebben. Budgettechnisch ben ik beter af met een bx, de crisis rammelt ook hard aan mijn portemonnaie. Het is een rode 1.4 met een gti interieur en peugeot gti velgen. Auto ziet er netjes uit, zal binnenkort eens wat foto’s plaatsen.
Zijn wel 2 mankementjes waar ik een vraag over heb;
Radiateur lekt. Kan ik ergens een beschrijving vinden hoe die te vervangen of wijzigt het zich vanzelf? Heb al gelezen hoe te ontluchten ed.. maar kan verder weinig er over vinden. Kan je er een 2dehandse op plaatsen of raden jullie dat af en is het beter er direct een nieuwe erop zeten?
Lhm retourslang subframe lekt, volgens opgave verkoper poreze slang. Een reparateur gaf aan dat dat een paar uurtjes werk zou kosten. Is dat echt zo of doen ze weer moeilijker dan het is? Kan je dit eventueel zelf doen? Ik heb geen mogelijkheid auto op een brug te plaatsen oid
Verder weinig te klagen over de auto, ziet er voor leeftijd ‘90 nog prima uit. Rijdt goed en veert lekker. Lak ook nog redelijk goed, alleen bumpers zijn wat verkleurd waarbij de achterbumper het ergst. Hoe kan je dit het beste weer netjes krijgen?
Heeft iemand nog een mooie achterspoiler in de aanbieding, kleur rood?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Welkom! De lak kan je wel weer mooi krijgen met bumperpoets van de Action ofzo. Slaolie of lijnolie schijnt ook te werken. En foto’s zijn natuurlijk altijd leuk
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 27898
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit is toch echt 1 van de beter producten voor de bumpers: http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Trim_Restorer_473ml_PB-TR16_100730.aspx
Vettige troep wil je niet, dat loopt uit bij regen en bij droog weer blijft er allemaal stof en zand aan hangen. Het ziet er even mooi uit maar dat houd snel weer op.
Dit product zal het kunstof voeden. Waarschijnlijk zal je het bij erg verkleurde bumpers vooral in het begin wat vaker moeten gebruiken, maar dat is even proberen
als je een goede tweedehandse koopt kan je evengoed die erinzetten, scheelt weer een pak centjes.
wat de lhm lek betreft, wss de retourbundel en das wel even werk om te vervangen. kan je ev wel zelf, zeker op een 1400 zonder stuurbekrachtiging is het nog niet echt zo ingewikkeld maar een brug is toch echt wel een gerief bij zulk een klusje.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Retourbundel vervangen (beide) heb ik zo’n 400-500 voor betaald vorig jaar
En poorboys spul is super
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
uhh… bundel zegt me niks, een poreuze slang wel…
Ik zal eens een fototje maken.
bumper is echt verkleurd, richting roze, kan je daar dan nog tegenop poetsen?
maak meteen even wat foto’s..
Foto’s
Ik weet niet of adhv de foto’s wat gezegd kan worden over de poreuze lhm leiding? Zo een stukje slang vervangen zal toch zeker geen 500 moeten kosten? Verkoper gaf aan dat als je na het rijden auto uitzet en de achterkant weer inzakt de retourleiding op subframe er wat lhm uit gooit die zou poreus moeten zijn..
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ja, ja, het hoort zo dat er LHM op straat komt, niet dus. Er hoort geen lhm te lekken. Als de auto bij stilstand langzaam zakt loopt er idd LHM via retourleidingen maar niet op straat maar naar het voorrraad vat. Als er 1 stukje niet goed meer is kun je er wel van uitgaan dat de rest ook niets meer is en dat je aan het repareren blijft. Het is een hele bundel rubberen retourleidingen die samenkomen (octopus) en richting voorraadvat gaan. Grote en kleine octopus zijn zo’n 200 euro totaal (origineel citroen), arbeid: aardig wat uurtje
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Ja, ja, het hoort zo dat er LHM op straat komt, niet dus. Er hoort geen lhm te lekken. Als de auto bij stilstand langzaam zakt loopt er idd LHM via retourleidingen maar niet op straat maar naar het voorrraad vat. Als er 1 stukje niet goed meer is kun je er wel van uitgaan dat de rest ook niets meer is en dat je aan het repareren blijft. Het is een hele bundel rubberen retourleidingen die samenkomen (octopus) en richting voorraadvat gaan. Grote en kleine octopus zijn zo’n 200 euro totaal (origineel citroen), arbeid: aardig wat uurtje
die hele octopus is drie jaar geleden vervangen, heb (krijg) daar de facturen ook van…
preventief nogmaals die zaken vervangen lijkt me dus niet nodig.
Auto zakt ook helemaal niet bij stilstand, auto zakt pas als je de auto uit zet, dan wordt er lhm het systeem uit gegooid door een poreuze slang..
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Sorry, even je verhaaltje verkeerd gelezen, dacht dat de verkoper had beweerd dat het zo hoorde dat lhm via een poreuze slang eruit werd gegooit als de octopus al een keer is vervangen heb je ws gewoon pech dat er weer een slecht stukje inzit en kun je dat natuurlijk alleen repareren.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Is er ergens nog een handleiding te vinden hoe die radiateur te verwijderen en weer te plaatsen??
Zou welkom zijn want ik heb nogal de neiging dingen kapot te maken ipv te herstellen
Bovendien komt er redelijk wat stoom onder de kap vandaan, hoogte tijd dus omdie radiateur te vervangen!
Gefeliciteerd Arjan ! Leuke BX.
Radiateur is wel zelf te vervangen (dat wijst zich vanzelf). Wel je koelvloeistof opvangen. Overtuig je voor je begint dat het idd de radiateur is en niet bv 1 van de slangen. Gebruikt heb ik nog, stuur je wel PB.
Ook voor de LHM lekkage eerst zeker zijn wat lekt. Welke octopus is vervangen ? Of beide ?
Op de laatste foto zie ik een stuurhoes. Daar onderdoor loopt de retourleiding die van achter komt, en die dan net in een rubberslang is overgegaan. Vaak scheurt een rubberslangetje in op de aansluiting. Iets meer naar voren staat de hoogteregelaar op het subframe, daar zitten ook 2 rubberslangetjes op. Daar vlak naast ligt het knooppunt van een boel slangetjes, de octopus. Tenzij je alles vernieuwt, eerst zeker zijn wat er lekt. Dat is niet per definitie waar het nat is. Nattigheid loopt naar het laagste punt, en het kan er ergens anders uitspuiten. Poreus heb ik nog niet meegemaakt, Ingescheurd wel. Ook als het slangetje ergens tegenaan komt, kan het op die plek gaan lekken door slijtage.
Sleutelen aan BX is zeker te doen, maar vervangen van de octopus op straat, gaat de wijkagent niet leuk vinden. Begeef je NOOIT onder de auto zonder die te zekeren.
En die rode lak wordt altijd vaal. Veel en vaak poetsen, maar daar weet ik niets van.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
De vorige eigenaar wist mij met grote zekerheid te zeggen dat het de retourslang lhm die aan het subframe zit. Die schijnt poreus te zijn. En lekt dus op moment dat de auto na het rijden uit wordt gezet…
De radiator heeft een scheurtje in in de vulbuis aan de bovenkant, daar moet dus echt een andere in.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Gefeliciteerd met je nieuwe BX met spektakel velgen en interieur!
Octopus is in principe wel(tijdelijk)te repareren,meestal is er een slangetje van het verdeelblokje afgebroken/gescheurd,maar als ik het zo lees zou ik daar zelf niet aan beginnen….,het is er vet,smerig en je kan er nogal slecht bij.
Met z’n vieren in je Eendje.
Ah, je hebt de BX van Desmond gekocht.
Gefeliciteerd ermee en succes met de klussen!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ziet er goed uit! Handchoke? Dan heb je ook een van de laatste BX’en met carb.