Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën, maar dan anders: Egberts vierdeurs DS décapotable
Citroëns die niet meer origineel zijn, maar door hun eigenaars radicaal aan hun persoonlijke wensen zijn aangepast. Wat zijn dat voor auto’s en wat is er allemaal aan veranderd? Wie zijn hun eigenwijze eigenaars? Hoe reageert de Citroën-gemeenschap? In deze vierde aflevering: Egbert Meeter en zijn vierdeurs DS décapotable.
foto: Egbert Meeter
Originaliteit of persoonlijkheid
Op de diverse subfora van historische Citroëns wordt veel gediscussieerd over originaliteit. Zelfs discussies over detailvragen, bijvoorbeeld of een buitenspiegel voor een bepaalde combinatie van modeljaar en uitvoering nu verchroomd moet zijn of gematteerd, worden met religieus vuur gevoerd. Er zijn echter ook Citroën-rijders die zich van deze religieuze originaliteit niets aantrekken en hun auto’s radicaal aan hun eigen wensen aanpassen. Sommigen zullen het ‘fout’ vinden, anderen ‘moedig’. De redactie van het Citroën-Forum heeft enkele van deze ‘foutmoedige’ forumleden aan de tand gevoeld.
Egbert Meeter, monteur en psychiater
“Egbert” is een van de forummers die zich geen fantasie-identiteit aanmeten: hij blijkt daadwerkelijk Egbert te heten. Gaandeweg zijn studie natuurkunde vond hij steeds meer voldoening in het sleutelen aan Citroëns. Hij kocht, repareerde en verkocht oude 2CV’s en gaf uiteindelijk zijn studie op om bij de Delftse Citroën-garage Citonda monteur en later chef-monteur te worden. Toch zocht hij de collegebanken weer op, waar hij deze keer aan geneeskunde begon en dat tot een goed einde bracht. Egbert is arts geworden en heeft zich gespecialiseerd tot psychiater. Intussen bleef het Citroën-virus sluimeren, wachtend op een geschikt moment om opnieuw toe te slaan…
Van 2CV tot DS 23 Pallas
Al gedurende zijn studie natuurkunde reed Egbert in 2CV’s en later kwamen er in plaats daarvan andere Citroëns voor dagelijks gebruik, onder meer een Xantia. Zo’n acht jaar geleden groeide de belangstelling voor klassieke Citroëns weer en kwam er niet alleen een Ami6 berline, maar ook een ID break die al snel tot dagelijks vervoermiddel gepromoveerd werd. Egbert zal niet de enige zijn voor wie de ideale DS er een is die “onthoofd” kan worden. Toen hij zich ging verdiepen in de DS décapotable raakte hij echter teleurgesteld bij het zien van hun gesloten kappen, die hij te massief vond. “Dat moet ook anders kunnen”, dacht hij en voor zijn geestesoog verscheen een beeld van een vierdeurs DS cabrio met een kap die in gesloten toestand even mooie lijnen vertoonde als het dak van een berline. Kort daarna reed hij een DS 23 Pallas berline zijn garage binnen, waar de slijptol al ongeduldig lag te wachten.
Non-capotable
Drie jaar heeft Egbert aan zijn vierdeurs DS décapotable gewerkt. Hoewel, drie jaar? Eigenlijk is het projekt nooit af. Anders dan je misschien zou verwachten, begon Egbert niet met het verwijderen van het dak, maar met het aanbrengen van langs- en dwarsverstevigingen. Die zijn allemaal onzichtbaar weggewerkt in de bodempartij van het chassis. Alleen de verticale verstevigingen van de A- en de B-stijlen zijn zichtbaar gebleven. Pas daarna werd het dak verwijderd. Toen vervolgens het plaatwerk teruggeplaatst werd, kreeg Egbert een eerste bevestiging dat hij de juiste aanpak gekozen had: alles paste en alle naden waren als voorheen. De definitieve bevestiging kwam bij de proeven die het RDW Test Centrum Lelystad afnam om een nieuwe typegoedkeuring te kunnen afgeven. De torsieproef, de doorbuigproef en de rijproef werden glansrijk doorstaan: “beter dan een Chapron”, volgens de keurmeester. De vierdeurs DS mocht dus de weg weer op, maar had nog geen kap en om die kap was het juist allemaal te doen geweest…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Décapotable
Egbert wist wat de kap zou moeten doen, maar nog niet hoe. In gesloten toestand zou hij even mooie lijnen moeten tonen als het dak van een berline en in geopende toestand zou de kap geheel in de carosserie moeten verdwijnen in plaats van erop te liggen. Om uit te vinden hoe deze doelen te verwezenlijken, voerde Egbert gesprekken met specialisten. De winnende tip was de constructie te baseren op de kap van een Saab 900 cabrio, omdat deze vergelijkbaar lang leek. In de praktijk bleek niet alleen dat alle segmenten verlengd moesten worden, maar ook dat de slijptol weer in de auto gezet moest worden. De hoedenplank en de wielkasten dienden hun plaatsen gedeeltelijk vrij te maken voor de neergeklapte kapconstructie. Na meerdere proefopstellingen met landbouwfolie werd de definitieve kap door het gespecialiseerde bedrijf Letsch op Egberts constructie geplaatst. Na drie jaar werk was er eindelijk een vierdeurs DS décapotable, maar met gebutst plaatwerk, dus zag hij er nog altijd niet mooi genoeg uit.
Een beroemdheid
De schoonheidsoperatie die volgde, bestond uit het transplanteren van donorplaatwerk in “ambre doré, een opvallende kleur uit modeljaar 1961 die bijdraagt tot de eigenzinnige uitstraling van Egberts DS. De achterklep moest nog verbreed worden om de kap te kunnen omvatten, maar in januari 2007 was Egberts vierdeurs DS décapotable officieel gereed! Sindsdien maakt hij een stormachtige carrière door. Hij zweeft over binnen- en buitenlandse wegen en is meermaals uitgebreid besproken in “La Bombe Citroën”, het clubblad van de Citroën ID/DS Club Nederland. Hij is het onderwerp geweest van lezingen door heel het land, hij heeft zijn eigen website met een uitgebreid fotoverslag en natuurlijk ook zijn eigen forumtopic, waar je op dit artikel kunt reageren. De reacties van derden zijn enthousiast, “zelfs van de ergste puristen”, zo meldt Egbert. Dat hoeft ons niet te verwonderen, want zijn vierdeurs DS décapotable bevindt zich in goed gezelschap. Volgens het boek “L’Atlas des DS Citroën” heeft Bertoni zelf al eens zo’n vierdeurs cabriolet geschetst en heeft zowel Heuliez als Reutter er prototypes van gebouwd. Kunnen we dus concluderen dat het projekt geslaagd en afgesloten is? Geslaagd wel, afgesloten niet. Egbert: “Ik wil de motor een derde keer uit elkaar halen. Dankzij de expertise van het forum ben ik er zeker van hem deze keer volledig lekvrij te krijgen. Ooit wil ik de auto van nog beter plaatwerk voorzien in mijn droomkleur jaune jonquille. Dan is hij af.”
Citroën, maar dan anders
In de serie “Citroën, maar dan anders” hebben wij eerder Rees trax, japv’s Xantia Exclusiver en sans-pareils CX 25 Turbo VEMS behandeld. In de toekomst komen een sportieve AX en een mogelijk nog sportievere Visa aan bod, evenals een “groene” e-CX. Heb je zelf een Citroën die vergaand gemodificeerd is, of ken je iemand anders met zo’n Citroën die wel wat aandacht verdient? Dan stellen we je mailtje aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zeer op prijs.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Egberts vierdeurs DS cabrio staat op de voorpagina. Hetzelfde artikel staat ook in Egberts andere draadje (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/P45/#1498325), maar had dus eigenlijk hier moeten staan. Nu ja, eventuele reacties dus het liefst hier!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Eigenlijk had dit voorpagina-artikel in Egberts andere draadje over zijn vierdeurs DS cabrio moeten staan: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/174481/P195/#1498375, maar daarvoor is het nu te laat. Eventuele reacties dus het liefst daar!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Er is blijkbaar iets fout gegaan Rens. In je reactie van 10.41 verwijs je naar deze thread, die reactie had dus blijkbaar in het andere draadje moeten staan. En de link in je reactie van 10.44 werkt simpelweg niet.
Leuk artikel overigens. Handig, zo’n samenvatting. Hoef je niet dit hele topic door te lezen om op de hoogte te komen van de geschiedenis van deze auto.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Alleen bijzondere auto’s halen de voorpagina
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
MWH.C schreef:Er is blijkbaar iets fout gegaan Rens. In je reactie van 10.41 verwijs je naar deze thread, die reactie had dus blijkbaar in het andere draadje moeten staan. En de link in je reactie van 10.44 werkt simpelweg niet.
Inmiddels heeft redacteur/moderator “graddus” de beide draadjes gefuseerd, vandaar!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Na de motorrevisie van mijn DS break word het tijd de motor van de cabrio in orde te krijgen.
Korte samenvatting verleden.
Ook hier zit een DS 23 motor in.
Jaren terug heb ik de motor gerevisieerd. Heb toen nwe zuigers en bussen van een CX 2400 geplaats. De kop heb ik toen niet aangepakt.
Na die revisie 3 problemen: olie verbruik en pluim bij afremmen op motor ( veroanderstelling was klepgeleiders en seals), bij stationair onvoldoende olie druk, pingelen.
2 jaar terug de motor nogmaal uit elkaar gehaald. Oliepomp gerevisieerd. Andere kop met goede geleiders en die niet te ver was gevlakt.
Resultaat: goede olie druk, niet meer pingelen, minder olie verbruik, maar nog steeds te veel en nog steeds pluim bij afdaling in de bergen.
Moet probleem met zuigerveren zijn, er is ook een charge CX zuigers en bussen geweest met slechte zuigerveren, ik zal wel de pech hebben die charge gekocht te hebben.
Daarom ga ik de zuigerveren vervangen met het blok nog in de auto!
Vandaag de kop er af gehaald.
Hierna: bussen er uit trekken, zuigerveren vervangen, pielen met een zelfgemaakt stukje gereedschap om de bussen weer te monteren en in de diepte de zuigerveren er in te krijgen.
Ik heb deze procedure geoefend tijdens de opbouw van mijn blok van de DS break, dus het moet kunnen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Jij bent ook niet te houden, hè. Ben benieuwd of het nu met de CX zuigers toch een pluimvrij succes wordt.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:in de diepte de zuigerveren er in te krijgen..
Ik draaide een schuine kant in de bus. Dat scheelt al enorm veel gekl**t..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vandaag de bussen er uit getrokken. Die zaten nog behoorlijk vast. Daarna ook de zuigers er uit, met een bout en een sukje buis trekker gemaakt voor de zuigerpen. Klepstoters bekeken, ik moet er 2 vervangen. Nokkenas is niet erg aangetast. Heb 1 klepstoter de diepte in laten vallen, ligt nu onder in het carter. Zie hem liggen, krijg hem er wel weer uit.
Bij 1 bus aan de onderkant schuine kant gedraaid, zodat hij makkelijk over de zuigerveren heen gaat. Bussen netjes gehoond.
Ga de CX zuigers niet terugplaatsen. De zuigers die ik over had van DS break motor revisie zijn nog zo goed als nieuw. heb ze opgemeten en zijn niet gesleten. Ik had in de DS break nwe zuigers en bussen gezet, omdat de bussen erg aangetast waren door roest ( blok had 15 jr stilgestaan)de zuigers waren nog zo goed als nieuw. Neem wel de CX bussen. Vandaag alles met micrometer netjes nagemeten deze combie moet goed gaan.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk Egbert! Had ik je nou ooit verteld hoe het werkte met het uitbouwen van zuigers en bussen zonder het uitbouwen van de motor, of heb je het zelf uitgevonden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nu zit de zuigerpen tenminste ook aan de goede kant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Goed werk Egbert! Had ik je nou ooit verteld hoe het werkte met het uitbouwen van zuigers en bussen zonder het uitbouwen van de motor, of heb je het zelf uitgevonden?
Jij hebt mij verteld dat het kan, daarom durf ik het aan.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk om te horen dat het je gelukt is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste